شناسهٔ خبر: 38285905 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتراف نماینده کنگره به فقر و گرسنگی ۱۱ میلیون کودک در آمریکا

تهران– ایرنا– «ایلهان عمر» نماینده سومالی‌تبار و مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از وضعیت اجتماعی حاکم بر ایالات متحده، به ۱۱ میلیون کودک در این کشور اشاره کرد که با گرسنگی دست به گریبانند. او گفت که چنین شرایطی را پیشتر در کمپ پناهجویان در کنیا تجربه کرده بود.

صاحب‌خبر -

ایلهان عمر در تازه‌ترین مطلب خود در حساب توئیترش نوشت: ۱۱ میلیون کودک در آمریکا، کشوری به غایت ثروتمند، در حالی با گرسنگی مواجه‌اند که پیشتر آن را در اردوگاه پناهجویان در کنیا تجربه کرده بودم.
این نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه با انتقاد از وضعیت اجتماعی آمریکا نوشت: غیرقابل قبول است که دانش‌آموزان آمریکایی در گرسنگی به سربرده و پول برای خرید وعده ناهار خود نداشته باشند. فقر در آمریکا نشان می‌دهد که این کشور، سود شرکت‌ها را بر نیازهای انسانی بالاتر می‌داند.

عمر نماینده ایالت مینه‌سوتا که به همراه «رشیده طلیب - Rashida Tlaib » نماینده ایالت میشیگان، از نخستین نمایندگان مسلمان در کنگره آمریکا به شمار می‌روند، در توئیت خود به این موضوع انتقاد کرد که در آمریکا باید برای حقوق اولیه همچون بیمه درمانی، مسکن و حقوق به اندازه کفایت زندگی، جنگید.

او در حالی در شبکه‌های اجتماعی در مورد وضعیت ناهنجار اجتماعی در آمریکا انتقاد کرد که آمریکا بعنوان کشوری ثروتمند در جهان، هزینه‌های گزافی برای جنگ‌افروزی‌های خود در منطقه  هزینه می‌کند.

کاربری به نام «شوانا برلی - Shawna Burley » در اظهارنظری همسو با توئیت این نمایند مجلس نمایندگان نوشت: آمریکا برای جنگ افغانستان، ماهانه چهار میلیارد دلار هزینه می‌کند، آن هم در حالی که میلیون‌ها آمریکایی از جمله کهنه‌سربازان این کشور، بی‌سرپناه و بی‌خانمان هستند؛ با چهار میلیارد دلار چه‌کارها که نمی‌توان کرد.


۴۶ میلیون آمریکایی در فقر
طبق اعلام سازمان‌های مردم نهاد در آمریکا، این کشور اکنون با یک بحران اجتماعی در زمینه درآمد و مسکن مواجه است.
خانم «امی جو هاچیسون - AMY JO HUTCHISON » کنشگر آمریکایی که جنبشی برای مبارزه با فقر در این کشور را رهبری می‌کند، در اعتراض به وضعیت فقر در آمریکا گفته، در این کشور ۴۶ میلیون نفر در فقر به سر می‌برند آن هم در حالی که شهروندان آمریکایی، تمام وقت برای درآمدی اندک کار می‌کنند، اما بطور همزمان قادر به تامین خوراک و هزینه‌های درمانی خود نیستند.

هاچیسون در حالی به این مساله در جامعه آمریکا می‌پردازد که طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ در زمینه اوضاع فقر در آمریکا توسط «فیلیپ آلستون - Philip Alston » گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و فقر شدید، ۴۰ میلیون نفر آمریکایی در این کشور در فقر، ۱۸.۵ میلیون نفر در فقر شدید و پنج میلیون نفر نیز در شرایط فقر مطلق به سر می‌برند.

نشریه گاردین ۱۱ خردادماه ۹۷ در مطلبی در این زمینه نوشت:‌ گزارش دیده‌بان سازمان ملل درباره فقر نشان می‌دهد دونالد ترامپ عمدی میلیون‌ها آمریکایی را به نابودی مالی سوق داده و اینکه بی‌رحمانه آنان را از غذا و دیگر نیازهای اولیه زندگی محروم ساخته؛ ضمن آنکه اقدامات او به نفع «ابر ثروتمندان» آمریکایی است.

آلستون در آن زمان به گاردین گفته بود، این یک حمله سیستماتیک به برنامه «رفاه آمریکا» است که سطح امنیت اجتماعی برای آنهایی که قادر نیستند از عهده هزینه‌های زندگی برآیند را تحت‌الشعاع قرار داده است، زمانی که شما تعهدات دولتی را حذف می‌کنید، به سرعت به سوی بی‌رحمی پیش می‌روید.
آلستون هشدار داده بود، اکنون میلیون‌ها آمریکایی برای پایان دادن به «بیچارگی» که با آن مواجه‌اند، در تلاش هستند، اگر غذا و دسترسی به درمان حذف شود، یارانه مسکن قطع شود، در نتیجه تاثیر آن بر زندگی مردم شدید خواهد بود.


معضل بی‌خانمان‌ها در آمریکا
در کنار فقر در آمریکا، بی‌خانمانی نیز یکی دیگر از معضلاتی است که در جامعه آمریکا نمود دارد.
طبق تحقیقات و گزارش عفو بین‌الملل آمریکا (Amnesty International USA) در سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از یک میلیون ۵۶۰ هزار آمریکایی ناگزیر بودند تا در سرپناه‌های اضطراری و یا خانه‌های موقت به سر برند.


افزایش شمار کودکان بی خانمان
عفو بین‌الملل آمریکا همچنین اعلام کرد، از سال ۲۰۰۹ میلادی، از هر ۵۰ کودک آمریکایی، یک کودک یعنی یک میلیون ۵۰۰ هزار کودک آمریکایی هرساله به شمار کودکان بی‌خانمان در آمریکا افزوده می‌شود.



بی‌خانمانی کهنه‌سربازان
این گزارش همچنین برآورد کرد که در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۳۷ هزار و ۸۷۸ کهنه‌سرباز آمریکایی که بیشتر آنها مرد هستند هیچ سرپناهی در آمریکا ندارند؛ تعداد این کهنه‌سربازان بی‌خانمان در ایالت‌های تگزاس، فلوریدا و کالیفرنیا بیشتر بوده و این وضعیت، افزایش انگیزه‌های جرم و جنایت در جامعه آمریکا را بیشتر کرده است.


ناتوانی ۵۱ میلیون خانواده آمریکایی در تامین هزینه‌های اولیه
توئیت تازه ایلهان عمر نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا در حالی منتشر شده که جامعه آمریکا مدت‌هاست با معضلات معیشتی دست به گریبان است.
براساس گزارش منتشر شده سی‌ان‌ان در ششم خرداد ۱۳۹۷، نزدیک به ۵۱ میلیون خانواده آمریکایی از درآمد کافی برای تامین هزینه مواردی همچون غذا، بهداشت، مراقبت کودک، رفت‌وآمد و پرداخت قبض تلفن همراه برخوردار نیستند.

سی‌ان‌ان با اشاره به نتیجه تحقیقات موسسه « یونایتد وی- United way» که در زمینه همیاری با خانوارهای آمریکایی فعال استریال نوشته بود: طبق این گزارش، ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار آمریکایی زیرخط فقر به سر می‌برند و ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار دیگر نیز با محدودیت‌های مالی و استخدام با درآمدی اجباری و مختصر مواجه‌اند که کفاف یک زندگی امروزی را نمی‌دهد.

براساس گزارش یونایتد وی، آمارها نشان می‌دهد این وضعیت شامل ۴۳ درصد از مجموع ۱۱۹ میلیون خانوار آمریکایی است. ضمن آنکه ایالت‌های کالیفرنیا، نیومکزیکو و هاوایی بیشترین تعداد خانواده‌های فقیر و کم درآمد را در خود جای داده‌است.

در همین حال ۴۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی، از حداقل پس‌انداز ۴۰۰ دلاری برای پوشش هزینه‌های اضطراری و درمانی برخوردار نیستند؛ بیش از یک چهارم بزرگسالان آمریکایی به دلیل نداشتن توان مالی از انجام درمان‌های لازم صرف‌نظر کردند و ۴۳ درصد از خانوارهای آمریکایی قادر به تامین هزینه‌های ضروری زندگی همچون مسکن، غذا، درمان، مراقبت کودکان و حمل ونقل نیستند.
این معضل آن زمان در ۱۸ ایالت آمریکا شامل، کنکتیکت، فلوریدا، هاوایی، آیداهو، ایندیانا، آیوا، لوئیزیانا، مریلند، میشیگان، نیوجرسی، نیویورک، اوهایو، اورگان، پنسیلوانیا، تگزاس، ویرجینیا، واشنگتن و ویسکانسین بررسی شده بود.

گزارش از : بهروز وفاداری
2023

نظر شما