شناسهٔ خبر: 38242248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

معرفت افزایی کارکرد رسانه تراز تمدنی است/ رسانه ملی به کارخانه سلبریتی سازی تبدیل شده است

بهمنی گفت: در رسانه تراز تمدنی باید از کارکرد اطلاع رسانی به معرفت افزایی حرکت کنیم و رسانه تمدنی باید شناخت بهتر برای مخاطب را در حوزه های مختلف زندگی انسانی ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «محمد رضا بهمنی» در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی که امروز (شنبه ۲۶ بهمن) در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: موضوع رسانه همواره از موضوعات مهم حوزه فرهنگ و هنر بوده و از آنجا که تحولات فضای مجازی و حوزه دیجیتال در بخش های مختلف فرهنگ تأثیرگذار بوده است، اهمیت موضوع رسانه چندبرابر شده است.

 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر روزی با ۵۰۰ و ۶۰۰ رسانه سروکار داشتیم امروز با هزاران رسانه مواجه هستیم که هر یک به نوعی در فضای مجازی فعال هستند و این تحولات از سویی چالش هایی را برای حاکمیت در پی داشته و از سوی دیگر فرصت ها و ظرفیت هایی را ایجاد کرده است.

 

وی عنوان کرد: از جمله این فرصت ها، فراهم کردن امکان فعالیت رسانه ای برای عموم مردم است به همین دلیل کسانی که در مجموعه بنیاد بین المللی امام رضا (ع) تلاش می کنند، با هوشمندی موضوع رسانه های دیجیتال را در موضوعات جشنواره قرار دادند.

 

بهمنی اعلام کرد: با توجه به این تحولات و با توجه به افق پیش رو که با تدبیر مقام معظم رهبری با عنوان گام دوم انقلاب نامگذاری شده، نیاز داریم رسانه درخور انقلاب تدارک دیده و به آن سمت حرکت کنیم.

 

وی با اشاره به ویژگی های رسانه تراز تمدنی تصریح کرد: رسانه تمدنی، رسانه ای است که در واقع امکان تعالی مناسبات انسانی را در حوزه های مختلف فراهم می کند و این مناسبات انسانی هم می تواند متنوع باشد.

 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: در تعریف رسانه تمدنی با غیرتمدنی می توان وجوه تمایزی را در نظر گرفت به طوری که اطلاع رسانی، تکلیف و مأموریتی است که برای رسانه گفته می شود ولی در رسانه تراز تمدنی نیاز است از کارکرد اطلاع رسانی به سمت معرفت افزایی حرکت کنیم و رسانه تمدنی باید شناخت بهتر برای مخاطب را در حوزه های مختلف زندگی انسانی ایجاد کند.

 

وی اعلام کرد: ویژگی دیگر رسانه تراز تمدنی حرکت از چهره سازی به الگوپردازی است، معرفی سلبریتی ها در فضای رسانه پررنگ است و متأسفانه رسانه ملی به کارخانه سلبریتی سازی و چهره سازی تبدیل شده البته این امر گاهی لازم است، ولی در رسانه تمدنی باید از کارکرد چهره سازی به الگوپردازی حرکت کنیم.

 

بهمنی تأکید کرد: رسانه تراز تمدنی باید از یاس آفرینی به سمت امیدآفرینی حرکت کند، باید از مسئله سازی به حل مسئله، از فردگرایی به خانواده محوری و از اختلاف افکنی به محبت افزایی در فضای جامعه و فضای مخاطبان حرکت کند و رسانه تراز تمدنی باید در مجموعه فعالیت های خود مودت افزایی در جامعه و فضای مخاطبان را در دستور کار قرار دهد.

 

وی خاطر  نشان کرد: در این جشنواره موضوع رسانه با امام رضا (ع) پیونده خورده که این امر می تواند نقطه شروع رقم خوردن تحولاتی باشد که به سمت رسانه تراز تمدنی حرکت کنیم که این جای تبریک دارد و امیدواریم توسعه این بخش را در جشنواره را داشته باشیم.

 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پدیده برگزاری جشنواره ها، در فضای فرهنگ مرسوم است و تلاش داریم از قالب محوری به سمت محتوا محوری حرکت کنیم و برای این امر لازم است محتوا به عنوان روح فعالیت های هنری و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد که این اتفاق در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی یادآور شد: میانگین دسترسی مردم به موبایل هوشمند در دنیا بیش از ۷۰ درصد است که در کشور ما این عدد بالای ۶۰ درصد است پ این یعنی این تعداد از مردم امکان تولید محتوا در فضای مجازی را دارند.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره ملی رسانه های دیجیتال تقدیر شد.

 

پایان پیام/ 293

نظر شما