شناسهٔ خبر: 38283222 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

درگردهمایی استارت‌آپ‌های حوزه نفت عنوان شد

تغییر رویکردخام‌فروشی با کمک دانش‌بنیان‌ها

صاحب‌خبر -

دیروز یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸ گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در حوزه صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی وحدت رئیس هیات‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از مدیران کشوری در محل پژوهشگاه نفت برگزار شد.

افزایش ۴۰۰ میلیارد دلاری ثروت ملی
به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه امروز در ابتدای این آیین با بیان اینکه اکنون ضریب بازیافت در میادین نفتی ایران زیر ۳۰ درصد است، گفت: با افزایش یک درصدی ضریب بازیافت، ۴۰۰ میلیارد دلار به ثروت ملی ایران افزوده می‌شود.
او افزود: یک سال است که روی شرکت‌های دانش‌بنیان تمرکز کرده‌ایم تا پیش از این، نهادهای اصلی، تقاضاکننده در این فضا نبودند، در نتیجه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از این ظرفیت استفاده نمی‌کردند.
او ادامه داد: در سال ۷۶ کل هیات‌علمی بالادستی نفت به ۵ نفر هم نمی‌رسید و در دانشگاهی مانند نفت بخش بالادستی نداشتیم. در آن دوره در بهترین دانشگاه‌های ایران آزمایشگاه‌ها، تجهیز شدند و حتی برای تربیت استادان، افرادی به خارج اعزام شدند و به اتکای این آموزش‌ها و کرسی‌های علمی انستیتوهای نفت تشکیل دادیم تا پژوهش و مطالعه انجام شود.
وزیر نفت تاکید کرد: بر همین اساس، با دانشگاه‌ها برای مطالعه میادین نفتی با محوریت افزایش ضریب بازیافت نفت قرارداد بستیم.
زنگنه با بیان اینکه اکنون ضریب بازیافت میادین نفتی در ایران زیر ۳۰ درصد است، گفت: به ازای هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت، بیش از ۷ میلیارد بشکه نفت به نفت قابل برداشت اضافه می‌شود که می‌تواند ۴۰۰ میلیارد دلار به ثروت ملی اضافه کند.
او تاکید کرد: کار با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در صنعت نفت تحول‌آفرین باشد. ما بیش از حوزه‌های مهندسی در بخش غیرمهندسی نیازمند نوآوری هستیم.
او ادامه داد: قاچاق سوخت یک مسئله است اما ربطی به موارد مهندسی ندارد بلکه نیازمند طراحی سیستم است.
وی اظهارکرد: برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۸ هکتار زمین در ری به این امر تخصیص پیدا کرد و تا چند ماه آینده بخش اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه ابتدای هفته مجوز صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان صادر شد، افزود: این صندوق می‌تواند پشتوانه مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.
زنگنه با بیان اینکه شرکت‌هایی که در پارک ری مسقر شوند از کمک‌های وزارت نفت بهره می‌برند، تاکید کرد: در زمینه صنایع پایین‌دستی و اکتشاف نیز با دانشگاه‌های مختلف قرارداد امضا شده است.

توجه به سرمایه نیروی انسانی
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این گردهمایی، گفت: با استفاده از توان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌توان از خام‌فروشی نفت به سمت استفاده از ارزش‌افزوده از این منابع حرکت کرد. وی با اشاره به اینکه استفاده از نیروی انسانی تحصیل‌کرده به‌عنوان یک سرمایه ذی‌قیمت ضروری است، ادامه داد: این امر بنیه علمی نیروی انسانی را افزایش می‌دهد.
او افزود: شروع کار با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها گردهمایی دانش و فناوری است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه مقایسه خود با کشورهای پیشرفته کار درستی نیست، تاکید کرد: روند ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که در تولید علم، تحول به سمت توسعه فناوری‌ها و به‌کارگیری علوم موفق عمل کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، در یک حرکت گسترده، پرشتاب و قوی از صاحبان علم و فناوری قرار داریم. وزیر علوم اظهارکرد: تغییر نگاه به نفت از سرمایه به ظرفیت اقتصادی فناورانه از دستاوردهای وزیر نفت است که توانسته نگرانی‌هایی که در مباحث اقتصادی در حوزه نفت مطرح بوده را به یک فرصت جدی تبدیل کند.
وی گفت: با این نگاه می‌توان از خام‌فروشی به سمت استفاده از ارزش‌افزوده این منابع خدادادی با استفاده از توان شرکت‌های فناور حرکت کرد.

صدور ضمانت بانکی
در ادامه علی وحدت، رئیس هیات‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه صنعت نفت قدیمی‌ترین صنعت کشور و توسعه‌دهنده و پیشران اقتصاد کشور است، گفت: از همین رو، باید در اکوسیستم نوآوری کشور به این بخش توجه ویژه داشته باشیم. وی افزود: وزیر نفت در تلاش است تا اکوسیستم نوآوری در صنعت نفت شکل بگیرد.
وحدت به بحث خرید تضمینی کالاهای مورد نیاز نفت اشاره کرد و گفت: موضوع کیفیت نیز در این عرضه باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس هیات‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: ابزارهای مالی این صندوق کامل است و تا پایان سال بیمه سرمایه‌گذاری را رونمایی می‌کنیم و انواع ابزارها را طراحی کرده‌ایم.
وحدت با اشاره به اینکه امیدواریم از این رویدادها حداکثر استفاده را داشته باشیم، افزود: در سال گذشته ۲۱۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق شده است؛ همچنین ۱۱۰۰ میلیارد تومان ضمانتنامه به‌وسیله بانک‌ها صادر شده که ۴ هزار میلیارد تومان قرارداد از سوی این شرکت‌ها به امضا رسیده است.
گفتنی است در این رویداد، ۴۰ نشست در ۳ روز برگزار خواهد شد و نیازهای فناورانه اعلام می‌شود؛ نمایشگاهی از دستاوردهای ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ نیز در حال برگزاری است.
گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و نیازهای فناورانه، از ۲۷ تا ۲۹ بهمن در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

نظر شما