شناسهٔ خبر: 38274411 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

تولید کنندگان اثر و طراحان و تولید کنندگان کتاب های درسی طالب نقد کتب هستند

معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد که نقد و استفاده صحیح از آن باعث حیات و پویایی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست علمی نقد کتاب فارسی دوره اول ابتدایی امروز یکشنبه 27 بهمن ماه در سالن همایش های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، حسن ملکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نشست امروز نشستی با عظمت از لحاظ محتوا است. عظمت نشست وابسته به اهداف آن است. این نشست برای نقد عالمانه کتاب های درسی برگزار می شود. دو گروه در بعضی موقعیت های زمانی به نقد لطمه زده اند. یک گروه آنهایی هستند که در نقد حریم شکن بودند. نقد عرصه ی کنترل شده و معینی دارد. در عرصه نقد اگر فرض کنیم که مقدسات هم قابل نقد است حرمت شکنی کرده ایم. برای ورود به عرصه های نقد نیازمند گذرنامه هستیم. این گروه به نقد لطمه زده و آن را بد نام کرده اند.
وی درباره گروه دیگر منتقدان گفت: گروه دیگر، نقد را منطقه ممنوعه می دانند و جلوی گروه قبلی قرار می گیرند. از دیدگاه این گروه هیچکس نباید نقد کند. عرصه نقد سالم باید از این دو گروه مصونیت داده شود. چون هر کدام به یک شیوه به نقد لطمه وارد می کنند. نقد باید به حکم عقل و منطق و با معیارهای درست خرد ورزی انجام بگیرد و باید عاقلانه و خردمندانه باشد و حریم شکنی نکند.
ملکی در ادامه بیان کرد: نشست امروز با آرزوی دیرینه برگزار می شود. تولید کنندگان اثر و طراحان و تولید کنندگان کتاب های درسی طالب نقد کتب هستند. در تاریخ سازمان پژوهش چنین نشستی را نداشتیم که خود تولید کنندگان طالب نقد و شنیدن نظرات دیگران باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه درباره علت شروع از کتاب های ابتدایی گفت: از کتاب های درسی ابتدایی آغاز کردیم چون دوره ابتدایی زیر بناست و از کتاب های فارس آغاز کردیم چون همه در آن خود را متخصص می دانند و به خودشان اجازه می دهند به آنها نقد کنند. این دو ویژگی از ظرافت های جلسه نقد کتب است.
ملکی افزود: چند هدف از برگزاری این نشست ها داریم. هدف اول علمی آموزشی است. کتابهای درسی علمی هستند چون به یک تخصص مربوط می شوند و آموزشی هستند چون برای یادگرفتن و آموزش تولید شده اند. کسانی که این کتابها را طراحی کردند ممکن است به عنوان یک انسان مشکل و نقص داشته باشند. همین ویژگی باعث شده هدف اصلی این نشست را بعد علمی و آموزشی تلقی کنیم. 
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه درباره هدف دوم گفت: هدف دوم هدفی اجتماعی است. هر چه قدر دور هم باشیم ناقدین باید با کسانی که محتوا را تولید کرده اند  چهره به چهره بنشینند و جامعه تشکیل بدهند تا با تشکیل این جلسات چهره به چره برای نقد سرمایه اجتماعی تولید شود. سرمایه اجتماعی در خلا به وجود نمی آید و حاصل تعاملات و ارتباطات است. هر چه قدر چهره به چهره با هم حرف بزنیم سرمایه اجتماعی بیشتری تشکیل می شود و سازمان پژوهش باید سرمایه دار این سرمایه اجتماعی باشد.
ملکی گفت: هدف سوم بعد روانی عاطفی است که خیلی ارزش دارد یعنی ما احتیاج به سلامت روان و به حسن ظن نه سوظن احتیاج داریم. هر چه قدر سوظن و بدگمانی بین ما گسترش پیدا کند همه ما از جهت روحی و روانی معذب می شویم. به عنوان مثال یکی از این سوء ظن ها موضوع تطهیر روسیه در کتاب های درسی بود که برخی تیتر زده اند که تطهیر روسیه در کتاب های درسی رخ داد. موضوع هم مربوط به  رشادت های عباس میرزا در جنگ روسیه در کتاب یازدهم بود. 
وی در ادامه افزود: کارشناسی که از کتاب ها تطهیر روسیه را انجام دهد دیگر کارشناس نیست. موضوع این بود که می خواستند حجم کتاب را کم کنند از هر درسی بخشی را کم کرده اند تا چند صفحه از کتاب حذف شود و از این درس هم جملاتی حذف شده که به معنای تطهیر روسیه از کتاب های درسی نیست و مبنا اصلا تطهیر روسیه نیست. جوابیه ای هم آمده کرده ایم. به همین دلیل یکی از هدف های این نشست بعد روانی عاطفی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: از بعد دینی هم باید نقدها را بشنویم و مومن باید ناقد باشد. به ما توصیه شده که باید ناقد کلام باشیم. از ناقد هیچ وقت نباید ترسید. نقد باعث حیات و زنده بودن می شود و در جامعه ای که نقد نباشد آن جامعه آرام آرام می میرد در واقع نقد نمی گذارد جامعه به سمت افول برود.
ملکی در ادامه بیان کرد: در این جلسه شرط اول این است که سخن ناقدان را خوب بشنویم و استماع تفکری در آن داشته کنیم و شرط دوم اینکه معلمان هم باید در این نشست فرصت نقد پیدا کنند و گفتگو صورت بگیرد. نقد گفتگو است و گفتگو باید همه جانبه باشد. نتایج این نشست در کتاب های درسی انعکاس خواهد یافت و شروع حرکتی به نام حرکت نقد کتاب های درسی با برنامه منظم از پیش تعیین شده است. 
وی در انتها از موسسه افق ظهور علوی و تلاشهایش برای برگزاری این نشست تقدیر کرد.

در این نشست علمی نقد کتاب فارسی دوره اول ابتدایی(پایه های اول، دوم و سوم) پرویز اقبالی، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، رضا مراد صحرایی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، محمد رضا سرشار_رضا رهگذر) پژوهشگر ادبیات کودکان و نوجوانان نیز حضور داشتند.

نظر شما