شناسهٔ خبر: 38298059 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همگام با سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر؛

باران شکوفه‌های ودا در زمستان تهران

تهران- ایرنا- همزمان با ششمین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر در نوبت اول اجراهای امشب جشنواره موسیقی فجر، گروه کوبه ای آوازی کودکان و نوجوانان ودا به سرپرستی سودابه سالم در اجرایی خیره کننده تالار وحدت را شکوفه باران کردند.

صاحب‌خبر -

همزمان با ششمین شب از برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گروه کوبه ای و آوازی ودا در ساعت ۱۸/۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

گروه کوبه ای و آوازی ودا از خوانندگان و نوازندگان کوبه ای کودک و نوجوان تشکیل شده است که با همراهی دیگر نوازندگان با میانگین سنی بالاتر در تالار وحدت خوش درخشیدند.

اجرای چند قطعه بیکلام ریتمیک با گروه سازهای کوبه ای نظیر قوشاناقارا ( ساز آذری)، تنبک، دف، دهل، ناقارا، عود، کمانچه و پیانو در کنار چند ترانه محلی نظیر قطعه محلی لری بنام دختر بویر احمدی، قطعه کردی تحت عنوان چاوانم،
آی سر کتل قطعه محلی استان فارس، قطعه بندری ای یا ای یار، قطعه مازندرانی درانه جان (عزیز جون)، گل پامچال، ای لاچین( با ترجمه ارمنی و آذری و اندکی دخل وتصرف)، و چند قطعه دیگر رپرتوار اجرایی گروه ودا را در این اجرا تشکیل داده بود.

اهمیت شناخت و توانایی حفظ ریتم در موسیقی بر کسی پوشیده نیست و چه بسا کم نیستند خوانندگان و نوازندگان با سابقه ای که پس از سالها فعالیت هنوز در شناخت ریتم با مشکلاتی روبرو هستند و و در حفظ ریتم در قطعات ضعف دارند. شاید نقطه عطف اجرای گروه ودا با میانگین سنی پایین آنها قدرت غیر قابل انکار نوازندگان خردسال این گروه در حفظ ریتم و اجرای آنها با دینامیک خوب اجرایی باید دانست.

سودابه سالم در انتهای این کنسرت ضمن تشکر از حاضران در سالن در سخنانی گفت: حقوق فرهنگی برای فرزندان ایران مانند سایر حقوق بشری مانند امنیت و آرامش و بهداشت حائز اهمیت است.
وی افزود: تالار وحدت تنها سهم کودکان پایتخت نیست و سایر کودکان ایرانی هم باید بتوانند در این سالن هنر نمایی کنند.
سالم آرزو کرد بزودی با کودکان کار جنوب شهر نیز کنسرت داشته باشد.
وی در خاتمه آرزو کرد به نونهالان این مملکت و آینده آنها نگاه مسئولانه تری وجود داشته باشد

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.
در این دوره از جشنواره یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی گرامی داشته می‌شود و نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی خواهد بود که برای نخستین بار برگزار خواهند شد.

در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور خواهند بود.

در این دوره از جشنواره از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

نظر شما