شناسهٔ خبر: 38244858 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۱۱ | لینک خبر

اولین کنفرانس خبری رسمی دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی؛ از اعلام برنامه تا جنجال دلال‌ها

امیر دریکوند / مرکز خبر ورزش 11

اختصاصی | دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی کشورمان در اولین کنفرانس خبری رسمی خود حضور یافت.

صاحب‌خبر -

ورزش 11 - دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی ایران که نقدهای فراوانی را برعلیه خود می‌بیند و چندان موافقان زیادی را در مخاطبین تیم ملی ندارد، در اولین کنفرانس خبری رسمی خود چهره‌ای تازه از شخصیت مربیگری‌اش را به نمایش گذاشت و به بسیاری از سوالات پاسخ داد.

 

اسکوچیچ در کنفرانس خبری خود اظهار داشت: با آغوش باز به پیشنهادات مربیان لیگ برتری گوش می دهم و تعامل دو جانبه ای با بازیکنان خواهم داشت؛ 24 ساعته در خدمت بازیکنان و باشگاه های لیگ برتری هستم. ذهنیت فوتبال ایران را درک می کنم و 5 سال است با آن آشنا هستم.

 

بنده با آغوش باز به پیشنهادات مربیان حاضر در لیگ برتر گوش خواهم کرد و قطعا تعامل سازنده و دو جانبه ای با باشگاه ها خواهیم داشت. هر موردی باشد که باشگاه ها به بنده به عنوان سرمربی تیم ملی پیشنهاد بدهند، قطعا من 24 ساعته در خدمتشان خواهم بود.

وقت شروع کارمان است و اکنون زمان تمرکزمان روی بازیکنان لژیونر است. با توجه به گستردگی بازیکنان لژیونر، زمان اینک تک تک بازی آنها را از نزدیک ببینم نداریم اما به طور قطع با تمام آنها ارتباط تلفنی و تصویری خواهم داشت.همانگونه که گفتم بررسی‌های ما ادامه خواهد داشت تا به مرحله بعدی کارمان برسیم. در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت و با توجه به بازی‌های تیم ملی در مرحله قبل نمی‌توان انتظار تغییر خیلی بزرگ داشته باشیم اما رفته رفته تغییر شکل خواهیم داد و تزریق افکار من در تیم ملی را می بینید. بعد از این که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به مرحله انتخاب بازیکن برای مسابقات آتی رسیدیم، سبک و مدل بازی تیم ملی را انتخاب می‌کنیم. ساماندهی تیم را به طور دقیق زیر نظر می‌گیریم و بعد یک تیم ملی توانا و پویا را مشاهده خواهید کرد.

 

دراگان اسکوچیچ

ممکن است یک بازیکن در باشگاه خودش خواسته های متفاوتی در مقایسه با تیم ملی داشته باشد و نیاز به یک ارتباط مستمر و پایدار میان کادرفنی تیم ملی و کادرفنی باشگاه ها است؛ نمی‌خواهم در مورد ارتباط باشگاه‌ها و تیم ملی در زمان کی‌روش صحبت کنم، اما چیزی که در زمان من اتفاق خواهد افتاد، یک ارتباط سازنده و مستمر خواهد بود، به این شکل که سرمربی باشگاهی که بازیکن در تیم ملی دارد در هر حال می‌داند که من در حال انجام چه کاری هستم و من هم از برنامه‌های آنها مطلع خواهم بود تا به این شکل یک برنامه مشترک را پیش ببریم. البته برخی از لژیونرهای ما مربیانی دارند که آن ها دوستان من هستند و می خواهیم به نحو مطلوب از این ارتباطمان برای تیم ملی استفاده کنیم.

 

همه ما اینجا هستیم که به بهترین شکل از تیم ملی حمایت کنیم. من با شناختی که از فوتبال ایران و بازیکنانش دارم، می دانم آن ها چه تعهدی دارند و قول می دهم از هیچ تلاشی دریغ نکنم. مطمئنا بازیکنان تیم ملی هم پیام من را می خوانند و به مردم هم می گویم که باید نتایج گذشته تیم ملی را فراموش کنیم و فصل جدیدی را برای فوتبال ایران رقم بزنیم. از رسانه ها هم می خواهم که به ما کمک کنند زیرا یک نفر نمی تواند به تمام خواسته ها، جامه عمل بپوشاند.

 

هدف من این است که انگیزه بازیکنان را در قالب توانایی های آن ها بالا ببرم . قطعا آن ها می دانند که پوشیدن پیراهن تیم ملی چه افتخار بزرگی است و ما هم دوست داریم همه به یک هدف مشترک برسیم. مسلما در این راه باید دست به دست هم دهیم و برای موفقیت تیم ملی به هم کمک کنیم؛ بگذارید روشن صحبت کنم اگر قرار باشد ایجنت های فوتبال ایران بنده را ببرند شمال ایران بعد ببرند جنوب ایران و باشگاه های مختلف و هدف نهاییشون فدراسیون باشد و بخواهند من را به فدراسیون برسانند، باید بگویم که کارشان را خیلی بد انجام دادند. یک مثال میزنم، وقتی من توی یک پارک قدم می زنم، هیچوقت پایم را روی یک گل نمیگذارم برای اینکه مسیر خودم رو کوتاه تر بکنم و بلکه همیشه مسیر درست را انتخاب می کنم. بنده انسان صادقی هستم و درگیر این بازی ها نمی شوم و فوتبال را فقط با عشق و علاقه و دانش و تجربه خودم دنبال می کنم.

 

دراگان اسکوچیچ

درگیر مذاکرات گوناگون برای انتخاب دستیارانم هستیم اما قطعا از دانش و دستیاران مربیان قبلی استفاده خواهد شد. کاری که می کنیم هم ادامه راه مربیان قبلی است و باید با آنها تعامل داشته باشیم. اینکه چه کسی دستیار من خواهد شد، طی روزهای آینده مشخص می شود. معتقدم که باید مشورت کنیم و نظرات مربیان قبلی را پرسیده سپس تصمیم گیری کنیم.


در خصوص اتفاقات پشت پرده نمی توانم اظهار نظر کنم چون فدراسیون فوتبال باید در این خصوص پاسخگو باشد. اما معتقدم که فدراسیون به خاطر دانش من و شناختم از فوتبال ایران، تصمیم گرفته مرا انتخاب کند؛ مفتخر هستم و می بالم که ارتباط تنگاتنگی بین ایران و کرواسی از لحاظ فوتبالی وجود دارد و چند روز پیش هم که با آقای سفیر دیدار داشتم این موضوع را گفتم و همچنین افتخار می کنم که به عنوان یک مربی کروات در راس کادرفنی تیم ملی ایران حضور دارم. قبل از انتخابم به عنوان سرمربی تیم ملی هم هیچ صحبتی با مربیان هم ملیتی خودم نداشتم ولی می توانم بگویم آقای برانکو اولین کسی بود که انتخابم به عنوان مربی تیم ملی ایران را تبریک گفت. البته که آقای بلاژویچ هم از من حمایت کردند اما هنوز صحبتی با ایشان نداشته ام. خبر انتصابم به عنوان تیم ملی در رسانه های کرواسی هم خبر ساز بود.

ارتباطات بسیار خوبی دارم که بیشتر آنها در ایتالیا و اسپانیا است و امیدوارم از این ارتباطات سود ببریم. بدون شک فدراسیون فوتبال هم از هیچ تلاشی برای ایجاد بهترین شرایط دریغ نخواهد کرد. من در خیلی از رسانه ها می خوانم که می گویند مشکل قلبی دارم. من مشکل قلبی خودم را از طریق همین رسانه ها در جریان قرار گرفتم! البته باید بگویم مشکل آلرژی هوا داشتم که خداروشکر درمان و معالجه شد. وقتی که بنده تیم صنعت نفت را ترک کردم هیچ اطلاعی درخصوص حضورم در تیم ملی نداشتم. حتی این بحث از طریق مدیرعامل باشگاه صنعت نفت نیز مطرح شد و بنده را تشویق کردند حالا که هیچ قراردادی با صنعت نفت ندارم برای تیم ملی فعالیت کنم؛ اما آن زمان از طرف فدارسیون هیچ اطلاعی به من داده نشده بود.

دراگان اسکوچیچ

زمانی که 5،6 باشگاه بزرگ و صاحب نام ایرانی با من تماس گرفتن برای سرمربیگری آن باشگاه ها، طبق تعهد اخلاقی که به صنعت نفت داده بودم، بازهم گفتم قول می دهم که با هیچ تیم ایرانی دیگری ادامه فعالیت ندهم، ولی تیم ملی فوتبال ایران قطعا یک موضوع متفاوتی است. قبلا هم گفته بودم که باعث افتخارم است که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شوم و الان هم این موضوع را تکرار می کنم و فدراسیون باید بداند که با یک مربی صادق در ارتباط است.


بنده قبلا سرمربی تیم ملی دیگری نبوده ام و این موضوع صحت دارد. ولی باید بگویم که تحصیلات بنده در ارتباط با کارم بوده و در میادین بزرگی حضور داشته ام و دانش و تجربه ام طی سال های اخیر به من کمک می کند که به اهدافم دست پیدا کنم. در چهار کشور مختلف به پنج فینال دست یافته ام و فکر می کنم تمام این ها تجارب بسیار ارزشمندی باشد. در مورد تجربه ام در ایران باید بگویم که در تیم هایی فعالیت کرده ام که شاید بازیکنان صاحب نامی نداشته اند و عموما بازیکنان جوان و جویای نام بوده اند. اما الان در موقعیتی قرار دارم که می توانم بهترین های ایران را انتخاب کنم و قطعا این موضوع دست من را باز می کند تا بتوانم مدلی که می خواهم را در زمین پیاده کنم.

 

به همه نظرات احترام می گذارم. خودم را با سایر مربیان مقایسه نمی کنم بلکه می گویم دراگان اسکوچیچ قبلا چه بوده و الان در چه موقعیتی است و باید پیشرفت کند. به نظرات همه احترام می گذارم، اظهارات فوتبالی ها را با آغوش باز می پذیرم. با احترام با افراد منتقد رفتار می کنم و به نظرم انتقادها نیز انرژی مرا افزایش می دهد. فکر میکنم جوی که در آن قرار است کار کنم خیلی اهمیت دارد ولی به  لحاظ شخصیتی نه تنها مربی بلکه انسانی هستم که فکرم روی کار خودم است تا حواشی؛ هدفی که داریم بالاتر بردن سطح بازی های تیم ملی و نمایش بهتر بازی است. اما انتظارم این است که ارتباط سازنده ای با مربیان لیگ برتری داشته باشم و باز هم می گویم، در هر زمان با آغوش باز پذیرای پیشنهادات مربیان هستم. در خصوص بازیکنان، باید برای آنها فضای مناسبی ایجاد کنیم تا اینکه بتوانم به عنوان مربی به هدف هایم برای تیم ملی دست پیدا کنم. اگر در مورد بردها و صعود به تیم ملی به جام جهانی صحبت می کنیم، این منافع شخصی من نیست بلکه منافع کلی فوتبال ایران است. چرا که اگر ایران در جام جهانی یا بهتر است بگویم کشور ما در جام جهانی موفق شود، افتخار آن برای همه از جمله اسکوچیچ خواهد بود.

 

دراگان اسکوچیچ

امکانات بسیار خوبی در ساختمان پک وجود دارد که به ما کمک می کند تا به هدفمان برسیم. در مورد لژیونر ها حرفه ای برخورد می کنم. اینکه در کدام لیگ بازی کنند برایم مهم نیست؛ از موقعیت حاضر در خصوص تحریم ها آگاهی دارم. در خصوص صنعت نفت باید بگویم یک ماه صبح و شب تمام وقتم را گذاشتم تا بازیکن خارجی مناسب به این تیم بیاورم اما به خاطر مشکلات مالی نتوانستیم با آنها قراردادی امضا کنیم. چالشی دیگر هم که داشتم، عدم پرداخت حقوقم به مدت 4 ماه متوالی بود. البته که در ابتدا خواهان پرداخت مطالبات بازیکنان تیم بودم. به هرحال این موقعیتی است که باید به بهترین شکل مدیریت کنیم. تمرکز و توجه من بیشتر به کار و اهدافم است، آخرین چیزی که به آن فکر می کنم، مشکلات مالی است.



در فوتبال همه چی می تواند تغییر کند. اگر نتایج من خوب باشد قراردادم تمدید می شود و اگر نتایج لازم را کسب نکنم. شخصی دیگری جایگزین من خواهد شد. باز هم می گویم، اهل تعامل دو جانبه هستم؛  سبک من فوتبالی پویا با برنامه های روشن است. در این مدت که تیم ملی را بررسی کردم، در سازماندهی دفاعی ضعف هایی داریم که این ضعف ها باید پوشیده شود. ایده کلی من این است که تیم باید در سطح بالایی از مسابقات با تیم های بزرگ رقابت کند. قطعا این اشتباه را مرتکب نمی شوم که تغییری ناگهانی در مسابقات پیش رو ایجاد کنم ولی باید بگویم فوتبال تهاجمی را دوست دارم اما اگر یک مسابقه خاص نیازمند سیستم دفاعی باشد، برنامه های بسیار کاملی برای دفاع هم خواهیم داشت. مهمتر از سبک بازی این است که ارتباط بسیار خوب و دو جانبه ای باید بین بازیکنان و مربی وجود داشته باشد. این موضوع به روحیه تیمی کمک می کند. دو روش پیش رو دارم.

سعی می کنیم با سازمان لیگ عم تعامل داشته باشیم تا شرایط خوبی برای تیم ملی و باشگاه ها ایجاد کنیم. سعی می کنیم تصمیمی بگیریم که برای هردو طرف مثمر ثمر باشد. البته برنامه ای قبول نمی کنیم که در آن تیم ملی در اولویت نباشد؛ با 51 سال سن به شما می گویم که کسی نمی تواند من را بخرد. آدم صادقی هستم و لیست سیاه متعلق به شایعات است؛ بازیکنانی به تیم ملی ایران دعوت می شوند که مستحق پوشیدن پیراهن تیم ملی باشند: باید بگویم هدف بردن بازی های بعدی است و پس از آن هدف می شود صعود به جام جهانی و بعد از آن نیز موفقیت در جام جهانی. به شما قول و تعهد می دهم که به سختی کار کنم. اطمینان دارم که با پتانسیل زیادی که در فوتبال ایران وجود دارد، اگر حمایت های لازم انجام شود می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. هشتاد میلیون پشت تیم ملی هستند. بنده مربی خارجی ای نیستم که به تازه وارد ایران آمده است، فرهنگ و ذهنیت مردم را می دانم و حتی با غذاهای شما آشنایی دارم و همه این موارد مسئولیت بنده را بالا می برد. من مربی ای نیستم که بگویم قراردادی با فدراسیون فوتبال ایران امضا می کنم تا دنبال منافع شخصی خودم باشم"

دراگان اسکوچیچ

 

نه در رختکن و نه روی نیمکت، مشکلی با بازیکنان نخواهم داشت و با آن ها ارتباطی صمیمی خواهم داشت؛ چرا که شخصیت من همیشه اینگونه بوده است. البته در هر جایی ممکن است که لژیونر ها خواسته های بیشتری داشته باشند که آن ها با تعامل دو جانبه ای که ایجاد خواهم کرد، حل خواهد شد.


از ارتباطات خودم استفاده خواهم کرد برای انجام بازی های دوستانه تیم ملی. در مورد حمایت فدراسیون از تیم ملی باید بگویم که چه حمایتی بزرگتر از آن که فدراسیون من را برای تیم ملی انتخاب کرد؛ این یعنی بزرگترین حمایت و اعتماد. باید تکرار کنم تمرکزم روی کار خودم خواهد بود.

 

 

نظر شما