شناسهٔ خبر: 38276041 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روایت ایسنا از اجرای گروه اتریشی در جشنواره فجر

آنها با ساز حرف می‌زنند!

نگار ذکایی

کوارتت جاز بنفش اتریش هر بار توقف‌هایی را داشتند که مخاطبان گمان می‌کردند پایان یک قطعه است ولی این تنها آغازی برای اجرای ریتمی جدید و باز شدن در دیگری از موسیقی آنها بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، لئونارد اسکوروپا، اندی تاش، اسکار کستیلانو و لوکا آیشینگر اعضای کوارتت جاز بنفش اتریش هستند. آنها در دومین سانس از چهارمین شب موسیقی فجر در نیاوران به روی صحنه رفتند. اجرا آنها شامگاه یکشنبه در حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و دو تن از اعضای سفارت اتریش انجام شد.

آن چه در ادامه می‌خوانید گزارش خبرنگار ایسنا از این رویداد موسیقایی است:

بخش اول با نواخته شدن درام آغاز شده و به یک باره دیگر سازها نیز با آن همراه می‌شوند. ریتم جالب موسیقی جاز در فضا پخش شده است. موسیقی سرعت نسبتا سریعی دارد. گاهی متوقف می‌شود و دوباره ادامه پیدا می‌کند. دو ساکسیفون به خوبی با هم هماهنگ هستند. درست در لحظه‌ای که فکر می‌کنی کار تمام شده است موسیقی ادامه پیدا می‌کند تا این که در پایان با ضربات درام به پایان می‌رسد.

بخش بعدی با نوازنده شماره دو ساکسیفون آغاز می‌شود. نوازنده مکرر و بی‌وقفه در ساز خود می‌دمد، کمی بعد دیگر ساکسیفون با او همراه شده و برای لحظه‌ای اوج می‌گیرند. اکنون تنها درام و گیتار نواخته می‌شود و یکی دیگر از نوازندگان سازهای بادی به آنها اضافه می‌شود. ریتم تقریبا پایین است ولی به مرور بالا می‌رود. حالا همه سازها می‌نوازند. هر ساز در قالبی متفاوت می‌نوازد ولی صدای آنها به خوبی با هماهنگ شده است.

پس از این قطعه سرپرست گروه بیان می‌کند: ما خیلی از این که اینجا برای شما می‌نوازیم خوشحالیم و تا اکنون لحظات خوشی را سپری کرده‌ایم.

موسیقی پر شور آنها هم‌چنان ادامه دارد. ساکسیفون کوتاه کوتاه نواخته می‌شود و پس از لحظاتی تنها صدای درامز به گوش می‌رسد. دوباره سازها با یکدیگر ترکیب می‌شوند. ریتم آنها مدام در حال تغییر است و چیزی دور از انتظار می‌شنوی. توقف‌های آنها سر جایش است و هر بار با این امر ریتم تغییر زیادی می‌کند. اکنون سرعت اجرا بالا رفته است. درامز چند ضربه می‌زند، ساز بادی و تمام.

ریتم درامز به صورت یک دو سه است. شیپور در همین حین نواخته می‌شود. ریتم کار تغییر کرده و در فضای آرام‌تری می‌نوازند.

در اثر بعدی یکی از نوازندگان ساکسیفون همانند شب گذشته صداهایی را شبیه به حرف زدن در ساز خود ایجاد می‌کند. دیگر سازها به او اضافه شده و باز ریتم تغییر می‌کند. سازها به نوبت نواخته می‌شوند و پس از لحظاتی سرعت می‌گیرند. سرپرست گروه دوباره از طریق ساز خود عباراتی را بیان می‌کند و گروه با سرعت قبلی شروع به نواختن می‌کنند.

قطعه بعدی با سرعت آغاز شده و به یک باره آرام می‌شود؛ درست لحظه‌ای که انتظار می‌رود حتی ریتم بالاتر برود اما گویا که از اشتیاق آنها کاسته شده و می‌خواهند در آرامش بنوازد. پس از دقایقی ریتمشان بالا رفته و سرپرست گروه یک نفس می‌نوازد.

قطعه بعدی در فضایی محزون آغاز می‌شود. فضای موسیقی به گونه است که انگار گم‌ شده‌ای و چیزی نمی‌دانی. اکنون فضا کاملا هم جاز نیست. این فضا انسان را در خود غرق کرده و تو را وادار به دنبال کردن خود می‌کند. ولی به یک باره فضا تغییر کرده و جاز باز هم وارد می‌شود.

حالا فضای موسیقی شبیه به موسیقی راک است. لحظاتی این گونه سپری می‌شود تا این که سرپرست باز هم به گروه می‌پیوندد و دوباره آن فضای محزون وارد کار شده است.

قطعه بعدی ولی در فضای متفاوتی نسبت به قبلی آغاز شده و تا لحظاتی همچنان سریع پیش می‌رود. باز هم توقف‌های غافلگیرانه و تغییر ریتم موسیقی. ساکسیفون اوج می‌گیرد و برای یک لحظه موسیقی پراشتیاقی نواخته می‌شود.

قطعه بعدی فضای یکی از آهنگ‌های معروف را در ابتدای کار دارد ولی پس از آن ریتم به کلی تغییر می‌کند. برای لحظه‌ای تند و پس از آن آرام.

اعضای کوارتت شامل لئونارد اسکروپا نوازنده سازهای ساکسفون، کلارینت، سینث سایزر، سمپل، آندی تاش نوازنده گیتار، FX دنیل موسر نوازنده باس کلارینت، کنستانتین کراوتلر نوازنده دارمز است.

کوارتت جاز بنفش یک گروه موسیقی جاز نوین در شهر وین اتریش است. این گروه از چهار نوازنده جوان تشکیل شده است که علاقه خود را با نوای بداهه و خلاق مدرن به اشتراک می‌گذارند. آنها سعی می‌کنند از مرزبندی میان ژانرهای موسیقی عبور کنند و تلفیقی از پراگرسیو راک و جز چیمبر را با مجموعه‌ای از ریتم‌های قدرتمند ارائه می‌دهند.

ترکیب غیر معمول سازها، آهنگ‌های پیچیده همراه با شور و اشتیاق این گروه، موسیقی جوان، تازه و زنده‌ای را تضمین می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما