شناسهٔ خبر: 38275082 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس قطب علمی پردازش هوشمند اطلاعات دانشگاه فردوسی:

هوشمندسازی تکنولوژی نانو می‌تواند به درمان سرطان کمک کند

مهدیه غلامی زه‌آب

رئیس قطب علمی رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات در دانشگاه فردوسی گفت: یکی از تاثیرات هوشمندسازی در تکنولوژی نانو در زمینه دارورسانی است که اگر بتوان در این دانش به عمق لازم دست یافت، می‌توان مرض سرطان را تنها با یک سرم درمان کرد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا اکبرزاده توتونچی امروز، ۲۷ بهمن ماه، در همایش هوش مصنوعی که در آمفی‌تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: این موضوع حداقل از دیدگاه نظری و در قالب شبیه‌سازی‌ها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی نقشی فزآینده در جامعه فردا که متعلق به همه است، خواهد داشت، گفت: در قطب علمی کشور یکی از مواردی که همیشه مد نظر ما بوده، کمک به توسعه این علم است تا بتوانیم آن را در تمام رشته‌های مهندسی و در موقعیت‌هایی که می‌تواند موفقیت زیادی را کسب کند، گسترش دهیم.

اکبرزاده توتونچی افزود: قطب علمی زیر نظر وزارت علوم فعالیت دارد. دانشگاه فردوسی یک قطب علمی در حوزه مهندسی مکانیک در سطح کشور در اختیار دارد که مختص پردازش هوشمند اطلاعات است. در کل در کشور ما ۱۵۰ قطب علمی فعال است که از این تعداد ۱۰۸ قطب علمی در استان تهران قرار دارد و کمتر از یک‌سوم قطب‌های علمی در سراسر کشور پراکنده است. البته این عدم توازن در پراکنش قطب‌های علمی مهندسی در کشور بیشتر به چشم می‌آید؛ در واقع از ۶۴ قطب علمی مهندسی در ایران، ۵۷ قطب در تهران و یک‌دهم دیگر خارج از تهران است.

رئیس قطب علمی رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات در دانشگاه فردوسی تصریح کرد: انگیزه ما حل چالش‌های پیش روی بشریت که دامن‌گیر ما خواهد بود و بیشتر متوجه نسل جوان بوده، است. در دنیای امروز یک روزنه امید وجود دارد و آن حجم اطلاعاتی است که روزبه‌روز درحال افزایش است. ما باید بدانیم در قبال همه مشکلاتی که داریم چگونه برخورد کنیم. در این میان یک روزنه امید برای ما داده‌هایی است که در اختیار ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: اگر این اطلاعات در اختیار ما باشد، فرصتی را ایجاد خواهد کرد تا به حل مشکلات خود بپردازیم. مساله دیگر این است که این داده‌ها از یک جنس نیست بلکه بسیار متنوع و متفاوت و همه‌جایی و پراکنده است؛ یعنی ممکن است در رابطه با صحت این اطلاعات مشکل وجود داشته باشد.

اکبرزاده توتونچی اظهار کرد: ما با چالش‌های زیادی در حوزه تصمیم‌گیری مواجه هستیم. در حال حاضر این چالش‌ها مشخص است. به همین جهت لازم است مسئولان مهارت‌هایی برای پردازش درست اطلاعات جهت تصمیم‌گیری بهتر کسب کنند. به این روش تبدیل اطلاعات به دانش و تبدیل دانش به خرد گفته می‌شود. این خرد است که در همه جا معنا پیدا می‌کند و در طول زمان از معنای آن کاسته نمی‌شود.

مهندسان سازندگان آینده هستند

وی خاطر نشان کرد: در برخورد با انقلاب انبوه اطلاعات باید بدانیم مجموعه اطلاعات چطور می‌تواند به ما کمک کند. مشکلات فراوان هستند و همه آن‌ها در مهندسی حل نخواهد شد اما ما سازندگان آینده هستیم و این تنها تفاوت دانش مهندسی با دیگر علوم است. در علوم مختلف، کشف رموز هستی مساله اصلی است اما در دانش مهندسی ما به دنبال استفاده از این رموز برای بهره‌بردن و ساختن آینده هستیم. مهندسی می‌تواند به ما امکان پرواز بدهد اما نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند.

رئیس قطب علمی رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات در دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه ما به دنبال به کارگیری هوش مصنوعی برای حل همه چالش‌ها هستیم و این موضوع اتفاق خواهد افتاد، ادامه داد: این تحولات مربوط به ابعاد بسیار وسیع است و از اتومبیل‌های خودران گرفته تا دستگاه برنج دم‌کن گسترش یافته و قابل استفاده است. آرزوی دیرینه بشر، حتی از زمان ارسطو، این بود که چیزی بسازد که بر همه چیز دانا و توانا باشد.

اکبرزاده توتونچی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی این است که آموزش می‌بیند؛ سپس از آن اطلاعاتی طلب می‌شود که قبلا به آن داده نشده است. حال اگر هوش مصنوعی بتواند پاسخ صحیحی به سوالات بدهد، یعنی هوشمند است. معمولا در تعریف هوشمندی، ترادف آن با یادگیری استعمال می‌شود اما هوشمندی را به معنای بهینه‌سازی هم ‌می‌توان تعریف کرد. در حقیقت هر موجودی که بتواند خود را بهینه کند، هوشمند است.

در سیستم‌های هوشمند رموز خلقت الهی مشهود است

رئیس قطب علمی رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات در دانشگاه فردوسی عنوان کرد: اگر موجودی بتواند با اطراف خود ارتباط موثری برقرار کند، هوشمند است. سیستم‌های هوشمند خیلی به شعر نزدیک هستند و می‌توان در آن رموز خلقت الهی را نگریست. در واقع لازم نیست چگونگی کار یک سیستم هوشمند را بدانیم؛ همین که این سیستم کار می‌کند، کفایت می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما