شناسهٔ خبر: 38274472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اجلاس مونیخ و تاکید مجدد بر صلح هرمز

پوریا غرایاق‌زندیدکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور ما در اجلاس مونیخ اظهار کرد: «امنیت خلیج‌فارس از درون منطقه تامین می‌شود. بنابراین برای تامین امنیت نیازی به تشریک مساعی قدرت‌های فرامنطقه‌ای نظیر آمریکا ندارد.»

صاحب‌خبر -

پوریا غرایاق‌زندی * از منظر نشانه‌شناسی اعلام چنین مواضع و رویکردی، تلاشی برای اجرایی‌سازی ابتکار صلح هرمز تعبیر و تفسیر می‌شود. ابتکار صلح هرمز نقشه راهی است که از طرف ظریف برای امنیت‌سازی منطقه خلیج‌فارس طراحی و تنظیم شده است. این طرح تمایلات صلح‌طلبانه و راهبرد‌های همکاری‌جویانه ایران با کشور‌های همسایه در هندسه ژئوپلیتیکی غرب آسیا را به نمایش می‌گذارد و قویا اعلام می‌دارد که ضرورتی برای نظم آنارشی، شرایط تنازعی و تداوم تنش در روابط خارجی کشورهای منطقه وجود ندارد.

واضح و روشن است که اجرایی‌سازی این طرح قبل از هر چیز در گرو مشارکت و همکاری‌های محوری‌ترین کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و همچنین کشورهای منطقه غرب آسیاست.تردیدی نیست که عربستان و مجموعه‌های تحت ائتلاف آن یعنی امارات و بحرین در زمره محوری‌ترین کشور‌های حوزه خلیج‌فارس هستند که راهبرد‌های همکاری‌جویانه آنها در کنار نقش‌یابی‌های امنیتی ایران می‌تواند ابتدا موجب قوام و سپس موجب اجرایی‌سازی و تحقق ابتکار صلح هرمز شود.همچنین در صورت اجرایی‌سازی این طرح می‌تواند موجب همگرایی در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس شود.

واقعیت آن است که به دنبال بحران عربی و التهاب در محافل عرب ما شاهد واگرایی در حوزه کشور‌های خلیج‌فارس بوده‌ایم. در این ارتباط قطر به دنبال بحران عربی از حوزه کشور‌های خلیج‌فارس فاصله گرفته و با تداوم این بحران احتمال می‌رود فاصله آن با عربستان و مجموعه‌های تحت ائتلاف آن بیشتر نیز شود. عمان و کویت نیز علاقه‌ای به نظم واگرایی در حوزه کشور‌های خلیج‌فارس ندارند. حال ابتکار صلح هرمز این توانایی را دارد که بار دیگر موجب بازگشت نظم همگرایی در حوزه کشور‌های خلیج‌فارس باشد.

در سطح دیگر از آنجا که این طرح از سوی ایران دنبال می‌شود در صورت اجرایی‌سازی آن، می‌تواند موجب عادی‌سازی روابط ایران با این کشور‌ها شود و این مساله‌ای است که کشور‌های این حوزه به ویژه ایران و عربستان سخت به آن نیاز دارند.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما