شناسهٔ خبر: 38278916 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی تاریخ محلی در کتاب «شهابیه در گذر زمان»

خمین - ایرنا - کتاب «شهابیه در گذر زمان» که از سوی «علی جعفری و علیرضا مجتهدی» گردآوری شده و انتشارات مسیا آن را در سال ۱۳۹۸در قطع وزیری و به صورت مصور روانه بازر نشر کرده است به بررسی تاریخچه این منطقه از کشور ایران پرداخته است.

صاحب‌خبر -

این کتاب ۲۰۳ صفحه ای دارای بخش‌های  مقدمه، تاریخچه، طایفه‌ها، نخبه‌های علمی، فرهنگی و نظامی، خیرین، نهادها و آموزشگاه ها،کدخداها و مردان و زنان نمونه شهابیه و قاسم آباد است.
در بخشی از این کتاب آمده است: «روستای شهابیه در دهستان صالحان از بخش مرکزی شهرستان خمین  و  در ۱۰ کیلیومتری این شهر قرار دارد و  در زمان حکومت پهلوی شخصی به نام شهاب‌الدین خسروانی مالک این روستا می‌شود و نام آن از امیریه به شهابیه تغییر پیدا می‌کند.

از قدما شنیدیم که ابتدا کشاورزان شهابیه به کاشت پنبه مبادرت می‌ورزیدند و غوزه پنبه را شبها پای کرسی پاک می کردند و مرحوم شهاب الدین خسروانی با توجه به پتانسیل روستا، امکانات احداث یک کارخانه روغن کشی را فراهم می‌کند و افراد آگاه و با تجربه را برای راه‌ندازی آن به روستا می‌آورد.
با گذشت زمان مردم کشت چغندر را جایگزین می‌کنند که در سرمای شدید با کندن و جمع آوری آنها و انتقال به کارخانه قند شازند، منبع درآمد جدیدی پیدا می‌شود.
روستای شهابیه و قاسم آباد به زبان فارسی و لهجه شیرین محلی صحبت می‌کنند و اصطلاحاتی دارند که خاص این منطقه است.»
در بخش معرفی نخبگان علمی، فرهنگی و ورزشی بیش از ۲۰ نفر معرفی شده اند که افرادی نظیر آیت‌الله محمدعلی مجتهدی شاگرد میرزای شیرازی، آیت الله میرزا علی‌اکبر مجتهدی ، حجت‌الاسلام میرزا محمدتقی مجتهدی و میرزا رضای مجتهدی که تحصیلات علوم دینی خود را در نجف اشرف گذرانده‌اند، از آن جمله‌اند.
معرفی کامل شهدایی که شهابیه و قاسم آباد تقدیم انقلاب اسلامی کردند و کسانی که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقشی برعهده داشتند از دیگر بخش‌های کتاب است.    
بیش از ۸۰ نفر در خمین کتاب چاپ کرده‌اند. 
 

نظر شما