شناسهٔ خبر: 38285459 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

روستای شهیدآباد قلعه گنج راه دسترسی مناسب ندارد

اهالی روستای شهیدآباد قلعه‌گنج در جنوب کرمان، سال‌هاست که چشم‌انتظار ۴ کیلومتر راه دسترسی مناسب هستند و علی‌رغم وجود بسترهای مناسب (آب و خاک حاصل‌خیز) برای اشتغالزایی، اهالی یکی پس از دیگری مجبور به ترک روستا هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از فارس، روستای شهیدآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان قلعه‌گنج کرمان با قدمت بیش از ۵۰ سال ساکنانش در حال مهاجرت هستند.

روستای شهیدآباد دارای ۴ شهید سرافراز و چندین جانباز و آزاده قهرمان است، نبود امکانات رفاهی مناسب از جمله مهم‌ترین آنها که راه دسترسی است از مشکلات این منطقه است و ۴۰ سال است که اهالی این روستا چشم‌انتظار ۴ کیلومتر راه دسترسی مناسب هستند و علی‌رغم وجود بسترهای مناسب (آب و خاک حاصل‌خیز) برای اشتغالزایی، شهروندانش یکی پس از دیگری مجبور به ترک روستا هستند.

در۲۰ سال اخیر نزدیک به ۴۰ خانوار، روستای آبا و اجدادی خود را به‌ دلیل نبود امکانات رفاهی از جمله راه دسترسی مناسب ترک کرده و به زندگی شهری روی آوردند یا به روستاهای همجوار مهاجرت کردند.

مجید محمدی از ساکنان روستا اظهار کرد: روستای ما دارای منابع آبی غنی است به‌طوری که آب شرب نزدیک به ۱۵ روستای  همجوار از شهیدآباد تامین می‌شود ولی جاده دسترسی و معابر روستای شهیدآباد وضعیت بسیار اسفناک و نامناسبی دارند به‌طوری که با هر بار بارندگی راه ارتباطی مردم تا ۲۰ روز قطع می‌شود و مردم روستا در فصول مختلف سال با مشکل تردد مواجه هستند.

وی ادامه داد: در فصل کشاورزی و بارندگی به‌ دلیل نبود راه دسترسی، اگر یکی از شهروندان بیمار شود هیچ راهی برای انتقال او به یک مرکز درمانی وجود ندارد.

میثم یکی دیگر از ساکنان روستا گفت: به‌دلیل نبود امکانات رفاهی از جمله جاده مناسب در حال ترک روستا هستم و به محض تکمیل خانه‌ام در روستای چهلمنی مجبور هستم روستایی که در آن به دنیا آمدم و محل اشتغالم است را ترک کنم.

قاسم محمدی از ساکنان پیشین این روستا بیان کرد: من فرزند شهید هستم و خانواده ما ۱۵ سال پیش به‌دلیل نبود جاده مناسب روستای آباواجدادی خود را ترک کرده و انتظار داریم مسئولان نگاه ویژه‌ای به این روستا داشته باشند و اگر راه دسترسی روستا درست شود ما حاضریم به روستا برگردیم زیرا محل درآمد ما از همین روستاست.

عیسی محمدی جانباز شیمیایی دفاع مقدس و عضو شورای اسلامی روستای شهیدآباد اظهار کرد: نبود راه مناسب در روستای شهیدآباد موجب شد که اهالی روستا بهترین راهکار را در ۲۰ سال اخیر مهاجرت از روستا بدانند و در چند ماه اخیر نیز پدر و مادر یکی از شهدای گران‌قدر ما نیز به‌دلیل نبود راه دسترسی مناسب روستا را ترک کردند.

محمدی گفت: هزینه‌های زیادی برای خدمت‌رسانی به مردم از جمله برق و آب در روستا انجام شده است اما بلاتکلیفی جاده روستا موجب شده مردم روستا را ترک کنند و همه این خدمت‌رسانی‌ها رها شوند.

عضو شورای اسلامی این روستا ادامه داد: پیگیری برای ساخت جاده روستا به یک دردنامه برای مردم روستا تبدیل شده است و این خواسته به‌حق فریاد امروز و دیروز ما نیست بلکه ۴۰ سال است که پیش هر مسئولی رفته‌ایم و از رنج خود سخن گفته‌ایم کمتر گوش شنوایی بوده است که به این مشکل ما توجه کند.

وی بیان کرد: بحث راه از مهم‌ترین نیازهای ما محسوب می‌شود و این مساله برای مردم روستای شهیدآباد که می‌توان گفت بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی در شهرستان هستند و برای عرضه محصولات خود وجود راه ارتباطی مناسب از مهم‌ترین نیازهای آنهاست، انتظار داریم مسئولان نگاه ویژه‌ای به این روستای زرخیز و شهیدپرور داشته باشند.

نظر شما