شناسهٔ خبر: 38275940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس قوه قضائیه در سفر استانی به کرمان:

رمز بقای حاج قاسم اخلاص و خداباوری بود

روزنامه جوان

رئیس قوه قضائیه در سفری یک روزه به کرمان، ضمن شرکت در مراسم اربعین سردار سلیمانی، با خانواده‌های جان‌باختگان مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی در کرمان دیدار و در نشست شورای عالی قضایی و همچنین قضات دادگستری استان شرکت کرد.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه در مراسم بزرگداشت اربعین شهادت حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه از مهم‌ترین شاخصه‌های مکتب حاج قاسم سلیمانی اخلاص بود، گفت: برای خدا اندیشه کردن، برای خدا عمل کردن، در راه خدا گام برداشتن از شاخصه‌های مکتب اوست و رمز بقای او اخلاص بود. وی با اشاره به اینکه رمز متوجه شدن دل‌ها به شهید سلیمانی اخلاص اوست، تصریح کرد: اولین شاخصه شهید سلیمانی اخلاص و دلدادگی او به خداست. کسی که با خدا بود، خداوند متعال با اوست.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دومین نکته در مکتب حاج قاسم سلیمانی ولایتمداری است، تصریح کرد: اگر وصیتنامه او هم نمی‌بود، شما مشی و سلوک حاج قاسم را که می‌دیدید، می‌گفتید او یک ولایتمدار واقعی است. انسان ولایتمدار با «ولایت‌شعار» متفاوت است. بسیاری ممکن است سخن از ولایت بر زبان‌شان جاری شود، اما ولایتمداری موضوع متفاوتی است.

آیت‌الله رئیسی گفت: حاج قاسم سلیمانی و مکتب حاج قاسم سلیمانی مردم باوری را می‌آموزد. او مردم را باور داشت. باور نسبت به مردم خیلی مهم است. در عالم، سیاستمداران دم از مردم می‌زنند و در این باب دکان‌داری می‌کنند، اما مردم را حقیقتاً باور ندارند. او مردم را باور داشت، به تبعیت از امام و رهبری نظر و حرف و نگاه مردم را تشریفاتی نمی‌دانست و حقیقتاً مردم‌باور بود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: سخن حاج قاسم با همه ما این است که اشرافیت یکی از روحیه‌های زشت و آفتی برای انسان سالک الی الله است. روحیه اشرافی‌تری موردپسند او نبود؛ با مردم بود و دلیل محبوبیت او نیز همین است. مردم را باور داشت و توجه به مردم داشت و از ویژگی‌ها و شاخص‌های مکتب حاج قاسم، عقلانیت در عین انقلابی بودن بود. برخی فکر می‌کنند وقتی ما می‌گوییم انقلابی یعنی کار‌های زودگذر و احساسی که اینگونه نیست. در درون اندیشه انقلابی عقلانیت، بصیرت، دوراندیشی و نگاه به آینده وجود دارد و عقل حسابگر در آن نهفته است. وی افزود: انقلابی بودن و نگاه انقلابی داشتن بسیار اهمیت دارد. حاج قاسم دشمن را خوب می‌شناخت؛ امریکا و اسرائیل را می‌شناخت؛ و زبان آن‌ها را می‌دانست. می‌دانست که زبان آنها، زبان زور است و تنها راه در مقابل آن‌ها قدرت نشان دادن و اقتدار است.

شخصیت حاج قاسم نباید تحریف شود
رئیس قوه قضائیه گفت: شخصیت حاج قاسم سلیمانی و شخصیت امام بزرگ ما نباید تحریف شود. جوانان ما مواضع او را دیدند و حرف‌های او را شنیدند؛ با سلوک او آشنا هستند؛ بچه‌های لشکر ثارالله کرمان به خوبی او را می‌شناسند و می‌دانند که مواضع حاج قاسم سلیمانی چیست. وی افزود: اگر او در انجام مأموریت هایش کار دیپلماسی هم کرده، در راستای تقویت مقاومت بوده است. راهبرد حاج قاسم، راهبرد مقاومت بوده و کار دیپلماسی و ارتباطات او، ارتباطات در جهت تقویت مقاومت و ایستادگی فعال بوده است. هرگز روحیه تسلیم و کوتاه آمدن در مقابل دشمن در قاموس حاج قاسم راه نداشته و در مکتب او راه ندارد. رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: او یک انقلابی بود که انقلاب را با همه وجودش دوست می‌داشت و به انقلاب به توسعه پیام‌های انقلاب اسلامی می‌اندیشید و تلاش می‌کرد که از همه تهدید‌ها در اطراف ما فرصت و قدرت بسازد؛ در لبنان، افغانستان و در همه کشور‌های اطراف‌مان قدرت ساخت؛ یک حزب‌الله در لبنان تشکیل شد که دشمن از وجود آن آرام نداشت، اما او در کشور‌های سوریه، عراق، یمن و افغانستان حزب‌الله ایجاد کرد.

حاج قاسم تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد
آیت‌الله رئیسی افزود: به دست افغانی‌ها، افغانستان را و به دست لبنانی‌ها لبنان را قدرتمند کرد و به دست یمنی‌ها از یمن قدرتی برای حفظ یمن و حفظ تمامیت یمن و ایستادگی در مقابل دشمنان مردم یمن ساخت. وی گفت: او تهدید‌ها را تبدیل به فرصت و نیرو‌های آماده و مستعد را تبدیل به قدرت کرد. او یک استراتژیست به معنای واقعی کلمه بود. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: زبان دیپلماسی ما زبان کوتاه آمدن نیست؛ بلکه زبان قدرتمند از حوزه اقتدار و از حوزه نظامی است که در استان کرمانش ۶۵۰۰ شهید به خون خفته داریم؛ این‌ها برای نظام اسلامی قدرت ایجاد کرده است؛ همچنین ۱۹ هزار جانباز و ایثارگر کرمانی برای کشور و استان قدرت و اقتدار ساخته است.

منطقه را از حضور امریکایی‌ها پاکسازی می‌کنیم
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه به برکت خون مطهر حاج قاسم منطقه را از حضور امریکایی پاکسازی خواهیم کرد، افزود: روزی که شهید بهشتی در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید، خیلی‌ها نگران و بچه‌های حزب‌اللهی بسیار در رنج بودند، اما هیچ خونی مثل خون شهید بهشتی امکان اینکه چهره جریان نفاق و بنی صدری‌ها را برملا و کشور را بیمه کند، نبود. خون مطهر آیت‌الله دکتر بهشتی بود که این عظمت را آفرید و تومار نفاق و جریان بنی صدری را در کشور، در هم پیچید.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه خون شهید سلیمانی قیامتی برپا کرد، به تشییع پیکر باشکوه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: این تشییع جنازه قله‌ای و یوم اللهی رقم زد که دل‌ها را به هم نزدیک‌تر و این دل‌های به هم نزدیک شده با همه وجود به امریکا و سیاست‌های استکباری امریکا نفرت می‌ورزند و مردم بیش از هر زمان نسبت به استکبار و امریکایی‌ها خشم دارند.

رئیس قوه قضائیه افزود: امروز، امریکایی‌ها و اروپایی‌ها کاملاً فهمیده‌اند و پیام مقاومت ملت ایران مخابره شده و فهمیده‌اند که اگر در منطقه بخواهند خطایی کنند، نتیجه کار آن‌ها این خواهد شد که باید دست به سر و سر به زیر تسلیم نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران شوند. شما جلوه‌هایی را در خلیج فارس نسبت به امریکایی‌ها دیدید که آن‌ها چگونه دست به سر و سر به زیر تسلیم شدند و این وضعیت و شرایط در انتظار همه کسانی که بخواهند به این آب و خاک چشمی داشته باشند، خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: امروز حضور مردم و حرکت‌های افتخارآمیز نیرو‌های مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هدف قرار دادن پایگاه امریکایی‌ها، این قدرت عظیم را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده و امیدواری مردم بیش از هر زمانی به انقلاب و نظام و کارآمدی سیاست‌های این نظام شده است.

نوکری برای مردم بزرگ‌ترین سند افتخار ماست
رئیس قوه قضائیه همچنین در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان کرمان با اشاره به سلوک رفتاری شهید سلیمانی که در وصیت‌نامه ایشان نیز عینیت یافته، افزود: آنچه سفارشش به همه ما به عنوان بازماندگان است، آن است که در این مسیر نباید دچار سستی و درجا زدن و توقف کردن شد. باید با ایستادگی و مقاومت و پشتکار و نگاه به اهداف مهم انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد تلاش کرد و توصیه او در وصیت‌نامه‌اش به همه ما این است که برای تبعیت از ولی فقیه و اجرای عدالت و مبارزه با فساد باید سر از پا نشناخت و تلاش کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه عنوان کرد: امروز خدمت کردن به مردم عزیز در همه کشورمان به‌ویژه در این استان که اخلاص این مردم و دلدادگی آن‌ها به خدا بر کسی پوشیده نیست، وظیفه همه مسئولان است. عزیزمان فرمودند بیش از ۶ هزار شهید و قریب به ۲۰ یا ۱۹ هزار جانباز سرافراز در این استان است. در این استان خانواده‌های محترم و دلداده به حق و متدین حضور دارند که جلوه اخیر این دلدادگی تشییع پیکر حاج قاسم بود. رئیس قوه قضائیه گفت: حقیقتاً نوکری و کار برای مردم، بزرگ‌ترین سند افتخار برای ما و شماست. هر کاری بتوانیم باید بکنیم که از کار مردم گره باز کنیم و مشکلات‌شان را برطرف کنیم و مردم احساس اجرای عدالت کنند و احساس کنند گره کارشان باز شده است. وی با تأکید بر اهمیت ملجأ بودن دادگستری، دادسرا و دادگاه‌ها گفت: مردم مورد ظلم قرار گرفته در هر گوشه و کنار باید احساس کنند حقشان گرفته و به آن‌ها پس داده می‌شود.

تشکیل پرونده پیگیری قضایی ترور حاج‌قاسم
آیت‌الله رئیسی دیروز در بدو ورود به استان کرمان با اعلام خبر تشکیل پرونده برای پیگیری شهادت سردار سلیمانی در دادسرای تهران گفت که این موضوع با همکاری وزارت خارجه و مسئولان عالی قضایی عراق دنبال خواهد شد.

رئیسی تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان، نفرت عمومی نسبت به امریکا و امریکایی‌ها در جهان برانگیخته شده و توجه جهان نسبت به سلحشوری و شخصیت شهید سلیمانی که نماد مبارزه با تروریست در دنیا بود، اتفاق افتاده است. وی درباره پیگیری قضایی ترور شهید سلیمانی توسط نیرو‌های امریکایی اظهار داشت: مسئولان قضایی در جمهوری اسلامی و عزیزانی که در عراق با آن‌ها تماس داشتیم، در حال پیگیری پرونده شهادت حاج قاسم هستند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل و قضاتی مأمور شده‌اند که کار را با همکاری معاونت بین‌الملل قوه قضائیه و وزارت امور خارجه و مسئولان عالی قضایی عراق دنبال کنند. آیت‌الله رئیسی متذکر شد: ما کار را مجدانه دنبال می‌کنیم و تردید نداریم که به پاکی و طهارت خون شهید سلیمانی و برکت این خون بزرگی که به خون مطهر اباعبدالله‌الحسین (ع) متصل شده، انتقام خون حاج قاسم از قاتلان امریکایی ایشان گرفته خواهد شد.

نظر شما