شناسهٔ خبر: 38243875 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

لندن: فرماندهی ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج‌فارس به معنای همسویی این کشور با فشار حداکثری کاخ سفید علیه ایران نیست

ایرنا

وزارت دفاع انگلیس مدعی است فرماندهی لندن بر ائتلاف دریایی آمریکایی در خلیج‌فارس موسوم به عملیات «سنتینل»، به معنای همسویی این کشور با سیاست فشار حداکثری کاخ سفید علیه ایران نیست. وی همچنین ادامه داد: این کشور به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ میان ایران و آمریکا ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس که خواست نامش فاش نشود گفت که این کشور به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ میان ایران و آمریکا ادامه می‌دهد.

انگلیس حدود دو هفته پیش، فرماندهی عملیات «سنتینل» متشکل از هفت کشور در ‌آب‌های جنوب ایران را برعهده گرفت.


این عملیات اواخر تیرماه گذشته از سوی فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) برای آنچه تضمین ثبات امنیت در آبراه‌های منطقه خوانده می‌شود تعریف و قرار شد توسط متحدان آمریکا با عنوان طرح «سنتینل» (Sentinel) یا همان «حافظ» در منطقه آبراه بین‌المللی در محدوده تنگه‌هرمز، تنگه باب‌المندب و دریای عمان اجرا شود.

انگلیس همان زمان، در اوج اختلافات با تهران بر سر توقیف نفت‌کش این کشور به نام « استِنا ایمپرو - stena impero » در نزدیکی تنگه هرمز و توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی گریس ۱ (که بعدا به نام آدریان دریا ۱ تغییر نام یافت) توسط دولت انگلیس در نزدیکی جبل‌الطارق، با درخواست آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف مخالفت کرد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه دولت پیشین انگلیس در واکنش به اقدام ایران تلاش کرد با تشکیل ائتلاف دریایی ارویایی از اتحاد با آمریکا اجتناب کند، اما طرح او با استقبال چندانی از سوی کشورهای اروپایی مواجه نشد.


سرانجام با روی کار آمدن دولت جدید بوریس جانسون، نفتکش ایرانی در مردادماه آزاد و به فاصله دو ماه بعد، نفتکش انگلیسی نیز رفع توقیف شد.

از این رو، پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، آن هم نزدیک به چهار ماه پس از آزادی نفتکش انگلیسی و در حالی که به نظر می‌رسد تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران فروکش کرده، قابل تحلیل است.


شواهد در ماه‌های اخیر از روابط پر تلاطم میان لندن و واشنگتن حکایت دارد. از یک سو بوریس جانسون از تمایل کشورش به جایگزین کردن برجام با «توافق ترامپ» سخن می‌گوید و به دنبال آن،‌ سه عضو اروپایی این توافق - انگلیس، فرانسه و آلمان –سازوکار حل اختلاف در برجام را فعال می‌کنند. از سوی دیگر اختلاف نظر دو طرف درخصوص مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه اینترنت پر سرعت نسل پنجم در انگلیس به اندازه‌ای بالا گرفته که گفته می‌شود ترامپ در تماس تلفنی با جانسون از فرط عصبانیت گوشی را قطع می‌کند.

از نگاه ترامپ، شرکت هواوی با سرویس جاسوسی چین هم‌دست است و حاکمیت انگلیس را خطر می‌اندازد.
او از سویی در تلاش است تا انگلیس پسابرگزیت را به خروج از برجام وادار کند.


یک نشریه انگلیسی چندی پیش با استناد به اظهارات یکی از مشاوران امنیتی پیشین دولت آمریکا گزارش داد که واشنگتن قصد دارد توافق تجاری با انگلیس پس از برگزیت را به خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران منوط کند.

انگلیس یازدهم بهمن بطور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد و وارد یک دوره انتقالی شده که به آن اجازه می‌دهد در مورد آینده روابط خود با بروکسل مذاکره کند.


این کشور امیدوار است همزمان با این اقدام، مذاکرات خود را با سایر اقتصادهای بزرگ مانند ایالات متحده، ژاپن و استرالیا برای انعقاد قراردادهای همکاری‌های اقتصادی و تجاری پیش برده و با آنها به توافق‌های اقتصادی مورد نیاز برسد.

در حالی که به نظر می‌رسد لندن برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از برگزیت، بیش از هر کشور دیگری روی ایالات متحده حساب کرده و این مساله می‌تواند سیاست‌های دو کشور را به هم نزدیک‌تر کند، اما سخنگوی وزارت دفاع انگلیس به ایرنا گفت که موضع این کشور در رابطه با سیاست فشار حداکثری آمریکا «بسیار» متفاوت است.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس نیز پیشتر به ایرنا گفته بود، اینکه تصور کنیم روابط اقتصادی نزدیک‌تر بین دو کشور سبب می‌شود انگلیس از نگاه خود نسبت به مباحث امنیت جهانی همچون روابط اروپایی، نقش ناتو و دیگر موضوع‌ها ‌دست بردارد و به نگاه‌های کاملا خاص ترامپ نزدیک شود، تردیدهایی وجود دارد و باید قدری با احتیاط درباره آن صحبت کرد.
وی تصریح کرد، تاثیرپذیری کامل سیاست‌های انگلیس از آمریکا، امری محتوم نیست و ساده کردن موضوع است.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما