شناسهٔ خبر: 38278923 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سخنان علی درخشنده درباره شباهت‌های فیلمش به "پرویز" و علاقه داوران به فیلم‌هایی با حرف‌ها و ریتم‌های تند

کارگردان فیلم "دشمنان" می‌گوید: ما ابتدا تصور نمی‌کردیم چنین فیلمی توسط جشنواره پذیرفته شود زیرا جشنواره بیشتر به فیلم‌های اجتماعی که حرف‌های تندی می‌زنند و ریتم تندی دارند، علاقه دارد و کمتر به فیلم‌هایی مانند دشمنان که به مشکلات فرهنگی و فقر فرهنگی می‌پردازد، توجه دارد. از اینکه این فیلم نمایش داده شد، خوشحالم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم سینمایی "دشمنان" به کارگردانی علی درخشنده در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت ولی بعد از نمایش این فیلم، این شائبه مطرح شد که این فیلم شباهت‌های زیادی به فیلم "پرویز" دارد و به نوعی نسخه زنانه آن است. علی درخشنده درباره دلایل این نظر گفت: یکی از دلایلی که مخاطبان مطرح می‌کنند که این فیلم شبیه فیلم پرویز است، این است که تهیه‌کننده فیلم دشمنان، مجید برزگر کارگردان فیلم پرویز است و دلیل دیگر نیز این است که از لحاظ تماتیک دو فیلم پرویز و دشمنان درباره آدم‌های تنهایی است که دست به شورش و واکنش می‌زنند که البته موضوع جدیدی نیست و بسیاری از فیلم‌های دنیا درباره این موضوع ساخته شده است اما فیلم دشمنان و پرویز دو فیلم جدا هستند و به هیچ عنوان شبیه یکدیگر نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که در هر دو فیلم پرویز و دشمنان نشان داده می‌شود اینکه به دلیل طردشدگی و دخالت‌های دیگران، شخصیت‌ها دست به شورش می‌زنند، به این دلیل نیست که این آدم‌ها به خودی خود مشکل‌آفرین هستند بلکه دخالت‌ها در زندگی خصوصی باعث اعتراض و خشونت می‌شود، گفت: هرکدام از ما آدم‌ها یک نیمه تاریک داریم که برخی اتفاقات باعث می‌شود این نیمه تاریک روشن و برملا شود. گاهی این برملا شدن باعث می‌شود که ما آن را برنتابیم و مانند قهرمان فیلم پرویز دست به یک انتقام بزنیم یا مانند فیلم دشمنان دست به یک خودافشاگری بزنیم و کاری کنیم که دیگران ما را طرد کنند تا بتوانیم تنها باشیم زیرا احساس می‌کنیم دیگران تنهایی ما را خدشه‌دار می‌کنند.

درخشنده در پاسخ به این سوال که آیا تنهایی به ذات امر ارزشمندی است یا خیر، گفت: بستگی به افراد مختلف دارد اما تنهایی و تنها بودن انسان در جهان دغدغه همیشگی است که دائم با ماست و طبیعی است که برای من نیز یک مسئله مهم است که سعی کردم آن را در فیلمم نشان بدهم. اینکه همه ما در ظاهر در کنار هم زندگی می‌کنیم اما درواقع تنها هستیم و از سوی دیگر وقتی می‌خواهیم برای خود خلوت شخصی بسازیم دیگران حتی اجازه نمی‌دهند که این فضای شخصی را داشته باشیم و بین این دو وضعیت همیشه ما گیر کرده‌ایم.

23

کارگردان فیلم دشمنان در پاسخ به این سوال که آیا تنهایی در چند دهه اخیر با گسترش فناوری‌های ارتباطی بیشتر شده است یا خیر گفت: آدم‌ها در دهه‌های اخیر بیشتر از سال‌های قبل‌ تنها شده‌اند اما هرچند گسترش فناوری‌های ارتباطی در افزایش تنهایی تاثیر داشته اما دلایل دیگری نیز وجود دارد. اختلاف عقاید و تفکر رفتارهای اجتماعی و عدم تحمل یکدیگر باعث شده تا ما کمتر گفتگو کنیم و تنهایی افزایش پیدا کند. در این میان فضای مجازی نیز ما را سرگرم می‌کند و به جای آنکه با آدم‌های دیگر روی در روی صحبت کنیم از راه دور صحبت می‌کنیم. یکی از نشانه‌های افزایش این تنهایی کاهش ازدواج و بالا رفتن علاقه به نگهداری از حیوانات خانگی است و این مساله فقط مختص به ایران یا آسیا نیست و در همه جای دنیا وجود دارد.

درخشنده در پاسخ به این سوال که آیا تنها بودن آدم‌ها و علاقه به زندگی تنها برای آینده جامعه خطرناک است؟ گفت: به شدت می‌تواند خطرناک باشد. زیرا اگر قرار بود انسان تنها زندگی کند به صورت جفت آفریده نمی‌شد و باید برای آن راه‌حلی پیدا کرد ولی راه‌حل آن این نیست که ما مردم را مجاب کنیم که مثلا حتما بچه‌دار شوند بلکه باید برای آن یک فکر اصولی و فرهنگی کرد.

این کارگردان در پاسخ به سوالی در مورد رفتاری که با فیلم دشمنان در جشنواره فیلم فجر شد، نیز گفت: رفتاری که با این فیلم در جشنواره شد امری نبود که نتوان آن را پیش‌بینی کرد. ما ابتدا تصور نمی‌کردیم که چنین فیلمی بر اساس شناختی که از جشنواره فیلم فجر داریم، توسط جشنواره پذیرفته شود زیرا جشنواره بیشتر به فیلم‌های اجتماعی که حرف‌های تندی می‌زنند و ریتم تندی دارند، علاقه دارد و کمتر به فیلم‌هایی مانند دشمنان که به مشکلات فرهنگی و فقر فرهنگی می‌پردازد، توجه دارد. از اینکه این فیلم در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد خوشحالم زیرا مانند هر فیلمساز ایرانی دوست دارم ابتدا اثرم در کشور خودم نمایش داده شود. واکنش‌هایی که درباره فیلم گرفتیم خوب بود و طبیعی است که یک فیلم را گروهی دوست داشته باشند و گروهی خیر.

کارگردان فیلم دشمنان درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم گفت: پیشنهاداتی برای اکران در هنر و تجربه و آزاد وجود دارد اما باید با تهیه‌کننده وضعیت را بررسی کنیم و ببینیم که سرمایه ما برای اکران در چه وضعیتی پاسخ می‌دهد زیرا این فیلم برای یک سینمای مستقل است و چنین سینمایی پول زیادی ندارد که برای اکران تبلیغات هزینه کند. همچنین قصد داریم تا فیلم را به جشنواره‌های مختلف ارسال کنیم.

نظر شما