شناسهٔ خبر: 38256382 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران به انتقادات در مورد عنوان لیست کارگزاران پاسخ داد:

انتخاب عنوان «یاران هاشمی» یک انتخاب ژورنالیستی است/ ما که نگفتیم آیت‌الله هاشمی لیست ما را انتخاب کرده است/ مگر کسی می‌تواند از قبل پیروزی خود را محرز بداند، جز اینکه علم غیب و یا دستی در جریان انتخابات داشته باشد؟

دبیرکل حزب کارگزاران درباره اینکه نام آیت‌الله هاشمی در بالای لیست با عنوان «یاران هاشمی» وجود دارد، نیز گفت: «ما که نگفتیم آیت‌الله هاشمی اینها را انتخاب کرده. گفتیم عده‌ای که علاقه‌مند به آقای هاشمی هستند، آمده‌اند و لیستی را تهیه کرده‌اند و افرادی را که از نظر آنها، برای مجلس صلاحیت دارند، را معرفی کرده‌اند.»

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران درباره انتشار لیست «یاران هاشمی» می گوید: ما که نگفتیم آیت الله هاشمی اینها را انتخاب کرده. گفتیم عده ای که علاقه مند به آقای هاشمی هستند، آمده اند و  لیستی را تهیه کرده اند و افرادی را که از نظر آنها، برای مجلس صلاحیت دارند، را معرفی کرده اند. نه منظورمان این بوده که این افراد همه شان الزاما یاران آقای هاشمی بوده اند، و نه اینکه خود آقای هاشمی اینها را انتخاب کرده. 

 

کرباسچی، درباره شایعاتی در خصوص اینکه لیست انتخاباتی منتشرشده به نام این حزب، مورد تایید شورای مرکزی این حزب نبوده، ضمن تکذیب این موضوع گفت: «چه کسی چنین چیزی را گفته؟ نه اینها خلاف است.»

 

مگر قرار بود افراد لیست با کس دیگری ائتلاف نکنند؟

 

دبیرکل حزب کارگزاران درباره اینکه برخی از اعضای این لیست مانند اعضای حزب کار خودشان با لیست دیگری ائتلاف کرده اند، نیز گفت: «مگر قرار بوده و ما گفته بودیم که اینها نباید با کس دیگری ائتلاف کنند؟ ما بحثمان ائتلاف نبوده. ما از افرادی که فکر می کردیم برای مجلس مفید هستند، لیستی تهیه و ارائه کردیم.»

 

ما که نگفتیم آیت الله هاشمی لیست ما را انتخاب کرده

 

او همچنین درباره اینکه نام آیت الله هاشمی در بالای لیست وجود دارد، نیز اظهار داشت: «ما که نگفتیم آیت الله هاشمی اینها را انتخاب کرده. گفتیم عده ای که علاقه مند به آقای هاشمی هستند، آمده اند و  لیستی را تهیه کرده اند و افرادی را که از نظر آنها، برای مجلس صلاحیت دارند، را معرفی کرده اند. نه منظورمان این بوده که این افراد همه شان الزاما یاران آقای هاشمی بوده اند، و نه اینکه خود آقای هاشمی اینها را انتخاب کرده. کسانی که علاقه مند به آقای هاشمی هستند، بعضی ها همکار ایشان و برخی از نزدیکان ایشان بوده اند، آمده اند و این لیست را تهیه کرده اند.»

 

انتخاب «یاران هاشمی» یک انتخاب ژورنالیستی بوده؛ یکی نوشته «یاران» شما بنویسید «حامیان» / اگر اعتراضی باشد، محسن هاشمی باید اعتراض کند

 

دبیرکل حزب کارگزاران در خصوص اینکه آیا بهتر نبود اسم لیست حامیان هاشمی بود نه یاران هاشمی، نیز گفت: «حالا دیگر آن انتخاب ژورنالیستی ای است که شده. یاران با حامیان چه فرقی می کند؟ شما که متولی آقای هاشمی نیستید. ما هم نگفتیم که متولی آقای هاشمی هستیم. متولی ایشان فرزند آیت الله هاشمی است و اگر اعتراضی باشد، محسن آقا باید اعتراض کند. حالا یک روزنامه ای نوشته «یاران» هاشمی شما بنویسید «حامیان» هاشمی.»

 

کرباسچی ادامه داد: «در تبلیغات انتخابات که کلمات محدود نیستند؛ ممکن است کسی بگوید «حامیان»، کسی بگوید «یاران»، کسی بگوید «نزدیکان»، کسی بگوید «علاقه مندان» و کسی بگوید «دوستان». هر کسی یک تعبیری می کند. لیستی تهیه شده و مفهوم کار، روشن است. حالا اینکه کلمه، چه کلمه ای باشد، زیاد تفاوتی بین دوستان و یاران و حامیان از این جهت نیست. مفهومش این است که کسانی که علاقه مند به آقای هاشمی هستند و راه ایشان را برای کشور درست می دانند، آمده اند و افرادی را انتخاب کرده اند؛ حالا ممکن است علاقه مندان دیگری هم بگویند ما دوستان ایشان یا نزدیکان ایشان هستیم.»

 

دبیرکل حزب کارگزاران درباره اینکه آیا لیست ندادن جریان اصلاح طلب و در لیست دادن کارگزان بر خلاف منش آیت الله هاشمی که همواره منادی وحدت بوده اند نه پرچمدار تفرقه، نیست، نیز توضیح داد: «نه چنین نیست؛ مجموعه اصلاحات به هر حال به یک جمع بندی ای رسیده اند و اعلام کرده اند که لیست نمی دهند؛ حالا درست یا غلط. اما گفته اند که احزاب هر کدام کاندیدا دارند، می توانند لیستی را معرفی کنند. حالا احزاب می توانند جمع شوند و چند حزب با هم لیستی انتخاب کنند. این دیگر ائتلافی به نام اصلاح طلبان نیست. ممکن است یک حزبی فکر کند با مجموعه معیارها و روابطی که دارد می تواند یک لیست متفاوت را انتخاب کند. در فرصت های کم هم اینکه همه بخواهند با هم باشند، کار دشواری است. گاهی سلیقه های جزئی احزاب هم با هم متفاوت است. در نهایت هم مردم انتخاب می کنند.»

 

مگر کسی می تواند از قبل پیروزی خود را محرز بداند جز اینکه علم غیب داشته و یا دستی در جریان انتخابات داشته باشد؟

 

کرباسچی درباره افتراق اصولگرایان و چندلیسته شدن آنها نیز گفت: من با آنها از نزدیک ارتباطی ندارم؛ لابد آنجا هم اختلاف نظراتی هست.

 

دبیرکل حزب کارگزاران درباره اینکه برخی اصولگرایان پیروزی خود در انتخابات را محرز می دانند، نیز گفت: «چه کسی پیروزی خود را محرز می داند؟ مگر کسی در انتخابات می تواند پیروزی خود را محرز بداند؟ اینها تبلیغات است و هر کسی ممکن است بگوید من پیروزم؛ اما نهایتا باید رای را شمرد. مگر اینکه کسی علم غیب داشته باشد و یا دستی در جریان انتخابات داشته باشد که چنین فکری کند. وگرنه مگر کسی می تواند انتخابات را «واقعی» تلقی کند و بگوید انتخابات، انتخابات صحیحی است اما از قبل بگوید من پیروز هستم؟»

 

منبع: انتخاب

 

نظر شما