شناسهٔ خبر: 38276945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گفتگوی ویژه خبری ؛

اولویت مجلس آینده حفظ عزت ملی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت مجلس آینده باید حفظ عزت ملی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد حسن نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: مجلس آینده باید بحث چند نرخی ارز را تمام و سیستم بانکی را به سمت تولید هدایت و از نقدینگی و تورم جلوگیری کند.

وی گفت: اگر در مجلس آینده نرخ ارز، تک رقمی شود مشکل اقتصاد، فساد در این حوزه و نبود شفافیت در عملکرد‌ها برطرف می‌شود.

آقای حسن نژاد افزود: نامزد‌ها به تنهایی نمی‌توانند وعده‌هایی را که درباره تورم و رفع بیکاری می‌دهند عمل کنند.

وی گفت: ایجاد شغل، دست نماینده نیست البته می‌تواند با هدایت بودجه به سمت طرح‌های عمرانی منطقه اش شغل ایجاد کند، اما این موضوع نیازمند تأیید دیگر نمایندگان است.

آقای حسن نژاد افزود: ایجاد اشتغال به وسیله بخش خصوصی نیز نیازمند ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاری در حوزه انتخابیه آن نامزد است بنابراین نماینده فقط می‌تواند برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، زمینه سازی کند.

وی گفت: همه نمایندگان عامل تورم هستند، زیرا به دلیل دینی که به حوزه انتخابیه خود دارند برای آن منطقه بودجه تخصیص می‌دهند و دولت نیز برای تأمین بودجه مجبور است استقراض کند که موجب افزایش نقدینگی و تورم در جامعه می‌شود.

آقای حسن نژاد افزود: در آغاز فعالیت مجلس جدید مشکل وجود دارد، زیرا نمایندگان بدون تخصص و بیشتر بر اساس لابی‌هایی که ایجاد می‌شود وارد کمیسیون‌ها می‌شوند.

وی گفت: کمیسیون‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند و می‌توانند بر اجرای قوانین نظارت کنند.

آقای حسن نژاد افزود: دوره مجلس که تمام می‌شود هر لایحه و طرحی که باقی مانده باشد از دستور خارج و در مجلس آینده، دولت باید دوباره آن لایحه را به مجلس ارائه دهد یا نمایندگانی طرح‌های خارج از دستور را برای بررسی مجدد امضا کنند.

وی گفت: در این مجلس با تصویب قانون صندوق مکانیزه فروش، جلوی قاچاق و فرار مالیاتی را گرفتیم، اما این قانون اجرا نمی‌شود.

آقای حسن نژاد افزود: قانون مهم بانکداری نیز نباید تغییر داده شود بلکه نیاز به اصلاح دارد.

وی گفت: قانون ارزش افزوده و مالیات بر سرمایه نیز از قوانین خوبی بود که در مجلس دهم تصویب شد.

آقای حسن نژاد افزود: اگر نمایندگان در قالب حزب و تشکیلات وارد مجلس شورای اسلامی شوند مجلس، کارآمدتر و پاسخگوتر می‌شود.

وی گفت: معمولاً نامزد‌ها زمانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند برای شکست نخوردن دست به اقداماتی می‌زنند که پس از رأی آوردن مجبورند بدهی هایشان را تسویه کنند.

آقای حسن نژاد افزود: عده‌ای هستند که فقط می‌خواهند در ستاد‌های نامزد‌ها حضور داشته باشند و برای آنان فرقی نمی‌کند آن نامزد برای مردم کار می‌کند یا خیر و به مردم در انتخابات خط می‌دهند.

وی گفت: برای رفع تخریب ها، نامزد‌ها مجبورند روستا به روستا بروند که برای آنان هزینه دارد.

آقای حسن نژاد افزود: مردم برای رأی دادن به نامزد‌ها باید توجه کنند اطرافیان آنان چه کسانی هستند و چقدر آن نامزد برای انتخابات خرج می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_4526729" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2648195/4526729?width=400&height=300"></script></div>

آقای ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: بسیاری از وعده‌های نامزد‌های انتخابات مجلس اغواگرایانه است در حالی که آنان باید برنامه هایشان را بر اساس آمایش سرزمینی ارائه دهند.

وی افزود: البته برخی نمایندگان با لابی گری اعتباراتی را برای مناطق خود فراهم می‌کنند.

آقای شاه ویسی گفت: وعده‌ها باید بر اساس تخصص افراد باشد و نمایندگان می‌توانند در طراحی قوانین و رویکرد‌های نظارتی مجلس برای رفع گرانی و ایجاد زیرساخت‌ها اثرگذار باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه در مجلس دهم در کل ۱۰ اقتصاددان، ۱۰ جامعه شناس و ۲۲ حقوقدان حضور داشتند بنابراین نگاه به انتخابات باید نگاه جریانی باشد و مردم به عملکرد نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی توجه کنند.

آقای شاه ویسی گفت: مطالبات اقتصادی برای نامزد‌ها شعار می‌سازد البته اگر نامزد‌ها مطالبات عمومی را فریاد بزنند بسیار خوب است.

وی افزود: نمایندگان مجلس در پایان دوره خود باید مشکلات را برای نمایندگان جدیدالورود، شفاف کنند تا آنان مشکلات را با عینک خود نگاه نکنند.

آقای شاه ویسی گفت: برخی نمایندگان در جایگاه خود به وظایفشان عمل و به حوزه انتخابیه اش رسیدگی کرده و مورد اقبال مردم هستند، اما برخی نمایندگان، چون می‌دانند رأی ندارند از منطقه دیگری برای ورود به مجلس نامزد می‌شوند که مردم باید به این موضوع دقت کنند.

وی افزود: مطالبات ما از نمایندگان درباره پیاده کردن بیانیه رهبر معظم انقلاب درباره گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی است.

آقای شاه ویسی گفت: اولویت نمایندگان در مجلس آینده کارکردبخشی به حکمرانی مطلوب در حوزه اقتصادی است.

وی افزود: یکی از راه‌های جلوگیری از مشکلات و خطا‌های نمایندگان اجرای کامل و دقیق قانون نظارت بر نمایندگان مجلس است.

آقای شاه ویسی گفت: از مجلس آینده اصلاح ساختار‌ها مبتنی بر بودجه را مطالبه می‌کنیم تا در بودجه ریزی کشور انفصال وجود نداشته باشد.

وی افزود: کمیسیون تلفیق مجلس بودجه‌ای را بنویسد که مجلس آینده دستش برای اصلاحات ساختاری در بودجه نویسی باز باشد.

<div id="video-display-embed-code_4526730" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2648195/4526730?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما