شناسهٔ خبر: 38279272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

راز تحرکات تروریست‌های تحت‌الحمایه ترکیه در «ادلب»

رئیس جمهور ترکیه برای جبران سلسله شکست های خود در سوریه و خارج از آن به دست و پا زدن در «ادلب» روی آورده است؛ حال آنکه شمارش معکوس برای خروج تروریست های تحت الحمایه آن از ادلب آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: تنش‌ها میان آنکارا و دمشق طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. علت اصلی اوج گرفتن تنش‌ها میان دو طرف، سلسله پیشروی‌های گسترده و برق آسای نیروهای مقاومت سوری در نبرد با تروریست‌های تکفیری در شمال غرب سوریه است. این مسأله به هیچ وجه به مذاق ترکیه و به ویژه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور خوش نیامده است.

در نتیجه افزایش تنش‌ها میان آنکارا و دمشق، دولت ترکیه اقدام به ارسال تجهیزات نظامی بیشتری به حومه «ادلب» کرده است تا به زعم خود مانع از تداوم پیشروی‌های گسترده نیروهای مقاومت سوری شود. در همین حال، گفته می‌شود که ترکیه علاوه بر تجهیزات نظامی، نیروهای خود را نیز به سمت ادلب گسیل ساخته و بدین ترتیب، حدود ۹ هزار نیروی ترکیه‌ای از مرزهای سوریه عبور کرده‌اند.

تشدید تنش‌ها میان آنکارا و دمشق که در سایه ماجراجویی‌های خطرناک «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اتفاق افتاده است در حالی است که عملیات آزادسازی مناطق مختلف ادلب همزمان با پیشروی‌ها در حلب ادامه پیدا می‌کند. نیروهای سوری تاکنون مناطق زیادی را در حومه ادلب و حلب از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کرده‌اند.

سلسله اقدامات اردوغان در قبال ادلب و تحولات آن و کارشکنی در مسیر آزادسازی آن از لوث تروریست هایِ تحت الحمایه خود روز به روز بیشتر می‌شود. اردوغان از یک سوی، حمایت‌های خود از تروریست‌های تکفیری در ادلب را تشدید می‌کند و از سوی دیگر، به اعزام نیروهای نظامی به این شهر و حومه آن مبادرت می ورزد. علاوه بر این، رئیس جمهور ترکیه که در حمایت از تروریسم در سوریه و به ویژه ادلب از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند، از یک سوی مدام علیه دمشق رجزخوانی می‌کند و از سوی دیگر، عاجزانه برای نجات از مهلکه ادلب دست به دامان ناتو می‌شود.

این درحالی است که سلسله رجزخوانی‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه علیه دمشق و تهدیدات مکرر آن به انجام اقدام نظامی مستقیم تاکنون هیچ خللی در روند نیروهای مقاومت سوری در عرصه مبارزه با تروریسم در حلب و ادلب ایجاد نکرده است. درهمین حال، همانگونه که گفته شد، اقدام ترکیه در دست به دامان شدن ناتو در واقع نشان از عجز و ناتوانی آن در برابر دمشق دارد.

در همین راستا، پیشتر خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست که با هدف توقف حملات ارتش سوریه علیه ادلب در شمال غرب سوریه، از نیروهای ارتش ترکیه حمایت کند. وی در توجیه این درخواست خود افزود: آنکارا در انتظار کمک و اقدامات ملموس ناتو علیه حملات ارتش سوریه در ادلب است چرا که در غیراینصورت موج جدیدی از آوارگان شکل خواهد گرفت که خطری برای اروپا محسوب می‌شوند.

اما سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود، این است که چرا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور سوریه برای تروریست‌های تکفیری در سوریه سینه چاک می‌دهد و جهت تسلط کامل آن‌ها بر ادلب مدام در حال تقلا کردن است؟ واقعیت آن است که پس از تسلط ارتش سوریه بر بخش‌های عظیمی از مناطق تحت سیطره تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و حومه آن آخرین ایستگاه تکفیریهای تحت الحمایه ترکیه به شمار می‌رود.

بنابراین، بدیهی است که آزادسازی کامل ادلب و حومه آن، موجب شکست تمامی سیاست‌های خصمانه چندین و چند ساله اردوغان در تمام سوریه خواهد شد. بنابراین، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که دست و پا زدن‌های اردوغان در ادلب در واقع انعکاسی از سلسله شکست‌هایی است که وی در طول سالیان متمادی گذشته در نقاط مختلف این کشور متحمل شده است. کما اینکه نباید از این مسأله گذشت که اردوغان در دیگر تحولات منطقه از جمله لیبی نیز توفیقی کسب نکرده و اکنون به نوعی تمامی تخم مرغ‌های خود را در سبد ادلب سرمایه گذاری کرده است.

در همین راستا، پایگاه مصری «الیوم السابع» درباره تحرکات اردوغان در ادلب آورده است: «رجب طیب اردوغان به حرکت به سوی دام‌هایی که برای خودش نهاده است حرکت می‌کند. اردوغان همه ائتلاف‌ها و روابط را از بین می‌برد و گمان می‌کند که بازهم می‌تواند که با ائتلاف‌های متناقض گاهی با آمریکا و گاهی با روسیه بازی کند».

در ادامه گزارش «الیوم السابع» آمده است: «اردوغان گمان می‌کند که با درخواست دخالت آمریکا می‌تواند که روسیه را فریب دهد و از سویی روسیه را تهدید می‌کند در حالی که می‌داند که طرف حساب اصلی در ادلب روسیه است». اشاره این روزنامه مصری به تلاش‌های اردوغان برای تأثیرگذاری بر روسیه از طریق آمریکا است؛ کما اینکه اخیراً نیز در راستای همین تلاش‌های ترکیه، ترامپ صراحتاً از اردوغان خواست تا مسکو موضع خود در قبال ادلب را تغییر دهد.

در هر صورت، سلسله پیشروی‌های مقاومت در نقاط مختلف ادلب موجب شده است تا کمتر رسانه‌ای بتواند ترکیه را پیروز تحولات سوریه و ادلب معرفی کند. امروز هرآنچه که در رسانه‌های مختلف عربی و غربی دیده می‌شود، نشان از آن دارد که شکست اردوغان در سوریه بر همگان آشکار شده است.

روزنامه «العرب» چاپ لندن در تحلیلی در این‌باره نوشته است: «مواضع آنکارا نشان دهنده اضطراب آن و رئیسش است. ترکیه به خوبی می‌داند که به چالش طلبیدن روسیه و حمایت از گروههای مسلح هزینه سنگینی برایش دارد به ویژه که حمایت ملموسی از جانب ناتو هم مشاهده نشده است. آنکارا دو گزینه بیشتر پیش رو ندارد؛ ورود به رویارویی بدون حساب یا عقب نشینی که گزینه دوم برایش کم زیانتر است».

علاوه بر تمامی آنچه که گفته شد، تحولات ادلب طی روزهای اخیر نشان از آن دارد که ترکیه با نقض صریح تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل یعنی سوریه دیگر قابل اعتماد نیست. در سلسله توافقات مختلف در خصوص سوریه مانند آنچه که در مذاکرات سوچی اتفاق افتاد، قرار بود در ادلب مناطق امن ایجاد شود؛ حال آنکه ترکیه کوچک‌ترین ارزشی برای توافقات حاصل شده در گذشته قائل نشده است.

در همین راستا، مدیر مرکز آشتی ملی طرف‌های درگیر در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «پیروزی های ارتش سوریه در ادلب اجازه تأسیس منطقه امن طبق توافق سوچی را داده است، این در حالی است که ترکیه در اجرای آن شکست خورده است». وی تاکید کرد که شکست ترکیه در اجرای تعهداتش در ادلب و پایبند نبودن آن به توافق سوچی، باعث شد که ارتش سوریه دست به کار شود و برای جنگ با تروریست در ادلب وارد میدان شود.

از این گذشته، کار اقدامات وقیحانه سران ترکیه در سوریه و به ویژه ادلب به جایی رسیده است که آن‌ها به صورت مستقیم اقدام به تسلیح تکفیریهای تحت الحمایه خود کرده‌اند. در همین ارتباط، یک منبع نظامی روسی اعلام کرد که ترکیه در حال استقرار نظامیان، تسلیحات و ادوات جنگی در ادلب در شمال سوریه است و سلاح زیادی به جبهه النصره داده است.

این منبع بیان کرد: ترکیه بیش از ۷۰ تانک، ۲۰۰ خودرو زرهی و ۸۰ توپ وارد ادلب کرده است. منبع نظامی روسی تاکید کرد: تروریست‌ها از ترکیه سلاح ضدهوایی دوش پرتاب ساخت آمریکا دریافت کرده‌اند. این منبع اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه طی چند روز گذشته بیش از ۲۰ تانک و نفربری که ترکیه به تروریست‌ها داده است را در ادلب منهدم کرده‌اند.

سران ترکیه و در رأس آن‌ها رجب طیب اردوغان همزمان با افزایش حمایت‌های خود از گروه‌های تروریستی در سوریه، وقاحت را به اوج خود رسانده و از اقداماتشان در این کشور دفاع می‌کنند! به عنوان نمونه اردوغان اقدامات ترکیه در ادلب را «دفاع مشروع» از خود خوانده است! وی در عین حال، علیه دمشق نیز رجزخوانی کرده که با واکنش رسانه‌های مختلف نیز مواجه شده است.

در همین ارتباط، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب با انتشار مطلبی می‌نویسد: توصیه ما به اردوغان و امثال «دولت باغچلی» رئیس حزب حرکت ملی ترکیه و همپیمان اردوغان این است که از حرفهای تحریک آمیز مانند اشغال دمشق و سرنگونی بشار اسد و اقامه نماز در مسجد اموی دست بردارند زیرا نه تنها غیرواقعی است و احدی را از جمله گروههای مسلح مخالف سوری راضی نمی‌کند بلکه نتایج کاملاً برعکس دارد؛ مشابه پرونده لیبی که به سرعت بر باد رفت.

در هر صورت، آنچه که از تحولات میدانی در ادلب برمی آید، این است که نیروهای مقاومت سوری در آستانه تحقق پیروزی تاریخی بر تروریست‌های تحت الحمایه ترکیه هستند و تسلط آن‌ها بر دهها منطقه در حومه حلب خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. بنابراین، شمارش معکوس برای خروج تروریست‌های تحت الحمایه اردوغان از ادلب آغاز شده است.

نظر شما