شناسهٔ خبر: 38269960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعهد دوباره بر حفظ تحریم تسلیحاتی لیبی در مونیخ

تهران–ایرنا– مقام‌های آلمان و سازمان ملل اعلام کردند که کشورهای شرکت‌کننده در نشستی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، روز یکشنبه نسبت به حفظ تحریم تسلیحاتی لیبی تعهد دوباره دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از مونیخ، آلمان و سازمان ملل که میزبانی کنفرانس اخیر صلح لیبی در برلین را برعهده داشتند، وزرای امور خارجه و دیگر مقام های کشورهای مختلف را در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گردهم آوردند تا بر قطع حمایت نظامی خارجی از طرف های درگیر در لیبی تاکید کنند.

این کشورها شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه ایتالیا، ترکیه و امارات متحده عربی هستند.

نشست نمایندگان کشورهای مزبور در روز یکشنبه رسما زمینه آغاز به کار یک کمیته مربوط به لیبی را کلید زد. ایتالیا قرار است بخشی از ریاست جلسه آتی لیبی در رم را که قرار است در ماه مارس (اسفند - فروردین) برگزار شود، برعهده گیرد.

شرکت کنندگان در کنفرانس برلین که ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) برگزار شد، توافق کردند به تحریم های تسلیحاتی لیبی پایبند بمانند، مانع از حمایت نظامی از طرف های درگیر در لیبی شوند و جناح های متخاصم را به دستیابی به آتش بس کامل سوق دهند.

با این حال، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت که این توافق بارها به واسطه انتقال سلاح به لیبی و تشدید درگیری ها، نقض شده است.

در همین حال، آلمان و سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کردند که کشورهای حاضر در نشست روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد نقض تحریم های تسلیحاتی لیبی گفت و گو کردند و در زمینه اجرای این تحریم ها و پیشرفت به سوی نظارت بیشتر بر آن تعهد دوباره دادند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان گفت که کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در مورد تخلفات اخیر، آشکارا سخن گفتند.

لیبی از سال ۲۰۱۱میلادی زمانی که جنگ داخلی در این کشور منجر به سرنگونی حکومت معمر قذافی دیکتاتور وقت شد، دستخوش ناآرامی است.

یک دولت ضعیف که از طرف سازمان ملل به رسمیت شناخته می شود، در حال حاضر کنترل طرابلس و بخش هایی از غرب لیبی را دراختیار دارد و از حمایت ترکیه، قطر، ایتالیا و شبه نظامیان محلی برخوردار است.

در سوی دیگر، ‌ دولت رقیب در شرق مستقر است که ژنرال خلیفه حفتر را حمایت می کند. نیروهای حفتر که از طرف امارات، مصر، فرانسه و روسیه حمایت می شوند، چندی پیش با انجام حمله ای تلاش کردند طرابلس را در اختیار بگیرند.

از زمان برگزاری اجلاس برلین، جناح های نظامی رقیب در لیبی در ژنو تشکیل جلسه دادند تا در زمینه آتش بسی پایدار به توافق دست یابند. اولین دور این مذاکرات بدون انعقاد رسمی توافقنامه پایان یافت، اما وزیر امور خارجه آلمان گفت که دور دوم مذاکرات روز سه شنبه در ژنو آغاز می شود.

انتظار می رود سازمان ملل نیز نشست سیاسی لیبی را در ژنو برگزار کند، اما «استفانی ویلیامز» معاون فرستاده سازمان ملل به لیبی گفته است که اوضاع در این کشور به شدت نگران کننده است. ۹۱۰۹

وی یادآور شد که آتش بس شکننده در لیبی بارها نقض شده و محاصره مناطق نفتی از سوی متحدان نیروهای حفتر، مشکلات اقتصادی این کشور را شدت داده است.

نظر شما