شناسهٔ خبر: 38276042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

شاه ویسی: بسیاری از وعده‌های نامزد‌ها اغواگرایانه است/ حسن نژاد: ایجاد شغل دست نماینده نیست

وعده‌های انتخاباتی تا انتظارات واقعی مردم امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۷ بهمن ماه بررسی شد.

صاحب‌خبر -

شاه ویسی: بسیاری از وعده‌های نامزد‌ها اغواگرایانه استبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی امشب ۲۷ بهمن ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع وعده‌های انتخاباتی تا انتظارات واقعی مردم پرداختند.

شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی در ابتدا با اشاره به اینکه نمایندگان باید نماینده یک ملت باشند گفت:  قابلیت و ظرفیت‌ها را قانون اساسی بر عهده نماینده گذاشته است لذا مجلس در راس امور است و یک نماینده باید در مقابل جریان ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها اثرگذار باشد.

 او با اشاره به اینکه شناخت ما از نماینده باید شناختی عمومی باشد گفت: بسیاری از وعده‌های نامزد‌ها اغواگرایانه است، فرد می‌تواند وعده انتخاباتی بدهد، اما باید متناسب با آمایش سرزمینی باشد. 

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مطالبه اجتماعی شعار به وجود می‌آورد خاطرنشان کرد: امروز مطالبه بزرگ، اجرای عدالت و برخورد با مفسدین است لذا ممکن است یک نامزد انتخابات این موضوع را برجسته کند، با مطالبه عمومی موافق هستم.

شاه ویسی با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های مهم مجلس قبل از دوره پایان باید واضح سازی مشکلات باشد ادامه داد: مثلاً آیین‌نامه داخلی مجلس باید اصلاح شود، نمایندگانی بودند که تمایلی برای ثبت نام نداشتند، اما مردم آن‌ها را ملزم کردند که در این دوره نیز حضور داشته باشند لذا جریان اجتماعی را با مردم باور کردند خیلی از نمایندگان مورد اقبال مردم هستند.

او با اشاره به تکنیک‌ها و روش‌های جمع‌آوری آرا گفت: بخشی از آن اغواگرایانه، بخش وارداتی و بخش ناشی از ناکارآمدی مهندسی جمع‌آوری آرا و افکار است لذا قابلیت‌هایی وجود دارد که برخی فکر می‌کنند با پول خرج کردن و برخی هم فکر می‌کنند با توصیه آوردن از بزرگان و معتمدین و برخی هم فکر می‌کنند با دادن وعده و وعید می‌تواند آرا را به سمت خود متمایل کنند لذا نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: یک نماینده می‌داند که حوزه انتخابیه خود چه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی دارد، در جایی دچار اعوجاج می‌شویم که بیش از ظرفیت و بیش از توان خود و منطقه توصیه‌هایی را می‌کنیم و وعده می‌دهیم، برخی از نمایندگان در عرصه ملی قدرت‌های بزرگی دارند و نمایندگی مجلس را در بیش از ۷۰ شورا و کارگروه‌های عالی بر عهده دارند و این فرصتی را برای ارتباط دهی، لابی گری و برای هدایت منابع و اعتبارات می‌تواند به وجود آورد.

باید نگاهمان مبتنی بر تخصص باشد

شاه ویسی با اشاره به اینکه ممکن است یک نماینده شهرستان کوچک در یک شورای عالی حضور داشته باشد در اینجا آن نماینده می‌تواند عصای دست استاندار خود باشد عنوان کرد: در جایی مشکل داریم که بسیاری از وعده‌های اغوا گرایانه وارد می‌شود، نامزد مجاز به دادن وعده است، اما وعده باید مبتنی بر آمایش سرزمینی و برنامه ریزی باشد.

او بیان کرد: باید نگاهمان مبتنی بر تخصص باشد، ممکن است نامزدی اشاره کند که گرانی را برطرف می‌کند، آیا او زیرساخت گرانی را می‌شناسند؟ آیا عوامل و استلزامات کارکرد اقتصادی که منجر به گرانی می‌شود را می‌شناسند؟ آیا می‌داند که گرانی ناشی از چیست. نامزد باید مفاهمه را در حوزه خود به وجود آورد نماینده می‌تواند در طراحی قوانین و یا طراحی رویکرد‌های نظارتی مجلس اثرگذار باشد تا این موضوع منجر به اصلاح زیرساخت‌های گرانی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اگر به یک نماینده در دوره قبلی اعتماد کردیم و رای دادیم باید ببینیم آیا آن نماینده توانسته یک مسئله ملی را به‌عنوان گرانی و تورم در اولویت قرار دهد و برای آن طراحی داشته باشد گفت: اگر نمایندگان مطالبات عمومی را فریاد بزنند ایده آل است.

شاه ویسی با بیان اینکه برخی نمایندگان، چون می‌دانند رأی ندارند از منطقه دیگری برای ورود به مجلس نامزد می‌شوند که مردم باید به این موضوع دقت کنند گفت: مطالبات ما از نمایندگان درباره پیاده کردن بیانیه رهبر معظم انقلاب درباره گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی است لذا اولویت نمایندگان در مجلس آینده کارکردبخشی به حکمرانی مطلوب در حوزه اقتصادی است.

او افزود: یکی از راه‌های جلوگیری از مشکلات و خطا‌های نمایندگان اجرای کامل و دقیق قانون نظارت بر نمایندگان مجلس است بنابراین از مجلس آینده اصلاح ساختار‌ها مبتنی بر بودجه را مطالبه می‌کنیم تا در بودجه ریزی کشور انفصال وجود نداشته باشد، کمیسیون تلفیق مجلس بودجه‌ای را بنویسد که مجلس آینده دستش برای اصلاحات ساختاری در بودجه نویسی باز باشد.

حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تورم و بیکاری اصلی‌ترین شاخص‌اقتصاد هستند گفت: یک نماینده در حوزه انتخابیه خود نمی‌تواند به تنهایی تورم را کنترل کند، دولت حق سرمایه گذاری ندارد و نماینده نمی‌تواند به بخش خصوصی بگوید که در فلان شهر مثلاً یک کارخانه احداث کند.

ایجاد شغل دست نماینده نیست

او با اشاره به اینکه یک نامزد می‌تواند بگوید که می‌خواهد کمک کند تا تورم را کنترل کند گفت: وعده‌های انتخاباتی غیرعملی ما هم می‌دادیم، بیکاری را می‌توان حل کرد، نمی‌توانیم بگوییم که به نماینده ربط ندارد، نماینده، فرماندار، استاندار و نه هیچکس کس دیگر خارج از سیستم اداری و آزمون استخدام اداری در دولت حق استخدام ندارد لذا شغل به معنای پشت میز نشستن نیست و چنین چیزی در دستان نماینده وجود ندارد.

حسن نژاد با اشاره به اینکه ایجاد شغل دست نماینده نیست البته می‌تواند با هدایت بودجه به سمت طرح‌های عمرانی منطقه اش شغل ایجاد کند، اما این موضوع نیازمند تأیید دیگر نمایندگان است ادامه داد: ایجاد اشتغال به وسیله بخش خصوصی نیازمند ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاری در حوزه انتخابیه آن نامزد است بنابراین نماینده فقط می‌تواند برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی زمینه سازی کند.

او با اشاره به اینکه همه نمایندگان عامل تورم هستند، زیرا به دلیل دینی که به حوزه انتخابیه خود دارند برای آن منطقه بودجه تخصیص می‌دهند و دولت نیز برای تأمین بودجه مجبور است استقراض کند که موجب افزایش نقدینگی و تورم در جامعه می‌شود عنوان کرد: در آغاز فعالیت مجلس جدید مشکل وجود دارد، زیرا نمایندگان بدون تخصص و بیشتر بر اساس لابی‌هایی که ایجاد می‌شود وارد کمیسیون‌ها می‌شوند.

قانون بانکداری نیاز به اصلاح دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دوره مجلس که تمام می‌شود هر لایحه و طرحی که باقی مانده باشد از دستور خارج و در مجلس آینده، دولت باید دوباره آن لایحه را به مجلس ارائه دهد یا نمایندگانی طرح‌های خارج از دستور را برای بررسی مجدد امضا کنند افزود: در این مجلس با تصویب قانون صندوق مکانیزه فروش، جلوی قاچاق و فرار مالیاتی را گرفتیم، اما این قانون اجرا نمی‌شود.

حسن نژاد با تاکید بر اینکه قانون مهم بانکداری نیز نباید تغییر داده شود بلکه نیاز به اصلاح دارد خاطرنشان کرد: قانون ارزش افزوده و مالیات بر سرمایه نیز از قوانین خوبی بود که در مجلس دهم تصویب شد، اگر نمایندگان در قالب حزب و تشکیلات وارد مجلس شورای اسلامی شوند مجلس، کارآمدتر و پاسخگوتر می‌شود، لذا معمولاً نامزد‌ها زمانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند برای شکست نخوردن دست به اقداماتی می‌زنند که پس از رأی آوردن مجبورند بدهی هایشان را تسویه کنند، عده‌ای هستند که فقط می‌خواهند در ستاد‌های نامزد‌ها حضور داشته باشند و برای آنان فرقی نمی‌کند آن نامزد برای مردم کار می‌کند یا خیر و به مردم در انتخابات خط می‌دهند.


انتهای پبام/

نظر شما