شناسهٔ خبر: 38287585 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ثبت نام حوزه علمیه اصفهان برای سال تحصیلی آینده آغاز شد

مسئول پذیرش حوزه علمیه اصفهان از پذیرش سراسری خبر داد و گفت: حوزه‌ علمیه اصفهان برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مقاطع متوسطه، دیپلم و دانشگاهی برای دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت ویژه برادران پذیرش می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام ولاء کلباسی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به پذیرش حوزه علمیه، اظهار داشت: جوانانی که عزمشان را جزم می‌کنند و می‌خواهند منادی فرهنگ اسلامی شوند و راه نورانی عالمان ربانی را در پیش بگیرند و همچنین سربازان رشید و فداکار در سپاه تبلیغی حضرت مهدی(عج) شوند می‌توانند در این فضای مقدس نظام جمهوری اسلامی وارد حوزه علمیه شوند.

وی افزود: آنان می‌توانند تحصیلات حوزوی خود را طی کنند و تا مدارج دکترا در رشته‌های مختلف تعریف شده به تحصیل بپردازند.

مسئول پذیرش حوزه علمیه استان اصفهان با بیان اینکه شرایط و اهداف تحصیلی برای متقاضیان تحصیل در حوزه علمیه لحاظ شده است، گفت: اهداف تحصیلی از جمله فراگیری امور پایه و مقدماتی، فهم عمیق علوم اسلامی و معارف اسلامی بر اساس مکتب قرآن و اهل بیت (ع)، تربیت عالمان صاحب‌نظر در رشته‌های علوم حوزوی، تولید علم و دانش ناب اسلامی، تامین نیازهای فرهنگی و پژوهش مد نظر است.

حجت‌الاسلام کلباسی تصریح کرد: پرورش اندیشمندان و اساتید حوزه و جوامع دانشگاهی، زمینه‌سازی تکامل و رشد فضای انسانی و سلوک معنوی، تامین نیازهای معنوی جوامع اسلامی، تربیت عالمان انقلابی و مبلغان وارسته و متقی، و رشد انگیزه دفاع فرهنگی از اسلام و نظام اسلامی و ولایت فقیه از دیگر اهداف تحصیل در حوزه علمیه است.

وی ادامه داد: در سیستم آموزشی حوزوی دو سیستم بلند مدت و کوتاه مدت برای افرادی که در حوزه تحصیل می‌کنند، تعریف شده است.

حجت‌الاسلام کلباسی با اشاره به سیستم آموزشی بلند مدت، اظهار داشت: این سیستم در 4 مقطع است که در سطوح یک، دو، سه و چهار برای طلاب در نظر گرفته شده است.

مسئول پذیرش حوزه علمیه استان اصفهان خاطرنشان کرد: در صورتی که طلاب بعد از اتمام سطح یک تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نداشته باشند، می‌توانند وارد موسسه‌ها و مجموعه‌های تخصصی بشوند و در آنجا تخصص بگیرند.

وی افزود: در سیستم آموزشی کوتاه مدت که به سفیران هدایت معروف است، طلاب می‌توانند یک دوره 5 ساله فقه و اصول و مبانی تبلیغ را آموزش ببینند و سپس به عنوان مبلغ به مناطق اعزام شوند، مدرک سطح 2 معادل کارشناسی است که بعد از آن می‌توانند وارد سطح 3 شوند.

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه پذیرش علاقمندان در تمام مقاطع تحصیلی انجام می‌شود، گفت: حوزه علمیه در تمام مقاطع از جمله متوسطه دوره اول و دوم، دانشجویان انصرافی زیر 30 واحد گذرانده، دانشجویان انصرافی بیش از 30 واحد گذرانده، افراد دارای مدارک فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می‌توانند وارد حوزه علمیه شوند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان  پایه‌های هشتم، نهم و دهم در آزمون گروه اول، دانش‌آموزان یازدهم، دوازدهم، پیش‌دانشگاهی نظام قدیم، دانشجویان انصرافی زیر 30 واحد گذرانده می‌توانند در آزمون گروه دوم شرکت کنند و وارد حوزه علمیه شوند.

مسئول پذیرش حوزه علمیه استان اصفهان تصریح کرد: دانشجویان انصرافی بیش از از 30 واحد گذرانده و افراد دارای مدرک فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا نیز در آزمون گروه سوم می‌توانند شرکت کنند و در صورت موفقیت وارد حوزه علمیه شوند.

وی افزود: برای ورود به حوزه علمیه شرایط دیگری برای پذیرش از جمله برخورداری از صلاحیت‌های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی، اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت جسمی و روحی، دارا بودن حداقل تحصیلات برای دوره‌های آموزشی بلند مدت حداقل داشتن مدرک متوسطه و بالاتر از آن و برای دوره سفیران هدایت داشتن دیپلم و بالاتر از آن در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام کلباسی با اشاره به دیگر شرایط پذیرش، اظهار داشت: شرکت کنندگان باید دارای شرط سنی تعریف شده باشند و در آزمون کتبی و مصاحبه قبول شوند و همچنین منع قانونی نظام وظیفه نداشته باشند.

وی ادامه داد: کسانی دارای شرایط سنی نباشند، برای آنها موسسه آموزشی علوم  حوزوی بلاغ را در نظر گرفتیم که می‌توانند در آن تحصیل کنند و در حال حاضر در اصفهان دو مدرسه علمیه این کار را پوشش می‌دهد.

حجت‌الاسلام کلباسی تصریح کرد: بعضی از رشته‌ها و مجموعه‌های حوزه علمیه تخصصی است و اگر کسی از طلاب بخواهد مشغول به کار شود، کارهای متعددی را تعریف کردیم، کسانی که تا پایه پنجم نظام فعلی آموزشی حوزوی یا ششم سابق تکمیل کرده باشند می‌توانند ملبس به لباس روحانیت شوند و تبلیغ کنند.

مسئول پذیرش حوزه علمیه استان اصفهان با بیان اینکه طلاب بعد از اتمام مقطع یک، کارهایی را می‌توانند انجام دهند، گفت: آنها می‌توانند وارد موسسه‌های تخصصی یا  سیستم تبلیغی بشوند.

وی افزود: مباحث نویسندگی، مشاغل مختلف قضایی، نمایندگی ولی فقیه، مسئول عقیدتی سیاسی در تمامی دانشگاه‌ها، ادارات، پایگاه‌های نیروی انتظامی، پادگان‌ها، امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها برای این دسته از طلاب تعریف شده است.

حجت‌الاسلام کلباسی خاطرنشان کرد: تدریس در حوزه هم لحاظ شده که طبیعتاً بعد از اتمام دوره تخصصی می‌توانند وارد سیستم تدریس در حوزه علمیه شوند.

وی با اشاره به مراکز تخصصی در ارتباط با حوزه علمیه اصفهان، اظهار داشت: مراکز تخصصی علامه امینی، امام خمینی (ره)، امامت اهل بیت (ع)، ائمه اطهار، باقرالعلوم، تبلیغ، تفسیر و قرآن، حضرت مهدی(عج)، حقوق و قضای اسلامی، دار الهدی، شیعه شناسی، علوم و حدیث و فلسفه اسلامی که هر کدام مراکز مستقلی هستند و فعالیت‌های مختلفی دارند.

حجت‌الاسلام کلباسی ادامه داد: مراکز تخصصی کلام اسلامی، مذاهب اسلامی، معارف اهل بیت (ع)، نهج‌البلاغه، موسسه آموزشی عالی حوزوی اسرا، موسسه آموزشی حوزوی امام رضا (ع)، موسسه آموزشی حوزوی تربیت مدرس، خاتم الانبیا و موسسه بین المللی مطالعات اسلامی و مرکز تخصصی حوزه علمیه اصفهان و قم در خدمت علاقمندان تحصیل حوزوی است.

مسئول پذیرش حوزه علمیه استان اصفهان خاطرنشان کرد: از نهم آذر ماه سال جاری لغایت تا 27 فروردین 99، علاقمندان می‌توانند در سایت WWW.PAZIRESH.ESFHOZEH.IR  به صورت اینترنتی ثبت نام کنند و روزهای 27 و 28 فروردین کارت ورود به جلسه را دریافت و در روز 29 فروردین در آزمون مرحله اول شرکت کنند.

وی افزود: مرحله دوم آزمون هم از 30 فروردین لغایت پایان تیرماه سایت پذیرش فعال می‌شود و آزمون هم 31 تیر سال 99 برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه افراد قبول شده در آزمون کتبی و مصاحبه وارد حوزه علمیه می‌شوند، گفت: آنان در 45 حوزه علمیه استان اصفهان جذب خواهند شد.

وی ادامه داد: هر ساله بین 1000 تا 1500 نفر پذیرش می‌شوند که 800 نفر آنان به حوزه علمیه معرفی می‌شوند، سال گذشته 750 نفر وارد حوزه علمیه شدند و تحصیلات خود را آغاز کردند.

انتهای پیام/166

 

                                                                         

نظر شما