شناسهٔ خبر: 38282138 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«ایران۲۰۲۰»|طبق نظرسنجی‌ها بعداز شهادت سردار، میزان مشارکت درانتخابات درحال افزایش است

یک کارشناس سیاسی در ویژه‌برنامه شبکه خبری المیادین به مناسبت انتخابات مجلس، خبر داد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بعد از شهادت شهید سلیمانی، مشارکت در انتخابات رو به افزایش گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود به مناسبت سالروز انقلاب اسلامی و انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی، یکشنبه‌شب به جدیدترین موضوعات سیاسی ایران و منطقه پرداخت.

این شبکه لبنانی، در این برنامه میزبان «فؤاد ایزدی» تحلیلگر امور سیاسی منطقه و «ملحم ریا» مدیر دفتر المیادین در تهران بود.

 

وفا سرایا مجری المیادین در استودیو تهران، با اشاره به سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله که یکشنبه عصر در سخنرانی به مناسبت سالروز شهادت فرماندهان حزب‌الله و چهلم سردار قاسم سلیمانی گفت، با ترور فرماندهان مقاومت، منطقه وارد مرحله‌ای جدید شده است،‌ از ایزدی پرسید که حد و حدود این مرحله چیست، و او گفت، فشارهای آمریکا علیه ایران هر روز بیشتر می‌شود. در حالی که مردم ایران هنوز داغدار سردار سلیمانی هستند روز شنبه برایان هوک نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور ایران در توییتی از مردم ایران خواست که در انتخابات شرکت نکنند. آمریکایی‌ها هر گامی که بتوانند بر می‌دارند تا فشار بر ایران را بیشتر کنند،‌ اما مشکلشان این است که هر گامی که برمی‌دارند، ایرانی‌ها منسجم‌تر می‌شوند.

ایزدی خبر داد:‌ طبق نظرسنجی‌های یک ماه اخیر، هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم و فشارها بیشتر می‌شود، میزان مشارکت در انتخابات رو به افزایش است. من در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم و نشانه‌هایی می‌بینم که در سطح دانشگاهی هم مشارکت رو به رشد است. می‌گویند در انتخابات شرکت می‌کنند تا پاسخ تهدیدهای آمریکا را بدهند.  جوزف نای معاون سابق وزارت دفاع آمریکا که با سی.ان.ان گفت‌وگو می‌کرد گفت که اقدام آمریکا در ترور شهید قاسم سلیمانی، اقدامی اشتباه بود چرا که اگر وزیر خارجه آمریکا به عراق برود و به او تیراندازی بشود، دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند اعتراضی بکنند چرا که همین کار را علیه یک مقام عالی‌رتبه ایران مرتکب شده‌اند.

 

مجری در ادامه پرسید که این حرف سید حسن نصرالله که گفت ما مقابل قدرتی هستیم که نه فقط ایران بلکه کل محور مقاومت از جمله حزب‌الله از آن برخوردار است، به چه معناست که ملحم ریا گفت، روشن است که این حرف به معنای انسجام محور مقاومت است و بر آنکه دو فرمانده بارز خود را از دست داده است، کاملا به‌هم‌پیوسته است و می‌تواند با آمریکا مقابله کند. وقتی سید حسن نصرالله با جزئیات از سپهبد قاسم سلیمانی سخن می‌گوید و به این مناسبت به شهید عماد مغنیه اشاره می‌کند – خب می‌دانیم که سال‌ها از شهادت ایشان گذشته و می‌بینیم که حزب‌الله و مقاومت در لبنان توانسته استقامت کند و حتی در جنگ علیه تروریسم در سوریه و عراق پیروز شده – به این معناست که او دارد از محوری صحبت می‌کند که منسجم و قوی است و قادر است در مقابل تهدیدات آمریکا و اسرائیل مقاومت کند و حتی مقابله کند. فکر می‌کنم این سخن نصرالله اشاره به انسجام محور از این زاویه است. محور با شهدایی که داده مثل عماد مغنیه، سردار قاسم سلیمانی و... تاکنون در سوریه، عراق و فلسطین و حتی در یمن که الان بخشی از محور مقاومت است، دستاوردهای بزرگی به دست آورده است. نباید یمن را فراموش کنیم که دستاوردهای بزرگی در مقابل ائتلافی کسب کرده که عربستان سعودی آن را هدایت می‌کند.

مجری المیادین در ادامه از ایزدی پرسید که محور مقاومت چه توانی برای ضربه زدن به محور مقابل دارد، که وی گفت، سردار سلیمانی دوستان زیادی دارد اما نه فقط در منطقه بلکه در نقاط دیگر دنیا. من اخیرا در ونزوئلا بودم و این را دیدم. این دوستان شاید با ایران هم هماهنگ نکنند و خودشان به آمریکا پاسخ دهند. پاسخی که ایران به عین الاسد داد، سیلی اولیه بود و انتقام ادامه خواهد داشت. آمریکا تاوان این جنایت را خواهد داد. شهید سلیمانی یک شخص نبود، بلکه مکتب بود.


ملحم ریا

 

در ادامه ملحم ریا در پاسخ به این سوال که مرحله جدیدی که گفته می‌شود، چه ویژگی دارد، گفت، قطعا شرایط قبل از ترور سپهبد سلیمانی مانند بعد از آن نخواهد بود. مسئولان ایرانی بارها این را اعلام کرده‌اند. آقای ایزدی اشاره کرد که با گذشت بیش از یک ماه  از شهادت قاسم سلیمانی آتشی که در دل مردم ایران است هنوز خاموش نشده و این دلالت بر اراده واقعی مردم و خواسته آنان برای انتقام است. برای همین ایران اعلام کرد که حمله به عین الاسد صرفا سیلی به آمریکا بود و انتقام برابر با اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است. لذا وقتی از پاسخ راهبردی ایران سخن می‌گوییم، در حقیقت در حال سخن از سناریوها، گزینه‌ها و ابزارهایی است که ایران برای تحقق این هدف در اختیار دارد و در نتیجه داریم از مرحله‌ای جدید صحبت می‌کنیم که ممکن است قواعد درگیری سابق در آن رعایت نشود. پاسخ اینکه این ابزارها چیست و گزینه‌ها چیست، شاید در دل چند ماه آینده باشد که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روشن شود.

 

ایزدی نیز در پاسخ به اینکه ابزارهای ایران برای محقق کردن هدف راهبردی‌اش چیست، گفت، سلطه آمریکا در منطقه غرب آسیا در طول دوره‌ای طولانی به عمر ۷۵ سال است. زمانیکه روزولت با ملک سعود دیدار کرد. سال گذشته هفتاد و پنجمین سالروز این اتفاق بود. آمریکایی‌ها تلاش میکنند که بعد از تأسیس رژیم صهیونیستی با سعودی‌ها کار کنند. در این مدت ائتلافی میان خود و ابزارهایشان در منطقه ایجاد کرده‌اند. آنها از حیث اقتصادی، امنیتی و نظامی قدرت بزرگی دارند. بودجه نظامی آمریکا حدود 700 میلیارد دلار است و این رقم اصلا با بودجه نظامی ایران قابل مقایسه نیست. آنچه بر اقتصاد دنیا حاکم است دلار آمریکاست که ایران از دسترسی به دلار هم محروم و در تحریم است. در حوزه اجتماعی هم بیش از چهارصد شبکه در کشورهای غربی به زبان فارسی برنامه پخش می‌کنند و علیه ایران سم‌پراکنی می‌کنند پس در چنین وضعیتی که آمریکا برتری نظامی، پولی و اقتصادی و رسانه‌ای دارد،‌در حالت طبیعی محور مقاومت نباید هیچ دستاوردی داشته باشد. اما چه می‌شود که در نتیجه ناتوانی، اقدام به ترور شماری از فرماندهان مقاومت می‌کنند. پس نتیجه می‌گیریم که این همه امکانیات دردی از آنان دوا نکرده که رو به ترور می‌آورند.

انتهای پیام/ص

نظر شما