شناسهٔ خبر: 38243019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

افول غرب دغدغه نشست مونیخ

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست امنیتی مونیخ هشدار داد که موقعیت غرب در جهان در حال تضعیف است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه: " وقتی به ساختار جهان نگاه می‌کنم که موضوع امسال کنفرانس شماست، متوجه می‌شوم که غرب دارد واقعاً ضعیف می‌شود.
مکرون افزود: پانزده سال قبل، گمان می‌کردیم ارزش‌های غرب جهانی است و در دراز مدت بر جهان مسلط خواهیم شد و این که در زمینه فناوری، نظامی و ... بر جهان مسلط خواهیم شد؛ بعد وقتی به افق ده تا پانزده سال آینده نگاه می‌کنم می‌بینم که برنامه‌ها و ارزش‌های نوظهور به طور روزافزون ما را عقب می‌زنند. "
شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی اختصاصی به بررسی محور‌های مورد بحث در کنفرانس امنیتی امسال مونیخ پرداخت و اعلام کرد: ۵۰۰ رهبر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به مدت سه روز در مونیخ برای بررسی مسئله افول غرب در مونیخ گردهم آمدند. موضع اصلی این نشست بررسی از دست دادن نفوذ غرب است. برگزار کننده این نشست حتی از این وضعیت به عنوان غرب زدایی یاد کرد. این کلمه در وهله نخست به تهدید ارزش‌های غربی و پس از آن کاهش نفوذ دیپلماتیک غرب در سایر نقاط جهان به ویژه در برابر مسکو و پکن اشاره دارد.
ولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس در سخنرانی خود گفت: جهان به جایی به شدت خطرناک تبدیل شده است. به نظر می‌رسد غرب با نوعی بحران هویتی رو به روست. ما معتقدیم اهمیت زیادی دارد که در مورد بنیان‌ها و اینکه چه کسی هستیم گفتگو کنیم. این کار آنچه را که می‌توانیم انجام دهیم و آنچه در کنار هم خواهیم بود، مشخص خواهد کرد.
فرانک والتر اشتاینمایر رئیس جمهور آلمان هم در مراسم گشایش این نشست به طور واضح از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد و گفت: نزدیکترین متحد ما آمریکاست که در دولت کنونی خود ایده یک جامعه بین المللی را رد می‌کند.
وی با اشاره به ادعای ترامپ یعنی «عظمت را دوباره به آمریکا بر می‌گردانیم» گفت: کشور‌ها تشویق شده اند که منافع خاص خود را بالاتر از منافع سایرین بدانند و عظمت دوباره را حتی به قمیت همسایگان و شرکایشان بخواهند.

برچسب‌ها:

نظر شما