شناسهٔ خبر: 38286072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار اتحادیه اروپا به انگلیس/ مبارزه خونین بر سر توافق تجاری

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به علت اصرار دو طرف بر منافع خود، در آینده شاهد جدالی خونین خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، ژان‌ایو لو دریان، وزیر امور اروپایی و خارجه فرانسه، به انگلیس هشدار داد پس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) معاملات تجاری برای این کشور با سختی بیشتری مواجه خواهد شد. 

ژان-ایو لو دریان پیش‌بینی کرده  از آنجا که هر دو طرف این معاملات به فکر منافع خود هستند، «یک‌دیگر را از وسط به دو نیم» کنند.

او همچنین بیان کرده برای انگلیس رسیدن به توافق تجاری آزاد تا پایان سال جاری مسئله‌ای دشوار خواهد بود.

این در حالی است که دولت انگلیس پیش از این گفته بود به دنبال توافقی است که « همکاری دوستانه‌ای بین دو طرف آن برقرار باشد.»

انگلیس حدود دو هفته پیش اتحادیه اروپا را ترک کرده، اما  تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ وارد دوره زمان بندی انتقالی شده‌است. در دوره انتقال، طبق توافق دولت انگلیس و اتحادیه اروپا، این کشور برای ۱۱ ماه همچنان عضو اتحادیه اروپا می‌ماند و تنها بطور اسمی از آن خارج شده است. همچنین بیشتر قوانین اتحادیه اروپا تا پایان ماه دسامبر(دی ماه ۹۹) اجرایی خواهند بود.

پیش از این نیز لو دریان در سخنان یک‌شنبه خود در نشست امنیتی مونیخ گفته بود دو طرف (انگلیس و اتحادیه اروپا) در مورد طیف وسیعی از مسائل اختلاف نظر دارند و همچنین تأکید کرد که « به نظرم بر سر مسائل تجاری و سازوکار در آینده ما یکدیگر را به دو نیم خواهیم کرد. اما این بخشی از مذاکرات است و طبیعی است هر دوطرف از منافع خود دفاع کنند.»  

لو دریان، نزدیکترین مقام به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، تا کنون اخرین فردی است که به انگلیس در این باره هشدار داده است. پیش از این نیز اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و میشل بارنیر، مذاکره کننده ارشد اروپا برای برگزیت، عدم اطمینان‌شان را به دستیابی بوریس جانسون به هدف خود مبنی بر رسیدن به توافقی جامع تا پایان سال بیان کرده‌اند.

همچنین اتحادیه اروپا به طور مکرر هشدار داده اگر انگلیس بخواهد همچنان از معیارهای این اتحادیه دوری کند، نمی‌تواند به‌راحتی به تجارت این منطقه دسترسی داشته باشد.

علاوه بر این از آنجا که اتحادیه اروپا اصرار دارد دسترسی به آبهای انگلستان بخشی از هرگونه توافق بین این اتحادیه اروپا و انگلیس باشد، به نظر می‌رسد مبارزه‌ای سخت بر سر ماهیگیری صورت گیرد.

در این زمینه نیز بوریس جانسوس، نخست وزیر بریتانیا، بیان کرده انگلیس به عنوان «کشور ساحلی مستقل» کنترل آب‌های خود را در دست خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 

نظر شما