شناسهٔ خبر: 38269266 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

در بوستان جوانمردان منطقه ۵ :

حذف سردیس شهدا از بوستان‌های شهری!/ عذر بدتر از گناه مدیریت شهری!

در روزهایی که می‌رفت تا حذف نام شهدا از معابر شهر تهران به فراموشی سپرده شود انتشار فیلم حذف سردیس شهدا از یکی از بوستان‌های بزرگ تهران دوباره جنجال آفرید.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرگزاری بسیج، درست در روزهای گرم تابستان امسال بود که خبرهایی مبنی بر حذف عنوان شهید از تابلوهای سطح شهر تهران و دیگر شهرهای کشور در فضای مجازی منتشر شد و به سرعت گسترش پیدا کرد که واکنش مردم و خانواده معظم شهدا را به دنبال داشت.

 

حذف سردیس شهدا از بوستان‌های شهری!/ عذر بدتر از گناه مدیریت شهری!

 

تصاویر منتشره حکایت از این داشت که در برخی از معابر شهر تهران عنوان شهید از اسامی کوچه‌ها حذف شده و دیگر شاهد عنوان شهدا در تابلوهای سطح شهر نبودیم و به عنوان مثال نام کوچه شهید احمد ترک ‌زبان به کوچه ترک ‌زبان تغییر کرد.

به گزارش آنا، به دنبال این اتفاقات پیروز حناچی شهردار تهران در واکنش به حذف عنوان شهید از برخی مناطق و خیابان‌های سطح شهر تهران اظهار کرده بود: «در دوره جدید هیچ‌گونه تابلویی نصب و حذف نشده است و تمام این تابلوها مربوط به پنج سال گذشته می‌شود و امکان دارد برخی از تابلوهایی که فرسوده شده‌اند توسط شهرداری تهران اصلاح شده باشند اما به ‌صورت گسترده در شهرداری این کار انجام نشده است.

جالب آنکه تیرماه امسال نیز در تهران نام شهید «علی اصغر برغمدی» از روی یکی از پل‌های شهر تهران برداشته شد. ماجرای نام‌گذاری این پل به دوره قبل شورای شهر تهران باز می‌گردد که اعضای شورای شهر و مهدی چمران رئیس وقت این شورا طی نامه‌نگاری با شهردار وقت تهران نام‌گذاری این پل به نام شهید را ابلاغ کردند و این معبر واقع در بزرگراه شهید زین‌الدین و خیابان احسان به نام شهید برغمدی نام‌گذاری شد اما در دوره جدید نام پل تغییر یافت تا اینکه در پی اعتراضات به این اقدام شورای شهر، بار دیگر تابلوی مزین به نام شهید بر این پل نصب شد.

خواب غفلت عمدی مدیران شهری
موضوع حذف عنوان «شهید» از برخی تابلوهای معابر و خیابان‌های تهران توسط شهرداری آنقدر از سوی افکار عمومی، رسانه‌ها و خانواده شهدا مورد توجه و انتقاد قرار گرفت تا اینکه غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در توئیت شخصی خود نوشت: «با تشکر از حساسیت‌ها و تاکید بر این‌که ما مدیون خون شهدای عزیز هستیم ابتدا تابلوهای گزارش‌شده کلاً چهار عدد از مجموعه ۱۵۰ تابلوی ترافیکی سطح ناحیه یعنی منطقه یک است که مربوط به سال‌های قبل می باشد. دوم همین اشتباهات اندک هم سریعاً اصلاح خواهد شد. سوم ان‌شاءالله نیت هم نظیر خلوص نیت شهدا باشد.»

 

گزارش بی رنگ و لعاب شورای شهر تهران برای اقناع افکار عمومی
با این توئیت شیطنت‌‌آمیز رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران و کوچک دانستن این اتفاق، انتقادات شدت بیشتری به خود گرفت تا اینکه در شورای اسلامی شهر تهران کمیته ویژه‌ای برای بررسی موضوع حذف عنوان شهدا به ریاست سخنگوی شورای شهر تشکیل و در آذر ماه سال جاری گزارش عملکرد این کمیته قرائت شد.

در این گزارش سخنگوی شورای شهر ضمن ارائه گزارش تحقیق و نتایج بررسی در مناطق ۲۲ گانه پیشنهاداتی را مطرح کرد و تلاش شد تا این موضوع در حد یک اتفاق کوچک شهری تقلیل یافته و خنثی شود اما گزارش‌های شهروندان در برخی از مناطق تهران نشان داد که مدیران شهری فقط به جمع‌بندی یک گزارش مختصر روی کاغذ اکتفا کرده و از آن جلو تر نرفته‌اند!

واکنش جوانان انقلابی به خواب مدیران شهری
البته ماجرای حذف نام شهدا به همین صورت ادامه نیافت و پس از آنکه مشخص شد شهرداری تهران و شورای شهر هیچ تلاشی برای تصحیح عملکرد ناصواب خود در این موضوع ندارند و برای آرام‌سازی فضا تنها به دنبال مصاحبه و نشر آنچه که به زعم خودشان توجیه حذف نام شهدا از معابر هستند، برخی جوانان انقلابی با تهیه برچسب شهید و نصب آن بر تابلوهای برخی معابر تهران اعتراض تند خودرا به عملکرد ضعیف مدیریت شهری در بحث فرهنگی نشان دادند.

این اعتراضات تا به آنجا ادامه یافت که «پیروز حناچی» شهردار تهران در واکنش به رفتار منتقدان و اقداماتی که توسط جوانان در راستای اصلاح این اشتباه صورت گرفته است، اظهار کرد: «به نظر می‌رسد که برخی از افرادی که امروز در خصوص حذف نام شهید سخنانی می‌گویند و یا اعتراضی می‌کنند، فکر احترام به نام شهدا و گرامی‌داشت یاد آن‌ها نیستند و دنبال مسائل دیگری هستند.»
این سخنان شهردار تهران در حالی است که مدیریت شهری با وجود ارائه گزارش کمیته بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا تا کنون اقدام موثری در برخی از مناطق تهران انجام نداده و شهروندان همچنان شاهد حذف نام شهید و یا سردیس شهدا از معابر هستند.

حذف سردیس شهدا از بوستان‌های شهری گام دوم شهرداری تهران
درست در روزهایی که حذف نام شهدا از معابر شهر تهران دیگر کمتر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت و می‌رفت که به فراموشی سپرده شود حذف سردیس شهدا از یکی از بوستان‌های بزرگ تهران دوباره جنجال آفرید.

در بوستان جوانمردان گذر شهدا واقع درمنطقه ۵ شهرداری تهران ۴۰ سردیس شهید به همراه اسامی آنها غیب شد؛ و اکنون انتشار فیلم و عکس این اتفاق بازهم فضای مجازی را در تسخیر خود درآورده است.

این در حالی است که در گزارش شورای شهر در خصوص تغییر اسامی شهدا آمده بود: «تعداد ۴۱۳ معبر در منطقه ۵ مزین به نام شهدا بوده است؛ از این تعداد ۷۰ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید از معابر گزارش شده است. همچنین بررسی دلایل فقدان واژه شهید در این منطقه نشان می‌دهد که در تمامی ۷۰ مورد گزارش شده، به علت فرسودگی واژه شهید از روی تابلوی معابر محو شده است. نسبت معابر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید ناشی از فرسودگی به کل معابر مزین به نام شهدا در این منطقه در مقایسه با سایر مناطق بیشتر است. تا زمان تدوین این گزارش کلیه تابلوهای معابر مزین به نام شهدا در منطقه ۵ که فاقد واژه شهید بوده اند، شناسایی و اصلاح شده است!»

با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد شهرداری منطقه ۵ تهران در شهریور ماه، سردیس شهدا در بوستان جوانمردان رابرای بازسازی جمع کرده‌ است اما با گذشت ۵ ماه هنوز وضعیت این سردیس‌ها مشخص نیست؛ البته مسئولان شهرداری منطقه ۵ علت اصلی نصب نشدن سردیس‌های بازسازی شده را توضیح نمی‌دهند و ظاهرا شورای شهر هم نمی تواند پاسخگوی اقدام ضدفرهنگی شهرداری تهران علیه فرهنگ ایثار و شهادت در شهر باشد.

 

واکنش دیر هنگام سازمان زیباسازی به حذف سردیس شهدا
پس از اینکه فیلم تصاویر برداشتن تمام سردیس‌های شهدا از بوستان جوانمردان در فضای مجازی منتشر شد سازمان زیباسازی شهرداری تهران با انتشار مطلبی عنوان کرد که سردیس بوستان بوستان جوانمردان پس از مرمت تا پایان سال نصب می شود.

این توضیح سازمان زیباسازی که شاید به مثابه توهینی آشکار به فهم افکار عمومی باشد گویای آن است که این اتفاق نمی‌تواند یک رفتار ناآگاهانه باشد و مدیریت شهری پس از واکنش مردم و شهروندان به حذف سردیس‌های شهدا سعی در فرار رو به جلو و واکنش منفعلانه باشد.

بهانه مرمت سردیس شهدا که تاکنون ۵ ماه! زمان برده تنها توجیهی برای آرام‌سازی افکار عمومی بوده و کیست که نداند ساخت این سردیس‌ها به زمانی کمتر از این مدت نیاز دارد.

به هر حال سوال این است با وجود حساسیتی که شهروندان به حذف نام شهدا در برخی معابر داشتند و انتقادهایی که از این منظر شد آیا مرمت این سردیس‌ها ماه‌ها زمان می‌برد؟ آیا با توجه به حساسیت شهروندان نمی‌شد این مرمت طی اقدامی جهادی در مدت زمان کوتاه صورت گیرد و سوال دیگر اینکه حتما باید این پاسخگویی پس از واکنش شهروندان و انتشار فیلم‌ها صورت گیرد.

 

نظر شما