شناسهٔ خبر: 38288515 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتشار کتاب «بهارستان» با موضوع مسائل اولویت دار مجلس یازدهم

کتاب «بهارستان» با موضوع مجلس، چالش‌ها و مسائل اولویت‌دار کشور منتشر شد. در این کتاب به احصاء مسائل اولویت‌دار مجلس شورای اسلامی به تفکیک کمیسیون‌های تخصصی مجلس پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کتاب «بهارستان» با موضوع مجلس، چالش‌ها و مسائل اولویت‌دار کشور منتشر شد.

این کتاب  به همت معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی منتشر شده و با همکاری بیش از بیست اندیشکده و جمعی از کارشناسان، به احصاء مسائل اولویت‌دار مجلس شورای اسلامی به تفکیک کمیسیون‌های تخصصی مجلس پرداخته شده است.

متن کامل این کتاب از اینجا     قابل مشاهده است.

در بخش «مقدمه» این کتاب درباره هدف از تدوین آن آمده است: «هدف این پژوهش، استخراج اولویت‌های مطالبه گری در حوزه های کاری مجلس شورای اسالمی با تمرکز بردسته بندی مأموریتی مجلس مبتنی بر کمیسیونهای آن است. یکی از مسائلی که عموم مردم و حتی قشر نخبگانی جامعه در انتخابات مجلس و بعد از انتخابات با آن مواجه است، عدم آشنایی آنها با نمایندگان مجلس و عدم آ گاهی نسبت به نوع مطالباتی است که باید از نمایندگان خود داشته باشند. این عدم آ گاهیها که اکثرا از نبود منابع کامل و جامع ناشی می‌شود، موجب اشتباه در انتخاب می‌شود. عدم کارآمدی نمایندگان مجلس و عدم تعریف انتظارات و معیارهای صحیح از طرف مردم و نخبگان موجب ادامۀ این چرخۀ ناصحیح در انتخابات آتی خواهد شد.

جریان دانشجویی به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای جریان سازی و پیگیری مطالبات در پازل سیاسی کشور نیز یکی از جریان‌هایی است که به صورت معمول در برابر انتخابات مجلس رویکرد منفعلانه داشته و فقط به بلندگویی برای ایراد سخنان نمایندگان تبدیل می‌شود. جریان دانشجویی برای داشتن یک رویکرد فعال و پرسیدن سؤال‌هایی که در جامعه نیز تسری پیداکرده و به عنوان معیار و مبنایی برای انتخاب قرار داده شود، نیاز به داده‌های مناسب و طبقه بندی شده و اولویت بندی شده دارد.

در این نوشتار سعی شده است که به اولویت دارترین مسائل هر حوزه پرداخته شده و از گزافه گویی اجتناب شود. از طرفی پرداختن و مطالبۀ تمامی مسائل موجود در این نوشتار در زمان واحد میسر نخواهد بود؛ از اینرو نوشتار حاضر سعی دارد باتکیه بر نظر نخبگان، سرنخ‌هایی جهت تفکر دربارۀ مسائل کشور در اختیار جریان دانشجویی قرار دهد تا این جریان ضمن مواجهۀ نقادانه با این مسائل، متناسب با ادراک خویش از آنها به گفتمان سازی و جریان سازی بپردازد. امید است که نوشتار موجود در انتخاب اولویت ها و ایجاد جریان اجتماعی مطالبه‌گر برای اصلاح مجلس و پیگیری مسائل اساسی کشور مفید واقع شود».

انتهای پیام/

نظر شما