شناسهٔ خبر: 38287960 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عنادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تبادل اطلاعات دانشمندان ایرانی و فرانسوی محور مذاکرات هسته ای تهران و پاریس

کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: صالحی به تازگی رایزنی‌های مهمی پیرامون تبادل اطلاعات دانشمندان ایرانی و فرانسوی انجام داده است.

صاحب‌خبر -

مراد عنادی کارشناس مسائل هسته ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  دیدار و رایزنی های علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با مدیر کل جدید آژانس  و همتای فرانسوی خود به منظور افزایش تعاملات در حوزه هسته ای اظهار کرد: تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این لحاظ اهمیت دارد که تهران  یکی از اعضای فعال آژانس  بوده و همکاری های مثبتی با آنها داشته است.

اذعان آژانس به صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای  ایران

او ادامه داد: آژانس با وجود اتهاماتی که آمریکا و اروپا نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی وارد کردند، در شانزده گزارش خود اعلام کرده که فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز  بوده و دچار انحراف نشده است. از طرف دیگر همکاری‌های علمی که بین ایران و آژانس وجود دارد، آنها را  موظف  کرده تا مطابق اساسنامه، بعضی تسهیلات و همکاری‌های علمی فناوری برای اعضا خود قائل شوند.

عنادی تصریح کرد: نشست دوسالانه امنیت هسته‌ای یک حلقه مکملی است که جزء مأموریت‌های جدید آژانس به شمار می رود. زیرا آژانس قبلا در زمینه ایمنی و امنیت هسته‌ای هم مدتی است که در دستور کارش قرار گرفته. 

او اضافه کرد: امنیت هسته‌ای ملاحظاتی داد چراکه برخی از کشورها تلاش می کنند با استفاده  از آن سایر دولت ها  را  تحت کنترل خود  بگیرند و به بهانه های مختلف در فعالیت‌های هسته‌ای آنها دخالت کرده، برای آنها محدودیت‌ ایجاد کرده و یک رژیم بین‌المللی هسته‌ای به نفع خود ایجاد کنند.

NPTحق برخورداری اعضا از دانش  هسته‌ای صلح‌آمیز را  داده است

کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: NPT این حق را به اعضای سازمان انرژی اتمی داده است تا از دانش  هسته‌ای صلح‌آمیز برخوردار باشند، با این حال برخی از اعضای شورای حکام آژانس مثل آمریکا ادعا می کنند که ماده چهار NPT  که چنین حقی را برای اعضا خود قائل می شود هم باید مورد بازنگری قرار گیرد. قطعا تحقق چنین امری در بحث امنیت هسته ای هم مشکلاتی را بوجود خواهد آورد.

او ادامه داد: باتوجه به اینکه ایران تحت حمله نرم‌افزاری آمریکا  و ویروس استاکس نت قرار گرفته و شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان یا تجهیزات آلوده بوده ایم، امنیت هسته‌ای و تلاش‌های آژانس برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد تا از این طریق بتوانیم  ضریب امنیت فعالیت های هسته ای خود را بالا ببرد.

کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به افزایش همکاری ها میان تهران و پاریس در حوزه  فناوری های هسته ای افزود: در بحث انرژی اتمی و  هسته‌ای دو موضوع شکافت هسته‌ای  و دیگری گداخت هسته‌ای، قابل بررسی بوده ودرباره فناوری گداخت هسته‌ای باید گفت که  بسیاری از کشورها  به دنبال این هستند که از این روش به انرژی هسته‌ای دسترسی پیدا کنند، کشور فرانسه در چارچوب پروژه ایتر  که مرکز آن  در شهر نیس فرانسه است و  بسیاری از کشورها با این مرکز  همکاری دارند،  ایران هم در سال 95 یک تفاهم‌نامه همکاری با رئیس ایتر به  امضا رسانده و دیدار صالحی با رئیس انرژی اتمی فرانسه در همین چارچوب  انجام شد.

بیشتر بخوانید:آژانس انرژی اتمی خواستار ادامه همکاری با تهران است

به تبادل آزاد اطلاعات و علمی بین دانشمندان ایرانی و فرانسوی امیدواریم

عنادی تصریح کرد: در این مرکز بسیاری از کشورها با یکدیگر هم‌اندیشی و همکاری علمی _فناوری دارند تا بتوانند در بحث ساخت هسته‌ای که به لحاظ زیست محیطی هم به نفع جامعه جهانی است، دانش مشترکی را رقم  زده و از آن بهره برداری کنند. از این منظر این همکاری و دیدار می‌تواند مهم باشد مشروط بر این که فرانسوی‌ها هم به تعهدات خودشان عمل کنند و در واقع به بهانه‌های اتهام گونه که آمریکا مطرح می‌کند سطح همکاری‌ها را محدود نکنند و یک تبادل آزاد اطلاعات و علمی بین دانشمندان ایرانی و فرانسوی در بحث گداخت هسته‌ای اتفاق بیافتد، تبعیض آمیز نباشد این همکاری، اگر این شکلی باشد به نظر می‌رسد که گام خوبی است برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ای که بین ایران در سال 95 و فرانسه امضا شد.

او درباره احتمال  عملیاتی شدن  همکاری های هسته ای اروپا و ایران تصریح کرد: بستگی به اراده کشورها دارد، اگر فرانسوی‌ها تحت ملاحظات سیاسی قرار نگیرند، این اتفاق بیافتد، از جانب ایران این آمادگی وجود دارد و قبلا این تفاهم‌نامه امضا شده است.

در  کاهش و تعلیق تحریم‌ها شاهد عملکرد جدی از اروپا نبودیم

عنادی با اشاره به اهمیت امنیتی برجام برای اروپا و احتمال بازگشت به تعهدات برجامی از سوی آنها خاطر نشان کرد: در موضوع برجام توپ در زمین اروپاست، زیرا ایران به تعهدات خود عمل کرده و اگر واکنشی هم در چارچوب کاهش تعهدات هسته‌ای خود داشته به این دلیل بوده است  که  بعد از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده  و حتی از راه اندازی  سیستم مالی موسوم به اینستکس هم طفره رفته اند.

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست دوسالانه امنیت هسته ای سه شنبه ٢٢ بهمن به وین سفر کرده بود، با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.صالحی در دیدار با گروسی مدیرکل آژانس گفته بود که ایران اهل مذاکره و منطق است؛ اما تحت هیچ فشاری تصمیم نخواهد گرفت.

صالحی در ملاقات با همتای فرانسوی اش به  انتظار ایران از فرانسه بعد از برجام و آغاز همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای با این کشور اشاره و ضمن آنکه شروع روند را موفقیت‌آمیز توصیف کرد از کم توجهی طرف فرانسوی به موضوعات مورد همکاری از جمله در زمینه گداخت هسته‌ای گلایه کرد.

انتهای پیام/

نظر شما