شناسهٔ خبر: 38274363 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در پنجمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر

رستاک اقوام ایرانی را به تالار وحدت آورد

در پنجمین شب از سی و پنجمین جشنواره فجر رستاک با اجرای قطعات جدید خود از اقوام ایرانی و اجرای قطعه ای از پروژه در خانه بی مرز، موسیقی شاد و رنگارنگ را در تالار وحدت اجرا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گروه موسیقی رستاک در پنجمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر  در ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت به صحنه رفت.


اجراهای گروه موسیقی رستاک همواره با استقبال گسترده مخاطبان مواجه است اما در سانس اول اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر برخی از صندلی های تالار وحدت خالی بود، روز کاری و ساعت نامناسب شاید  دلیل این اتفاق بود. 


گروه  موسیقی رستاک با قطعه  کردی " بهاران " کنسرت خود در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر آغاز کرد، پس از  این قطعه ، قطعه آذری  "لاله لر" را با حرکات  موزون اجرا کردند  این قطعات برای نخستین بار در طول حضور گروه رستاک در جشنواره فجر اجرا شد .

 

فرزاد مرادی در این کنسرت گفت: از اینکه در بین اجراهای امروز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه رستاک را انتخاب کردید از شما سپاسگذارم؛ در رپرتوار امشب  قطعات جدید رستاک  را برای نخستین بار اجرا می کنیم و  در کنار آن قطعات قدیمی هم که برای مخاطبان آشناست اجرا می شود.


فرزاد مرادی سپس به معرفی قطعه ای تازه از این گروه  که برگرفته از موسیقی جنوب کرمان  بود  پرداخت و گفت: این قطعه تلفیقی از موسیقی هرمزگان و جنوب  کرمان است  که آن را با تنظیم جدید اجرا می کنیم‌‌.

 

قطعه بعدی که گروه رستاک اجرا کرد "رعنا" بود قطعه ای از منطقه اشکور گیلان که گروه رستاک با پژوهش در موسیقی این منطقه روایت تازه ای از این داستان عاشقانه را برای مخاطبان  اجرا کرد.

 

قطعه بعدی رستاک "بارو بارو" از قطعات معروف موسیقی لرستان بود که با بازخوانی جدید اجرا شد.


قطعه بعدی "لیلا در واکن مویوم"از  موسیقی محلی خراسان و تربت جام بود. فرزاد مرادی پس از اجرای این قطعه به معرفی حامد بلند همت نوازنده این گروه که خود اصالتی خراسانی دارد، گفت: اعضای گروه رستاک در واقع یک خانواده هستند و حامد  بلند همت چهار سال است که عضو این گروه  شده است  و از نوازندگان خوب رستاک است.


این خواننده و نوازنده گروه رستاک سپس به پروژه " در خانه بی مرز" گروه اشاره کرد و گفت:  ما در طول ۲۲ سال فعالیت  در این گروه نقشه از پیش تعیین شده نداشتیم و   تنها دررنسیر رشد و شکوفایی گروه کارمان را پیش می بردیم، پروژه های ما تنها در مسیر رشد رستاک قرار گرفت " ، در پروژه " در خانه بی مرز"   به موسیقی کشورهای اطراف ایران  می پردازیم، در این پروژه تاکنون قطعاتی از موسیقی  محلی ترکیه و آذربایجان را ساخته ایم  و موسیقی  افغانستان را هم در دست ساخت داریم .


سپس گروه موسیقی  رستاک قطعه "سوسا لر" از موسیقی محلی کشور آذربایجان را  در این کنسرت اجرا کرد.


قطعه بعدی قطعه شاد "هله مالی"از موسیقی جنوب ایران و موسیقی محلی بوشهر بود که با همخوانی تماشاگران و تشویق آنها رستاک اجرا کرد.


"جینگ و جینگه ساز میاد از بالای شیراز میاد/"شازده دوماد غم نخور نومزدت با ناز میاد"  از قطعات شیرازی  بود که در زبان محلی به آن واسونک گفته می شود  را رستاک به زیبایی یک شیرازی اجرا کرد.


گروه موسیقی رستاک قطعه   کردی "سوزله" را به عنوان آخرین قطعه اجرا کرد  اما پس از درخواست تماشاگران  قطعه"بارو بارو" را اجرا کرد.
 

 سیامک سپهری (سرپرست گروه و نوازنده تار)، فرزاد مرادی (نوازنده عود)، بهزاد مرادی (خواننده)، اکبر اسماعیلی پور (نوازنده تار)، دینا دوستی (نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو)، صبا جمالی (نوازنده قانون)، یاسمن نجم‌الدین (نوازنده قانون)، سپهر سعادتی (نوازنده کنترباس)، حامد بلندهمت (نوازنده بالابان)، مجید پوستی، امید مصطفوی و یاور احمدی فر (سازهای کوبه‌ای)، المیرا قنبری و سوما نوروزی (گروه کُر) اعضای گروه رستاک را  در اجرای امشب  تشکیل می‌دهند.

پایان پیام/ 32

نظر شما