شناسهٔ خبر: 38278458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک کارشناس اقتصادی:

مالیات بگیران به مردم پاسخگو نیستند/ صداوسیما از بودجه ملی هزینه می کند اما به رضایت مردم اهمیت نمی دهد

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از عملکرد برخی ارگان‌ها که از بودجه و مالیات مردم استفاده می‌کنند اما نسبت به هزینه کرد آن پاسخگو نیستند، گفت: سازمان‌هایی مثل صدا و سیما از بودجه کشور و مالیات‌های پرداخت شده توسط مردم استفاده می‌کنند اما نسبت به هزینه کرد آن در مقابل مردم پاسخگو نبوده و به جلب رضایت مردم در خصوص عملکرد خود هیچ توجهی نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

«محمد احسان متقی»، کارشناس و فعال اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص کاهش درآمدهای نفتی دولت به دلیل تحریم‌ها و راهکار‌های پیش رو برای مقابله با کسری بودجه اظهار کرد: عدم بهره‌وری علاوه بر کاهش درآمدهای نفتی از دیگر مشکلات بودجه‌های سالانه ماست و مسائلی مثل قیمت تمام شده خدمات دولت و به طور کلی بخش مصارف بودجه‌ها هنوز استاندارد نشده‌است.

او افزود: برای مثال دولت هنوز به اندازه کافی هزینه‎های خود را کاهش نداده و یا به تعدیل و بهره‌ور کردن نیروی انسانی مازاد خود نپرداخته‌است.

متقی در مورد اینکه درآمدهای مالیاتی باید افزایش یافته و جایگزین درآمدهای نفتی شود، گفت: عموم مردم مالیات را معادل پرداخت پول از جیب خود می‌دانند و اگر می‌خواهیم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم باید بستر‌های آن را فراهم کنیم تا مردم به راحتی مالیات‌های خود را پرداخت کنند.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: در همین راستا باید فضای کسب و کار و ارزش آفرینی را در کشور اصلاح کنیم تا فعالان اقتصادی و مردم به راحتی ثروت آفرینی کرده و بهتر بتوانند مالیات بپردازند.

متقی تاکید کرد: کشور در حوزه کسب و کار دارای ضعف‌های زیادی است اما به کارآفرین، کارفرما، کارگر و کارمند برای پرداخت مالیات فشار وارد می‌کنند، در حالی که وضعیت معیشتی و رفاه اقشار مختلف مردم روز به روز در حال افول است.

او افزود: اگر می‌خواهیم مردم راحت مالیات بپردازند، باید به افزایش درآمد آن‌ها هم توجه کنیم و این بهترین راهکار برای افزایش درآمدهای مالیاتی است.

این کارشناس اقتصادی موضوع مهم دیگر علاوه بر وضعیت معیشتی را پاسخگویی نسبت به هزینه‌کرد مالیات‌ها در برابر مردم دانست و خاطر نشان کرد: این حق مردم است که از نحوه هزینه‌کرد مالیات‌هایشان آگاه شوند اما امروز نهادها و سازمان‌هایی مثل صدا و سیما هیچ پاسخگویی به مردم ندارند.

متقی این سوال را مطرح کرد که آیا اگر مردم از بخشی یا کل عملکرد سازمان صدا و سیما راضی نباشند، این سازمان در رویکرد و عملکرد خود تغییری ایجاد می‌کند؟

او خاطر نشان کرد: از جمله مشکلات اساسی کشور ما این است که مسئولان در حوزه‌های درآمدزایی و منابع، از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته الگو برداری می‌کنند که زیر ساخت‌ها و شرایط رفاهی آن‌ها در سطوح کیفی بالایی قرار دارد اما در زمینه ارائه خدمات و ایجاد رفاه به سراغ کشورهایی مثل عراق و افغانستان می‌روند.

متقی گفت: این رفتارهای دو گانه در کنار سیاست‌هایی که منجر به کاهش ارزش پول ملی و سرمایه‌های مردم می‌شود، باعث شده تا شاهد برخی عدم همراهی‌ها از سوی مردم در مواردی مثل پرداخت مالیات باشیم.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت‌های مختلف در دوره دوم حکمرانی خود با چاپ اسکناس و افزایش نقدینگی باعث کاهش ارزش دارایی‌های مردم می‌شوند و در این شرایط ارزش ذخیره و پس انداز بانکی کارمند و کارگر تا یک سوم کاهش یافته و باعث نارضایتی‌هایی می‌شود که امروز خود را نشان داده‌است.

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما