شناسهٔ خبر: 38251190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نماینده دادستان در سومین جلسه محاکمه گروه «امان‌کی»:

متهمان در ازای دادن برهوت، ملک‌های مرغوب بانک سرمایه را گرفته‌اند

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات «داریوش امان کی» و متهمان دیگر از پنجمین مرحله پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

صاحب‌خبر -





به گزارش میزان، در ابتدای جلسه، نماینده دادستان با حضور در جایگاه به دفاع از کیفرخواست صادر شده پرداخت و اظهار داشت: یکی دیگر از شگرد متهمان این پرونده که نام پرونده مخوف را بر آن می‌گذارم، این بوده است که آقایان تسهیلات ۶۵ میلیاردی می‌گیرند و در مرحله تهاتر آنقدر گران‌نمایی می‌کنند که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان در مرحله تسویه تحصیل مجرمانه می‌کنند و این شگرد جدیدی است، متهمان ملک‌های مرغوب بانک را در ازای دادن برهوت گرفته‌اند.
قهرمانی افزود: نکته جالب‌تر که نشان از تبانی دارد این است که آقایان بدهی‌شان ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است و کارشناس متخلف زمین‌های برهوت را ۱۵۳ میلیارد تومان کارشناسی می‌کند و آقایان از بانک طلبکار نیز می‌شوند و همان روز که چک را از بانک می‌گیرند سه ملک را نیز از بانک می‌گیرند.
در ادامه کارشناس بانک سرمایه به ادای توضیحات در خصوص میزان بدهی واقعی این افراد پرداخت.
پس از آن نماینده دادستان گفت: دو نفر از متهمان به نام‌های «حمیدرضا حاجی اسفندیاری» و «سیدرضا حسینی» متواری هستند که در ردیابی‌ها پول تسهیلات به حسابشان رفته است.
وی ادامه داد: در ردیابی‌های صورت گرفته در این پرونده متوجه شدیم که پول‌ها به حساب افراد مختلفی از جمله «امیر شهاب سلیمانی»، «مهدی یزدانی»، «فریدون روشندل»، «بهنام ادیبی»، «مهدی بهشتی»، «ابوطالب حسن‌زاده»، «عبدالرضا امان» و «سید رضا حسینی» رفته است.
با توجه به این سخنان بود که قاضی مسعودی مقام به نماینده دادستان گفت: باید این‌ها را به اتهام پولشویی تعقیب کنید.
قهرمانی اظهار داشت: آقایان فرآیند مجرمانه را تسهیل می‌کردند اما سرشاخه شبکه مجرمانه متهم «امان» بوده است، این شخص کارت ویزیتی داشتند و خودشان را مدیر شرکت پایه‌سازان اریس معرفی می‌کردند.
وی با اشاره به اظهارات «آرمان علمایی» در زمان بازداشتش بابت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: علمایی ۴۰۰ تا ۵۰۰ صفحه اظهاراتی داشتند که در مورد متهم امان نیز مطالبی نوشتند و اعلام کردند که در دفتر امان برادر آقای خانی را دیده‌اند که موضوع گفت‌وگوی آن‌ها تأمین وثیقه برای آزادی خانی بوده است.
در این جلسه «هاشم زهی» کارشناس شرکت توسعه ساختمان در جایگاه قرار گرفت و توضیحاتی در مورد مصوبه تجاری بودن برخی املاک را ارائه داد.
وی معتقد بود که این مصوبه‌ها تجاری نیست درحالی که متهم «امان کی» اصرار بر تجاری بودن این مصوبه‌ها داشت و به همین علت مدام میان اظهارات کارشناس مداخله می‌کرد.
در ادامه قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم امان کی گفت: برادر شما اکنون به خارج از کشور فرار کرده است؛ وی شخصی بود که در پرونده قبلی شما به مراجع و دستگاه‌های مختلف کشوری مراجعه می‌کرد که در نهایت من مانع از کار او شدم.
همچنین در این جلسه متهم کفیلی در جایگاه قرار گرفته و به دفاع از خود پرداخت.
پس از پایان دفاعیات متهم کفیلی، نماینده بانک سرمایه در جایگاه حاضر شد و گفت: دوستان در اینجا بسیار حق به جانب سخن می‌گویند و می‌گویند بانک ما را نابود کرده و به تعهداتش عمل نکرده است در حالی که طبق گزارش کارشناسان ریالی در پروژه‌های ادعایی خرج نشده بود. کدام بانکی است که پول برای پروژه‌ای که هنوز در خاک است را جهت خرید آسانسور و پله برقی می‌دهد، اما این افراد فاکتور‌ها را به بانک سرمایه ارائه دادند و توانستند پول بگیرند.
علیمحمدی خطاب به وکیل متهم امان کی گفت: شما از سود مرکب حرف زدید و اینگونه بانک را رباخوار جلوه دادید، در حالی که اصلاً در این پرونده چنین اتفاقی رخ نداده بود؛ ما حتی مصوبه‌ای داشتیم که بتوانیم تا یک سال دیگر با شما راه بیاییم و حتی جریمه هم از شما نگیریم و اصلا نمی‌خواستیم شما را اذیت کنیم.
با اعلام ختم جلسه از سوی قاضی مسعودی مقام، جلسه بعدی این پرونده به روز چهارشنبه موکول شد.

نظر شما