شناسهٔ خبر: 38243056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

"شام و ناهار انتخاباتی" برای رسیدن به کرسی هیئت مدیره کانون وکلا

برخی نامزدهای سی‌و‌یکمین دوره انتخابات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، این روزها مشغول دادن ضیافت‌های شام و ناهار به وکلا هستند!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ انتخابات سی و یکمین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، هشتم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که 113 نفر از وکلای عضو کانون وکلای دادگستری مرکز برای شرکت در آن احراز صلاحیت و داوطلب شده‌اند.

البته 35 نفر از وکلای داوطلب شرکت در این انتخابات از جمله "عیسی امینی" رئیس فعلی کانون وکلای دادگستری مرکز نیز پیشتر از سوی دادگاه عالی انتظامی قضات احراز صلاحیت نشدند و نمی‌توانند به عنوان داوطلب عضویت در هیئت مدیره در انتخابات شرکت کنند.

با توجه به نزدیک بودن برگزاری انتخابات، فعالیت‌های تبلیغاتی داوطلبان هیئت مدیره نیز به‌ویژه در فضای مجازی آغاز شده و داوطلبان، فیلم‌هایی از خود ضبط کرده و با انتشار آن در فضای مجازی به بیان اهداف و برنامه‌های خود پرداخته‌اند؛ اهداف و برنامه‌هایی که در محافل صنفی وکلا، با انتقادات جدی همراه بوده است.

از بین شعارهای انتخاباتی، حل معضل بیکاری وکلای جوان، حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری، تقریباً بین اهداف همه داوطلبان حضور در هیئت مدیره این صنف، مشترک است اما تاکنون هیچ یک از داوطلبان به طور دقیق برنامه‌ای برای تحقق این اهداف ارائه نکرده و فقط به کلی‌گویی بسنده کرده‌اند!

نکته جالب‌تر اینکه برخی وکلایی که داوطلب شرکت در انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا شده‌اند و شعارهای پرطمطراق سر می‌دهند، در همین هیئت مدیره فعلی حضور دارند و به زعم بسیاری از وکلا، هیچ اقدام و تلاشی برای تحقق شعارهایشان نکرده‌اند؛ شاید این دسته از افراد نهایت کاری که انجام داده باشند، امضای یک نامه سرگشاده خطاب به فلان مسئول بوده باشد.

برخی نامزدهای انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز نیز پا را از شعارهای صنفی فراتر گذشته و بدون اینکه پشتوانه سیاسی، اجتماعی و حتی صنفی لازم را داشته باشند، ادعای تعامل با سران قوا کرده‌اند! در برخی موارد نیز نامزدی که توانایی حفظ استقلال خود را ندارد و دیگران برایش تصمیم می‌گیرند، ادعای حفظ استقلال کانون وکلا را کرده است.

تعدادی از نامزدهای انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا هم که اصولاً تفاوت بین مشکل شخصی و صنفی را نمی‌دانند، برای اینکه مشکلات شخصی خود را حل و فصل کنند می‌خواهند وارد هیئت مدیره کانون وکلا شوند.

اما از همه جالب‌تر، دادن شام و ناهار برای گرفتن رأی است؛ کاری که پیشتر در انتخابات مجلس شورای اسلامی یا شوراهای اسلامی شهر و روستا از سوی برخی نامزدها اتفاق می‌افتاد و مثلاً یک نامزد شرکت در انتخابات، به همشهری‌ها و هم قبیله‌ای‌های خود شام و ناهار می‌داد و آنها را نمک‌گیر می‌کرد و خیالش تا حدودی از بابت رأی آنها راحت می‌شد.

متأسفانه این شیوه به انتخابات کانون وکلا هم سرایت کرده و این روزها شاهد دعوتنامه‌های نامزدهای انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا به همکاران‌شان برای شرکت در مراسم شام به اسم نشست صمیمی و دوستانه و آن هم در رستوران‌های آنچنانی هستیم که به طور قطع هزینه زیادی برای میزبان یعنی نامزدهای انتخابات دارد.

رستوران ایوان برج میلاد تهران، تالار ارم، هتل هما، رستوران ارکیده و ... از جمله تالارهایی بوده‌ که طی روزهای اخیر پذیرای مهمانان ویژه برخی از نامزدین انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا مانند م.غ، ک.ح، ف.ا، س.ب بوده‌اند!

 

کانون وکلای دادگستری مرکز ,

کانون وکلای دادگستری مرکز ,

کانون وکلای دادگستری مرکز ,

اکنون سؤال این است که مگر در هیئت مدیره یک نهاد صنفی مانند کانون وکلای دادگستری مرکز چه خبر است که نامزدهای انتخابات هیئت مدیره این صنف حاضر هستند هزینه گزافی متحمل شوند تا وارد هیئت مدیره این کانون شوند؟! هزینه دعوت رأی‌دهندگان به رستوران‌های آنچنانی و نمک‌گیر کردن آنها قرار است از چه محل و به چه اشکالی به این اشخاص بازپرداخت شود؟

در نتیجه با این سؤال منطقی مواجه هستیم که عضویت در هیئت مدیره کانون وکلا که حقوق مالی هم بابت آن در نظر گرفته نشده و نامزدهای شرکت در انتخابات، صرفاً قرار است خادم هم‌صنفی‌های خود باشند! منجر به ایجاد چه بسترهای انتفاع مالی می‌شود که داوطلبان عضویت در هیئت مدیره حاضر هستند هزینه‌ دعوت به رستوران‌های آنچنانی را برای رسیدن به هیئت مدیره تقبل کنند؟ ضمن اینکه دعوت به رستوران و دادن شام و ناهار، فقط یکی از هزینه‌های نامزدها برای رسیدن به هیئت مدیره کانون وکلاست و به نظر می‌رسد سایر هزینه‌هایی که در این راه می‌شود، قابلیت تحقیق و تفحص دارد.

به نظر می‌رسد پیگیری و مطالبه مسئله "شفافیت" چه در عرصه هزینه‌هایی که برای راهیابی به این مسند می‌شود و چه در طول تصدی عضویت هیئت مدیره کانون وکلا، باید به‌صورت جدی در دستور کار نهادهای ناظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما