شناسهٔ خبر: 38243681 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

رئیس فراکسیون بیارق الخیر: نخست‌وزیر عراق کابینه خود را تکمیل کرده است

نخست‌وزیر مکلف عراق در میان مناقشات گروه‌های سیاسی، روند تشکیل کابینه دولت جدید را تکمیل کرده و آماده ارائه آن به پارلمان برای کسب رای اعتماد است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| محمد الخالدی، رئیس فراکسیون بیارق الخیر در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: کابینه دولت تکمیل شده و در صورت برگزاری جلسه پارلمان، از روز یکشنبه آماده رای‌گیری درباره وزرا است. درگیری کنونی میان گروه‌های مردمی نیست بلکه میان احزابی است که می‌خواهند بر صحنه سیاسی کشور کنترل داشته باشند و به فداکاری‌های عراقی‌ها در تظاهرات بیش از چهار ماهه توجهی ندارند.

 

او پیرامون مکانیزمی که بر اساس آن وزرای کابینه جدید انتخاب شدند، گفت: محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف عراق با حدود 100 تن از گروه‌ها و احزاب با جهت‌گیری‌های مختلف دیدار و از میان آنها 22 وزیر را انتخاب کرده است اما برای برخی وزارت‌خانه‌ها بیش از یک گزینه یا جایگزین را در صورت عدم کسب رای اعتماد در نظر گرفته است. علاوی تاکنون اسامی نامزدهای وزرات‌خانه‌ها را افشا نکرده است.

 

الخالدی پیرامون اینکه آیا دولت جدید شامل گروه‌های سیاسی خواهد بود یا خیر، به ویژه که این دولت، دولت انتقالی بوده و ماموریت آن برگزاری انتخابات زودهنگام است، گفت: تیم دولت کنونی وارد درگیری‌ها با احزاب شده نه با گروه‌های مردمی و همه گروه‌های قومی، مذهبی و فرقه‌ای عراق را در دولت راضی کرده است اما هیچ‌گونه فرصتی به احزاب نداده است، به همین دلیل برخی از نمایندگان این احزاب علاوی را به باد انتقاد گرفته‌اند، چرا که او مسیر را به روی نفوذ نمایندگان این احزاب بسته است.

 

او درباره امکان برگزاری جلسه رای اعتماد پارلمان در هفته جاری با وجود ادامه درگیری‌ها میان علاوی و برخی از گروه‌ها و فراکسیون‌های سیاسی گفت: علاوی ظرف 12 روز کابینه را تکمیل کرده و خواستار برگزاری جلسه رای اعتماد است اما طرف‌هایی وجود دارند که به دلیل اینکه دولت جدید نماینده گروه‌های مردمی است نمی‌خواهند این جلسه تشکیل شود، در حالی که کابینه جدید نماینده احزابی در گروه‌های مردمی است و نخست وزیر مکلف هم حق گروه‌های مردمی را داده است اما نمی‌تواند همه احزاب را راضی کند به همین دلیل درخواست کردیم که نهایت روز سه شنبه جلسه رای اعتماد برگزار شود.

 

در مقابل محمد الکربولی، نماینده ائتلاف سنی القوی العراقیه (گروه‌های عراقی) در پارلمان برگزاری این جلسه در هفته جاری را بعید دانست و گفت: توافق‌هایی برای برگزاری این جلسه صورت نگرفته است زیرا این امر مستلزم سازوکارها و اجماع است و صرفا به درخواست یک تن برگزار نمی‌شود از طرفی هم مذاکرات برای تشکیل دولت تا این لحظه به پایان نرسیده است.

 

او افزود: ائتلاف القوی العراقیه با وجود تلاش‌های زیاد، دیداری با نخست وزیر مکلف نداشته است و در صورتی که علاوی سیاست خود را در پیش بگیرد با او دیدار نخواهد کرد. کربولی پیرامون دلایلی که مانع از برگزاری این دیدار شده، گفت: علاوی می‌خواهد وزرا را طبق خواست خود تعیین کند اما درستش این است که ما یا سایر گروه‌ها و فراکسیون‌های سیاسی نامزدهای وزارت‌خانه‌ها را بر ساس استانداردهای مورد توافق همگان از جمله مردم و تظاهرکنندگان انتخاب کنیم و سپس نخست وزیر از میان این نامزدها وزرا را تعیین کند.

 

همچنین محسن السعدون، نماینده سابق پارلمان عراق و از رهبران حزب دموکرات کردستان نیز گفت: در صورتی که دولت جدید کاملا مستقل باشد و همه گروه‌های سیاسی درباره ماهیت مشارکت خود کوتاه بیایند کردها به شکل کلی با دولت جدید مخالفت نخواهند کرد. زیرا نمی‌خواهند که نظر خود را به دیگران تحمیل کنند اما اقلیم کردستان ویژگی دارد که نخست وزیر باید چه در سطح وضعیت اقلیم چه گروه‌ها و احزابش، آن خصوصیات را در نظر بگیرد. موضع کردها پس از نشست اخیر گروه‌ها و احزاب کرد به ریاست نیچروان بارزانی، رئیس این اقلیم در مورد تشکیل دولت کنونی یکسان شده و با توجه به اینکه این دولت یک دولت انتقالی است نیاز نیست که همه موارد آن درست و سر جای خود باشد اما علاوی باید در انتخاب وزرا نظر مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق را لحاظ کند.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا کردها از دولت جدید حمایت می‌کنند یا شروطی دارند، گفت: موضع کردها طی امروز یا فردا مشخص خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

نظر شما