شناسهٔ خبر: 38286888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی در گفتگو با قدس آنلاین:

انتقال سوابق بیمه ای کشاورزان و روستاییان به تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی گفت: اگرچه انتقال سوابق بیمه ای این صندوق به سازمان تامین اجتماعی فعلا متوقف شده است اما افراد متقاضی می توانند این موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کنند.

صاحب‌خبر -

محمود کاظمی در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۷هزار نفر در خراسان رضوی عضو صندوق بیمه روستایی و عشایری شدند.

وی افزود: همه افراد ۱۸ تا ۵۰ سال شامل  روستاییان، عشایر، کشاورزان غیر ساکن در روستا و مشاغلی نظیر صنایع دستی، زنبورداران، قالیبافان، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شاغلان فصلی وافراد ساکن در  شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها در سطح استان عضو این صندوق شوند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی تصریح کرد: اگرچه افراد بیمه شده در این صندوق تا سال گذشته می توانستند  سابقه بیمه ای خود را به سازمان  تامین اجتماعی انتقال دهند اما از سال گذشته هیئت مدیره این سازمان در مصوبه ای این موضوع را متوقف کرد که این موضوع از سوی واحد حقوقی صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان  در حال پیگیری است و حتی  معاونت حقوقی وزارت کار و تعاون نیز رای به ابطال مصوبه تامین اجتماعی داده است و معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری نیز در حال بررسی  این موضوع می باشد.

کاظمی افزود:برای حل این  مساله نمی توان زمان دقیقی را اعلام کرد اما اگر افراد به صورت موردی و با مستندات به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند ، احتمال اینکه رای مثبت مبنی بر الزام تامین اجتماعی بر انتقال سوابق را دریافت کنند بسیار بالا است به طوری که افرادی در استان از این طریق به نتیجه دست پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه ۸ سطح درآمدی در این صندوق وجود دارد،  اظهار کرد: حدود ۵هزار نفر بازنشسته پیش از موعد این صندوق  در خراسان رضوی حضور دارند که مستمری آنها بر قرار شده و در حال دریافت حقوق هستند که حقوق برقرار شده انها متناسب با سنواتی است که بیمه پرداخت کرده اند.

کاظمی افزود: حداقل حقوق پرداختی به افراد بازنشسته که  ۲/۳ اخرین سطح درآمدی انتخابی از سوی افراد و معادل ۲۰ روز حقوق در ماه است  در سال جاری ۳۰۰هزار تومان و حداکثر حقوق نیز حدود ۷۴۰ هزار تومان می باشد.

وی ادامه داد: اگرچه شرایط این صندوق مبتنی بر تسهیل فرآیند عضویت افراد است اما از طریق ابزارها و روش های مختلف نظیر شوراهای اسلامی روستا ها و دهیاری ها، جهادکشاورزی و سازمان های صنفی مرتبط با حوزه کشاورزی،اداره  صنایع دستی و تشکل های مرتبط راست آزمایی اطلاعات ارائه شده از سوی افراد صورت می گیرد از طرفی در سال های گذشته مشکلاتی همچون افراد ساکن در حاشیه شهرهای بزرگ که دارای دو محل سکونت بودند نیز وجود داشت که با ابلاغ قانون کشاورزان غیر ساکن این مساله برطرف و حتی سوابق سال های گذشته این دسته از افراد که لحاظ نشده بود نیز ثبت و تایید گردید.   

نظر شما