شناسهٔ خبر: 38279304 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

عابدینی: بازداشت افراد به اتهام فروش نفت به ایران؛ حربه نخ‌نمای آمریکا / ادعای ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران، بلوف سیاسی بود

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایالات متحده برای داغ نگاه داشتن مساله فشار بر ایران هرازگاهی اقدام به خبرسازی و جنجال آفرینی می‌کند و مدعی می‌شود که افرادی را که قصد دور زدن تحریم‌های آمریکا را داشتند، دستگیر کرده است

صاحب‌خبر -

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص بازداشت پنج نفر به اتهام فروش نفت ایران به چین توسط آمریکا گفت: ایالات متحده یکی از مهمترین حربه‌هایی که در اختیار دارد موضوع مربوط به تحریم هاست.

وی ادامه داد: سایر ابزار‌های آمریکا عملا از میان رفته است و به ویژه بعد از حمله ایران به عین الاسد گزینه نظامی که فقط به صورت لفاظی روی میز آمریکایی‌ها بود حتی در حد لفظ نیز از بین رفته است.

عابدینی با بیان اینکه براساس این روند تلاش برای تحریم‌ها مسئله‌ای است که از سال‌ها پیش هنوز هم برای آمریکایی‌ها تازگی دارد، خاطرنشان کرد: ایالات متحده برای داغ نگاه داشتن این موضوع هرازگاهی اقدام به خبرسازی و جنجال آفرینی می‌کنند و مدعی می‌شود که افرادی را که قصد دور زدن تحریم‌های آمریکا را داشتند، دستگیر کرده است. براساس این سناریو آمریکایی‌ها تعدادی بی گناه را دستگیر می‌کنند و خیلی هم برایشان مهم نیست که بعدا مشخص شود این اقدام تنها جنبه تبلیغاتی داشته است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: لذا در مورد این پنج نفر نیز قصه از همین قرار است، چون اولا اطلاعات لازم را از دستگیری این افراد منتشر نمی‌کنند و از سوی دیگر هیچ اخبار یا اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد آن‌ها نیز مخابره نمی‌شود.

وی با اشاره به گروه اقدام ویژه ضد ایران در آمریکا و تلاش آن‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن سایر کشور‌ها گفت: این گروه سعی می‌کند با استفاده از تهدید یا تطمیع سایر کشور‌ها زمینه کاهش فروش نفت ایران را مهیا کند.

عابدینی ادامه داد: یک سال و نیم قبل ترامپ گفته بود که آمریکا درصدد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، اما شاهد آن بودیم که این ادعا یک بلوف سیاسی بیشتر نبود و میزان فروش نفت ایران در این مدت کاهش نداشته است و این نشان دهنده آن است که ایران راه‌های متعددی برای فروش نفت خود پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: اینکه جمهوری اسلامی به دنبال راه‌هایی برای کاهش وابستگی به صادرات نفت است موضوع دیگری است و ارتباطی به تهدیدات آمریکایی‌ها ندارد.

نظر شما