شناسهٔ خبر: 38246591 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

علت سقوط بی‌سابقه دو بالگرد ارتش سوریه چه بود؟

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت بر اساس شواهد، ترکیه برای مقابله با پیشروی ارتش سوریه در استان‌های حلب و ادلب تروریست‌ها را به موشک‌های دقیق زمین به هوا مجهز کرده است.

صاحب‌خبر -

علت سقوط بی سابقه دو بالگرد ارتش سوریه از دیدگاه روزنامه الاخباربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به بررسی علت سقوط بی سابقه دو بالگرد ارتش سوریه در حلب پرداخت و آن را با علمیات ارتش ترکیه در سوریه مرتبط دانست.

روزنامه الاخبار امروز شنبه در گزارشی نوشت در زمانی که ارتش سوریه در حال تکمیل ایمن سازی مسیر بین المللی حلب-حماه است، ترکیه به اعزام تجهیزات به ادلب با هدف جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه و رسیدن آن به نقاطی که آنکارا حساس قلمداد می‌کند، ادامه می‌دهد؛ اقداماتی که با پیشرفتی قابل توجه در توانایی تروریست‌های مورد حمایت ترکیه از لحاظ در اختیار داشتن ضد هوایی‌های دقیق برای نخستین بار طی سال‌های گذشته همراه بوده است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: به نظر می‌رسد هدف مرحله‌ای ارتش سوریه برای تأمین ایمنی مسیر بین المللی حلب- حماه (M۵)، پس از تسلط ارتش به این جاده در دسترس قرار گرفته و ارتش سوریه تلاش دارد تا کنترل خود را بر غرب این جاده گسترش دهد. از همین رو، ارتش از دو روز پیش با ادامه پیشروی موفق شد بر شهرک بزرگ اوروم مسلط شود و به مرز‌های شهرک کفرنا رسید.

این اقدام پس از آن است که ارتش توانست کنترل «هنگ ۴۶» پایگاهی که در ۱۲ کیلومتری غربی حلب بود را در دست گیرد. این پایگاه نظامی حالت نمادین ویژه‌ای دارد؛ چرا که در سال ۲۰۱۲ به دست عناصر مسلح و تروریست‌ها سقوط کرده بود و نزدیک به ۱۵۰ نظامی در آن اعدام شده بودند. اکنون با تسلط بر هنگ ۴۶، ارتش سوریه در فاصله‌ای کمتر از ۵ کیلومتر از شهر «ارتاب» که از مهمترین شهر‌های راهبردی در حومه غربی حلب محسوب می‌شود، قرار گرفته است.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود آورده است روز گذشته تروریست‌ها توانستند یک بالگرد ارتش سوریه را برای دومین بار ظرف دو روز در حومه غربی حلب سرنگون کنند. آنها در طول سال‌ها جنگ توانایی سرنگون کردن بالگرد با موشک‌های پدافند هوایی دقیق را نداشتند؛ چرا که سرنگونی پهپاد‌ها به نسبت اندک بود و غالبا از طریق مسلسل و نیز پدافند‌های سنتی انجام می‌شد. اما امروز تروریست‌ها از انواع پیشرفته‌ای از ضد هوایی‌ها استفاده می‌کنند که خطری جدی برای پرواز بالگرد‌های ارتش سوریه محسوب می‌شود.

در این مقاله همچنین آمده است: آنچه باید گفته شود، این است که گروهی که عملیات سرنگون کردن این بالگرد‌ها را برعهده گرفته، به نام «جبهه آزادی بخش ملی سوریه» شناخته می‌شود که آنکارا آن را تشکیل داده است. جبهه آزادی بخش ملی سوریه از گروه‌هایی است که بیشترین رابطه را با ترکیه دارد و این مسأله نمایانگر آن است که به احتمال زیاد، ارتش ترکیه این نیرو‌ها را به ضدهوایی مجهز کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما