شناسهٔ خبر: 38275249 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار : آمار سگ‌های بدون صاحب در میبد رو به کاهش است

یزد- ایرنا- فرماندار میبد با ابراز همدری با خانواده کودک هشت ساله افغان که هفته گذشته در حمله سگ‌های بدون صاحب جانش را از دست داد، گفت: آمار این حیوان از پارسال تاکنون به هزار و ۷۰۰ قلاده کاهش یافت و تلاش می‌شود، جمعیت آن در شهر و محلات کنترل شود.

صاحب‌خبر -

حسین فلاح عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میبد حالت باغشهر دارد ، نگهداری دام در بعضی نقاط شهر و رهاسازی لاشه حیوانات تلف شده در این مناطق باعث تجمع این حیوان در برخی مناطق شده است.

وی ادامه داد : با وجود تلاش‌ های شهرداری و دهیاری‌ها شاهد این اتفاق ناگوار شدیم ، جا دارد با همکاری و تلاش بهتر نهادهای مرتبط محل مشخصی برای دفن لاشه حیوانات تلف شده دامداری ها و مرغداری ها در نظر گرفته‌ شود.

فرماندار میبد با اشاره به حادثه پارسال که در ۴۰ کیلومتری شهر اتفاق افتاد ، اظهار داشت : برای دومین بار این اتفاق ناگوار در ۶ کیلومتری شهر رخ داده است.

به گفته وی  این حوادث تا حدودی به عواملی چون نداشتن کارت شناسایی و اقامت افغان ها در حاشیه شهر مربوط است و کودکان برای جمع آوری ضایعات زباله رفته‌ بودند.

شهردار میبد هم گفت: زنده گیری سگ‌ها طبق قرارداد با انجمن وفا که مجوز فعالیت از اداره حفاظت محیط زیست دارد، انجام می‌شود.

علیرضا نقوی در خصوص گود زباله اظهار داشت : حادثه پیش آمده برای کودک افغان، هیچ ارتباطی  به این گود ندارد و این محل مدت ۱۰ سال فعال است و ارتباطی هم به شهرداری ندارد ، شهرداری جایگاهی جدیدی برای دفن زباله در نظر گرفته‌ است.

وی با اشاره به اینکه متولی جمع آوری کودکان کار شهرداری نیست، افزود: برخی شهروندان در منزل دام و طیور نگهداری می‌کنند و لاشه حیوانات تلف شده را به جای دفن بهداشتی در طبیعت رها و با این اقدام محلی را برای جمع شدن حیوانات بدون صاحب ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه از شهروندان خواست بیشتر مراقب کودکان خود باشند و از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا از اول اسفند ماه آینده خبر داد و از مردم خواست ضمن همکاری، زباله‌ها را  در خیابان و کوچه ها رها نکنند.

به گفته یکی از فعالان محیط زیست در میبد، ساماندهی سگ‌ها نیاز به بهترین مکان ، بهترین دامپزشک ، واکسینه به موقع و...دارد که همه اینها هزینه‌بر است.

محمود بناپور افزود: آمار سگ‌ها در میبد زیاد است زنده گیری آنها باید همراه با ترحم باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میبد هم گفت: محیط زیست هیچ نقشی در ارتباط با معدوم کردن سگ  و ساماندهی این حیوان در سطح شهر  ندارد اما راهنمایی لازم در این مورد به عوامل شهرداری ارائه می کند.

رییس اداره بهزیستی میبد هم گفت: خانواده کودک دچار حادثه بدون مدارک هویت هستند و در این اداره پرونده ای هم ندارند.

سیدمحسن فلاح افزود: در ارتباط بابت حضور کودکان کار تاکنون به بهزیستی گزارشی ارائه نشده‌ است.

همچنین رییس کمیته امداد میبد با اظهار تاسف از این حادثه گفت: خانواده‌هایی که شناسایی شوند و نیازمندی آنها محرز شود تحت حمایت این نهاد قرار می‌گیرند.

حسین زین الدینی افزود: شهروندان خارجی به علت نداشتن کد ملی نمی‌توانند تحت حمایت کمیته امداد قرار گیرند.

خانواده کودک متوفی خود را اهل زابل ایران می دانند به گفته فردی که خود را دایی کودک معرفی کرد گفت: پدر کودک محمد اسحاق زهی نام دارد و فلج است و فرزندانش برای گذران زندگی ضایعات را در زباله ها جمع آوری می کنند.

یکی از ولایت های افغانستان نیز زابل نام دارد

این خانواده مدعی هستند، از نقطعه صفر مرزی ایران و از اهالی سیستان و بلوچستان و بدون شناسنامه هستند و مدت پنج است در میبد زندگی می کنند.

همچنین فرزندان این خانواده تحت عنوان اتباع خارجی(افغان) در مدرسه ثبت نام و در حال تحصیل هستند و با کمک مردم خانه ای اجاره و با مساعدت اقوام مخارج زندگی خود را تامین می کنند.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.     

نظر شما