شناسهٔ خبر: 38295392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

امریکن کانزرواتیو: یک ترور غیرقانونی و یک رئیس‌جمهور قانون‌گریز

صاحب‌خبر -

شفقنا-امریکن کانزرواتیو در نوشتاری به غیرقانونی بودن ترور سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس پرداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ امریکن کانزرواتیو نوشت: توجیه قانونی دولت ترامپ برای ترور سلیمانی همانقدر نامعقول و مهمل است که انتظارش را داشتیم؛ کاخ سفید توجیه قانونی حمله‌هوایی ژانویه که به کشته‌شدن ژنرال قاسم سلیمانی انجامید را ارائه و در آن اعلام کرد که ترامپ طبق قانون اساسی و قانون ۲۰۰۲ جنگ عراق، اختیار این اقدام را داشت.
دولت آمریکا حتی دیگر وانمود نمی‌کند که ترور به دلیل پیشگیری از یک حمله‌ی “فوری” انجام شده است. این به خودی خود پذیرش غیرقانونی بودن اقدام مورد نظر است. اگر هیچ حمله‌ی “فوری” در میان نبوده باشد، آمریکا علیه یک مقام ارشد کشوری دیگر اقدامی تهاجمی انجام داده است. هیچ دلیل قابل باوری هم وجود ندارد که این حمله را دفاع از خود بنامیم.

نه تنها شخص رئیس جمهور اختیار انجام این حمله را نداشته بلکه حتی در صورت دریافت مجوز از سوی کنگره پیش از حمله، بازهم طبق قوانین بین‌المللی، این اقدامی غیرقانونی بود. دولت هفته‌ها پشت دروغی به نام تهدید “فوری” پنهان شد چرا که بدون آن هیچ توجیهی برای ترور سلیمانی وجود نداشت.
کنار گذاشتن ادعای تهدید “فوری” همچنین نشان می‌دهد که دولت تلاش می‌کند موانع پیش‌روی حملات آتی علیه ایران و نیابتی‌هایش را از میان بردارد. نبود یک تهدید فوری هم به مبنای قانونی و سیاسی حمله‌ی ۲ ژانویه و هم به اقدامات نظامی احتمالی در آینده مربوط است. موضع دولت حاکی از آن است که قصد دارد ادعا کند که می‌تواند در آینده بدون رفتن به کنگره علیه ایران از نیروی نظامی استفاده کند حتی اگر این اقدام در پاسخ به یک تهدید فوری نباشد.
کوتاه سخن این‌که، ترامپ و مقاماتش می‌خواهند انجام اقدامات جنگی علیه ایران و شبه‌نظامیان عراقی را برای خودشان آسان‌تر کنند.
تحریف قانون جنگ عراق برای پوشش ترور یک مقام ایرانی فقط به این دلیل که او تصادفا در زمان ترور در عراق حضور داشته، مضحک است. کنگره این قانون ناخوشایند را برای دادن اختیارات قانونی به جورج بوش برای حمله به عراق و سرنگونی دولت عراقی تصویب کرده بود. قانون ۲۰۰۲ به روسای جمهور بعدی آمریکا این اختیار را نمی‌دهد که تا ابد هر زمان تمایل داشتند در عراق از زور استفاده کنند.
توسل دوباره‌ی مقامات دولت ترامپ به چنین مبحث کاملا پوچ و بی‌اساسی نشان می‌دهد که آنها می‌دانند که هیچ توجیهی برای اقدام خود ندارند. حمله به سلیمانی غیرحقوقی و غیرقانونی بود و هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد. توجیه خود دولت، این اقدام را محکوم می‌کند.
قانون‌گریزی رئیس جمهور در مسائل جنگی، ضرورت ایفای نقش قانونی کنگره را مورد تاکید قرار می‌دهد. در همین راستا، سنا اخیرا با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که اختیارات ترامپ در زمینه استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را محدود می‌کند. رئیس جمهور تهدید کرده که این قطعنامه را وتو می‌کند، کاری که سال گذشته درباره قطعنامه ضدجنگ یمن انجام داد. ترامپ باردیگر ثابت کرد که بدون کوچکترین تردیدی هیچ احترامی برای نقش کنگره یا قانون اساسی در مسائل جنگی قائل نیست.

گزارش اصلی را در امریکن کانزرواتیو ببینید

نظر شما