شناسهٔ خبر: 38291135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش اختصاصی

ادامه روایت خانه ملت...

زمستان ۷۸ است؛ دیوار‌های شهر به رنگین کمانی از شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی گروه‌های سیاسی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در حالی که دعوا‌های سیاسی برآمده از جریان دوم خرداد و روزنامه‌های زنجیره‌ای، حوادث مشکوکی مانند قتل‌های زنجیره‌ای و کوی دانشگاه تهران فضای ملتهبی را رقم زده که محور فضاسازی‌ها و تبلیغات جریان اصلاحات است.
<div id="video-display-embed-code_4528831" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2648766/4528831?width=350&height=250"></script></div>

رقابت اصلی در انتخابات مجلس ششم درواقع ادامه بحث‌های سیاسی انتخابات دوم خرداد است. جریان اصلاحات که نماد آن در انتخابات مجلس، حزب مشارکت است و جریان راست که اکنون به ائتلاف خط امام و رهبری تغییر نام داده، دو جریان اصلی در انتخابات مجلس ششم هستند. شعار‌های جریان اصلاحات همچنان توسعه سیاسی و ازادی‌های اجتماعی است، اما جریان ائتلاف خط امام و رهبری، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را شعار خود برگزیده اند.
 فضای سیاسی انتخابات مجلس ششم که تحت تاثیر جریان دوم خرداد است، بسیار تند شده و حزب مشارکت که حزب مورد حمایت دولت اصلاحات است از ماه‌ها قبل حملات سنگینی را برضد هاشمی رفسنجانی در دستور کار قرار داده و این تخریب‌ها در روز‌های آخر منتهی به انتخابات به اوج خود رسیده است.
در حالی نامزد‌های انتخاباتی سودای نشستن بر کرسی‌های سرخ پارلمان را دارند، مردم از دغدغه هایشان می‌گویند.
در نهایت ۳۰ بهمن سال ۷۸، بیش از ۲۶ میلیون نفر از ۳۸ میلیون و هفتصد هزار نفر واجد شرایط، آراء خود را به صندوق‌ها ریختند تا مشارکتی ۶۷ درصدی رقم بخورد گرچه تخلفات گسترده در انتخابات شهر تهران موضوع اختلافی بین وزارت کشور و شورای نگهبان شد.
نهایتا با دستور رهبر انقلاب بیش از ۱۳۶۲ صندوق باز شماری و در نهایت منجر به ابطال ۵۳۴ صندوق رای در تهران شد.
با اعلام نتایج انتخابات مجلس ششم در تهران، در اولین مجلسی که تعداد کرسی‌های آن از ۲۷۰ به ۲۹۰ افزایش یافته، آقای هاشمی رفسنجانی در انتهای لیست منتخبین تهران قرار گرفت. جریان اصلاحات یا همان جریان چپ قدیم، با تخریب گسترده آقای هاشمی رفسنجانی بدنبال انتقام سیاسی از وی بود. در چنین شرایطی آقای هاشمی از حضور در مجلس ششم انصراف داد. جبهه مشارکت اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کرد و فراکسیون دوم خرداد را شکل داد. ائتلاف خط امام و رهبری فراکسیون اقلیت مجلس ششم را تشکیل می‌دهد و غلامعلی حدادعادل رئیس این فراکسیون می‌شود.
با رای نمایندگان مهدی کروبی به ریاست مجلس ششم رسید و محمد رضا خاتمی و بهزاد نبوی هم بر کرسی‌های نایب رئیسی تکیه زدند.
فضای سیاسی سنگین که امتداد جریان دوم خرداد است بر مجلس ششم سایه افکنده است. در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، اما اکثریت مجلس ششم یعنی اصلاح طلبان بدنبال طرح مباحثی، چون اصلاح قانون مطبوعات، و یا لوایح ارسالی رییس دولت اصلاحات موسوم به لوایح دوقلوهستند. دولایحه‌ای که یکی درباره افزایش اختیارات رئیس‌جمهور و دیگری درباره اصلاح قانون انتخابات است.
تناقضات مختلف این دو لایحه با اصول قانون اساسی، رد شدن آن را در شورای نگهبان را قطعی کرده بود، نمایندگان طیف همسو با دولت اصلاحات قبل از طرح این لوایح در مجلس تهدید به خروج از حاکمیت خارج کردند.
گرچه لوایح دو قلو پس از بررسی در مجلس از سوی شورای نگهبان رد شد.
درحالی که مجلس ششم هر روز با مباحث جنجالی فضای سیاسی کشور را متشنج کرده و عملا کشور را به سمت دوگانه حاکمیت و مقابلِ حاکمیت سوق داده، حادثه یازده سپتامیر بوقوع می‌پیوندد و بوش پسر که رییس جمهور آمریکا است، ایران را محور شرارت می‌نامد. آمریکا به بهانه حملات یازده سپتامبر به افغانستان و سپس عراق حمله می‌کند. مواضع سیاسی ضعیف و منفعلانه اکثریت مجلس ششم و گاهی همسو با بیگانگان شرایط سیاسی کشور را پیچیده کرده است و امریکا یی‌ها را به چنگ و دندندان نشان دادن بیشتر تشویق کرده است.
در چنین شرایطی انتخابات مجلس هفتم در راه است بسیاری از نمایندگان اصلاح طلب و ساختار شکن مجلس ششم، ثبت نام کرده اند؛ با رد صلاحیت تعدادی از این نمایندگان پر حاشیه‌ترین روز‌های مجلس شورای اسلامی رقم می‌خورد.
فراکسیون دوم خرداد مجلس ششم در اعتراض به رد صلاحیت برخی نمایندگان از ساعت ۴ بعد از ظهر ۲۱ دی ۱۳۸۲ دست به تحصن می‌زنند. مهدی کروبی که رییس مجلس است اقدام جدی برای کنترل فضای مجلس انجام نمی‌دهد و حتی برخی مواقع بر آتش فضای تند می‌دمد. تحصن نمایندگان اصلاح طلب برای اولین بار است که در تاریخ انقلاب اتفاق می‌افتد. این اقدام نمایندگان اصلاح طلب با استقبال گسترده رسانه‌های بیگانه و آمریکایی‌ها مواجه می‌شود. صحنه گردانی این رویارویی با قانون را چهره‌های شاخص حزب مشارکت در دست دارند.
تحصن ۲۶ روزه اصلاح طلبان مجلس پر حاشیه ششم و کوبیدن بر طبل تحریم انتخابات مجلس هفتم از سوی این جریان نقطه قطع امید مردم از اصلاحات و پاشنه آشیل جریان دوم خرداد در ماه‌ها و سال‌های بعد می‌شود
مجلس ششم آیینه عبرتی برای همیشه تاریخ مجلس ایران شد. نمایندگانی ساختارشکن و حاشیه ساز که عده‌ای از آن‌ها بعد از مدتی سر از انگلیس و امریکا درآوردند و اکنون پای ثابت رسانه‌های لندنی و سعودی هستند.
این روایت ادامه دارد...

نظر شما