شناسهٔ خبر: 38260183 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سازمان ملل اعلام کرد

مریم میرزاخانی در بین ۷ دانشمند زن تاثیرگذار در جهان

در روز جهانی زنان و دختران دانشمند، ما تنها هفت دانشمند زن را انتخاب کرده ایم یکی از این زنان مریم میرزاخانی است.

صاحب‌خبر -

مریم میرزاخانی در بین ۷ دانشمند زن تاثیرگذار در جهان

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، نهاد زنان سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زنان و دختران دانشمند، مریم میرزاخانی را به عنوان یکی از هفت زن دانشمند تاثیرگذار در جهان معرفی کرد.
به گزارش سایت سازمان ملل، نهاد زنان این سازمان که در زمینه توانمندسازی زنان در جهان تلاش می‌کند هفتم فوریه به مناسبت روز جهانی زنان و دختران دانشمند در حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات به معرفی دانشمندان زن تاثیرگذار در جهان پرداخت و مریم میرزاخانی، زن ایرانی برنده مدال فیلدز را به عنوان یکی از هفت زن دانشمند تاثیرگذار در جهان معرفی کرد.
در مقدمه این گزارش آمده است: بسیاری از زنان و دختران مستعد مرز‌های دانش علمی را جابه جا کردند و به دنبال راه حل‌هایی برای چالش‌های جهانی روزمره بوده اند. تلاش‌های آنان سبب شد نگرش ما به جهان تغییر کند و شایسته است روایات و خاطرات آن‌ها گفته و گفته شود.
نهاد زنان سازمان ملل در ادامه گزارش خود نوشت: به همین مناسبت، در روز بین المللی روز جهانی زنان و دختران دانشمند، ما تنها هفت دانشمند زن را انتخاب کرده ایم که شما باید درباره آن‌ها بدانید و آن‌ها را گرامی بدارید. یکی از این زنان مریم میرزاخانی است.
نهاد زنان سازمان ملل در توصیف مریم میرزاخانی نوشت: مریم میرزاخانی وقتی که دختر بود و در تهران بزرگ می‌شد، آرزو داشت یک نویسنده شود. این آروز تا سال‌های دبیرستان و قبل از اینکه استعدادش را برای ریاضیات کشف کند - موضوعی که خلاقیت و استعداد او را تا آخر عمر به خود جلب کرده بود- ادامه داشت.
در سال ۱۹۹۴ میرزاخانی به عنوان اولین دانش آموز زن ایرانی انتخاب شد که در المپیاد بین المللی ریاضی موفق به کسب مدال طلا شد و از ۴۲ امتیاز ۴۱ امتیاز را به دست آورد و در سال ۲۰۱۵ نیز با کسب امتیاز عالی برنده شد.
وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد به دست آورد و اندیشمند برجسته در زمینه دینامیک و هندسه سطوح پیچیده بود. در سال ۲۰۱۴، او اولین برنده زن مدال فیلدز، معتبرترین جایزه در ریاضیات شد.
هر چند مریم میرزاخانی در سال ۲۰۱۷ بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت، اما کمک‌های شایان او به حوزه ریاضیات ماندگار است و فعالیت‌های او راه را برای بسیاری از زنان ریاضیدان در آینده هموار کرده است.
«تو یویو»، «کیارا نیرگین»، «کاترین جانسون»، «ماری کوری»، «مارسیا باربوسا» و «سگنت کلمو» از دیگر دانشمندان تاثیرگذار فهرست نهاد زنان سازمان ملل هستند.

نظر شما