شناسهٔ خبر: 38286546 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امینی: لغو انتخابی المپیک واترپلو تخطی از نص‌صریح قانون است

معصومه عبدالجوادی

کارشناس شنا و واترپلوی ایران گفت: لغو مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک واترپلو از سوی قزاقستان تخطی از نص صریح قوانین فدراسیون جهانی است.

صاحب‌خبر -

خسرو امینی در گفت و گو با ایسنا، در مورد لغو مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک واترپلو در قزاقستان به دلیل بیماری کرونا اظهار کرد: به دلیل نفوذی که دارند قوانین را زیر پا گذاشتند. باید 5 تیم از انتخابی قاره‌ای به مسابقات المپیک بروند اما اکنون قزاقستان به دلیل بیماری کرونا می خواهد مسابقات بازی‌های آسیایی 2018 یعنی مسابقات 2 سال قبل از المپیک را ملاک قرار دهد و خودش بدون مسابقه انتخابی به المپیک برود. بر اساس این تصمیم  تیم مردان قزاقستان و تیم زنان چین به المپیک خواهند رفت. این اتفاق صراحتا تخطی از نص صریح قوانین فینا(فدراسیون جهانی شنا،شیرجه و واترپلو) است. چون نفوذ دارند توانستند فینا را به این موضوع راضی کنند.

وی در ادامه با رجوع به قوانین فینا گفت: قوانین فینا مشخص است و طبق قوانین فینا 12 تیم که به المپیک می روند طبق روال مشخصی انتخاب می شوند. اولین سهمیه برای کشور میزبان است. 11 تیم دیگر از مسابقات مشخص انتخاب می شوند. یک تیم ازمسابقات جام جهانی سال قبل از المپیک، 2 تیم از مسابقات قهرمانی جهان سال قبل از المپیک، 5 تیم از مسابقات قهرمانی قاره ای (5 قاره) و 3 تیم باقی مانده از انتخابی که فدراسیون جهانی برگزار می کند راهی المپیک می شوند. برای سه سهمیه آخر فدراسیون جهانی یک انتخابی برای همه کشورهای باقی مانده برگزار می کند که تنها دو تیم از آسیا می توانند در آن شرکت کنند. این ها قوانین فینا است و بر اساس ماده BL.9.3.10.1.5  بود که از کتاب فینا خواندم.

امینی به تک مسابقه بین دو تیم آسیایی اشاره کرد و گفت: یک قانون دیگر وجود دارد. اگر چنانچه مسابقات قاره‌ای برگزار نشد دو تیم که باقی می مانند می توانند یا به صورت رفت و برگشت یا سه بازی در یک کشور بی طرف انجام دهند. تحت هیچ شرایطی تاکنون این اتفاق رخ نداده است که اینگونه حق کشی شود. من 29 سال در فدراسیون جهانی بودم ولی این چنین موضوعی ندیده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون دیگر سر ایران بریده شده و المپیک را از دست داده‌ایم، گفت: نه این طور نیست. رضوانی رییس فدراسیون شنا به فینا نامه نوشته است. ورزشکاران ما دو سال در حال تمرین بودند، مربی خارجی داشتند، چندین هزار دلار هزینه شده اکنون به بازیکنان چه بگوییم؟ آن‌ها در پاسخ اولیه گفتند در انتخابی فدراسیون جهانی که در ماه مارس در هلند برگزار می شود شرکت کنیم. آن‌جا تیم ایران که سهل است اگر قزاقستان هم شرکت کند انتخاب نمی شود. آلمان، یونان، هلند، رومانی تیمی‌های هستند که جا مانده‌اند و باید در آن مسابقات کسب سهمیه کنند.

نایب رئیس اسبق کمیته فنی واترپلوی فدراسیون جهانی ادامه داد: در این مسابقات هیچ تیمی از آسیا حتی یک درصد شانسی ندارد. حق ما را در انتخابی قاره گرفتند حال از ما می خواهند در جایی که شانس نداریم مسابقه دهیم. این مسابقات حتی قرعه کشی شده و جای کشورهای آسیایی مشخص است. ایران باید اکنون در یکی از دو گروه قرار بگیرد. هیچ شانسی برای ما نیست مثل این است که یک کشتی گیر 50 کیلویی را به جنگ کشتی‌گیر 150 کیلویی بفرستیم. حق ما را خوردند و دست ما هم به هیچ جا بند نیست. در عمرم تاکنون با این موضوع که یک تشکیلات برای خودش تصمیم بگیرد روبرو نشده بودم.

کارشناس شنا و واترپلوی ایران گفت: فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی نامه زده است و اعلام کرده که نباید حق ما خورده شود. نامه فرستاده شده و دو روز هم که تعطیل بود و امروز هم که هنوز به سر کار نیامده‌اند. بعید می دانم که امروز پاسخ بدهند باید بررسی شود و تصمیم منطقی بگیرند. شاید دو سه روزی طول بکشد، ما منتظر پاسخ فدراسیون جهانی هستیم.

انتهای پیام

نظر شما