شناسهٔ خبر: 38241634 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد

ارتقای عملکرد اپراتور‌ها با سامانه نت سنج پلاس

قطعاً سامانه نت سنج پلاس موجب ارتقا عملکرد اپراتور‌ها و شفاف شدن هر چه بیشتر عملکرد‌ها می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسین فلاح جوشقانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: از همان ابتدای دولت بحث اصلی ما در وزارتخانه این بود که اطلاعات در خصوص کیفیت، قیمت و میزان پوشش اپراتور‌ها و نحوه پاسخگویی و پشتیبانی شان به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد و بعد از دو سال فعالیت این سامانه طراحی شد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: بالغ بر ۶ هزار سنجه قرار دادیم تا بر اساس آن اطلاعات را اندازه گیری کنیم و کل اطلاعات شبکه اپراتوری موبایلی هم تست میدانی شد و اطلاعات را در سامانه قرار دادیم و در یکی دو روز گذشته بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر از سامانه بازدید کردند و نظر‌های انتقادی و همچنین تشکر داشتند.

<div id="video-display-embed-code_4522034" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2646929/4522034?width=350&height=250"></script></div>

وی افزود: مردم از اصل کار استقبال کرده اند که اطلاعات شفاف شود و مردم باید بتوانند عملکرد، کیفیت و قیمت خدمات اپراتور‌ها را با هم مقایسه کنند و این سامانه از این بابت بازخورد خوبی داشته است و انتقاد‌هایی هم صورت گرفت که بهبود حاصل می‌شود.
آقای جوشقانی گفت: قطعاً با این سامانه اپراتور‌ها به تحرک بیشتری وا داشته می‌شوند و ما قبلا آن‌ها را رتبه بندی می‌کردیم که نتایج خوبی برای مردم نداشت، اما اکنون در این سامانه اطلاعات شفاف و بروز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی افزود: فکر می‌کنم اپراتور‌ها به تکاپو می‌افتند و در همین یکی دو روز برخی اپراتور‌ها اعلام کردند که سنجه‌ها در شبکه هایشان وصل نشده است و مقاومت‌هایی می‌کردند که الان درخواست نصب سنجه‌ها را دارند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: البته اپراتور‌ها اعتراض‌هایی به اطلاعات موجود در سامانه داشتند که از نظر ما باید خودشان را ارتقا دهند چرا که ما همه اطلاعات را از شبکه می‌گیریم.
آقای جوشقانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بیشتر اپراتور‌ها اختلال در سیستم خود را ناشی از مشکلات شرکت زیرساخت و مخابرات عنوان می‌کنند، افزود: با اطمینان اعلام می‌کنم که در حوزه زیرساخت مشکلی نداریم چرا که در چند سال اخیر ظرفیت و پهنای باند بسیار توسعه یافته است، اما در حوزه مخابرات به دلیل توسعه نیافتگی در زیرساخت‌های مخابرات مشکلاتی داریم که قرار شد با تعامل هر چه بیشتر مخابرات و اپراتور‌ها موارد برطرف شود.

<div id="video-display-embed-code_4522038" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2646929/4522038?width=350&height=250"></script></div>

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای مقابله با انحصار مخابرات دارید؟ گفت: در فرایند واگذاری ظرفیت‌های زیرساختی مانند سیم مسی و کانال انحصاراتی رخ داده است که ما با وضع برخی مقررات، نظارت‌ها و پیگیری موارد را دنبال می‌کنیم تا شرکت‌های دیگر هم سهمی در بازار داشته باشند.
آقای جوشقانی افزود: بخشی هم برنامه ریزی کرده ایم تا اپراتور‌ها در کنار مخابرات شبکه انتقال داخل استانی و شهری ایجاد کنند که اپراتور در این موضوع بیشتر ماهیت عمده فروشی خواهد داشت و همه بحث ما این است که از ظرفیت اپراتور‌های موجود استفاده شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در زمینه وی دی اس ال چندی پیش در دزفول همکاری میان مخابرات و یکی از اپراتور‌ها انجام شد که باعث کیفیت بهتر خدمات بود و به اپراتور‌های دیگر هم ابلاغ کرده ایم که اقداماتی در سراسر شهر‌ها انجام دهند و تا چند روز آینده اقدامی در این زمینه در قم انجام می‌شود.

 بازدید بیش از ۱۲۰ هزار نفر از نت سنج پلاس 
حسین فلاح جوشقانی در نشست خبری گفت: ما سامانه ۱۹۵ را هم با این سامانه یکپارچه کرده ایم و مردم می‌توانند شکایت‌های خود را مطرح کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه کیفیت خدمات اپراتور‌ها در این سامانه ارزیابی می‌شود، افزود: در سامانه نت سنج پلاس امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه‌ای کیفیت شبکه، نحوه پشتیبانی، میزان شکایت و تعرفه فراهم شده است.

<div id="video-display-embed-code_4521671" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2646929/4521671?width=350&height=250"></script></div>

وی افزود: با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این سامانه راه اندازی و زمینه نظارت مردم فراهم شده است و در این سامانه علاوه بر ثبت شکایات از اپراتورها، مشترکان هر اپراتور می‌توانند از میزان و نوع شکایاتی که از اپراتور آن‌ها شده است، مطلع شوند و همچنین یک شکایت خاص در اپراتور مورد نظر خود را با اپراتور‌های دیگر مقایسه کنند.
فلاح جوشقانی گفت: بالاترین میزان شکایات از هر اپراتور نیز در این سامانه درج می‌شود و یکی دیگر از امکانات موجود در این سامانه مشاهده تعرفه خدمات اپراتورهاست که می‌تواند براساس کارکرد هر اپراتور اقدامی مقایسه‌ای داشته باشد.
وی افزود: در این سامانه به نوعی شاهد رتبه بندی اپراتور‌ها هستیم و کاربران می‌توانند کیفیت پوشش اپراتور‌های مختلف را در فناوری‌های تری جی و فور جی در منطقه‌ای که هستند، مشاهده کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: براساس این سامانه سرعت اینترنت هم تست می‌شود و مشترکان می‌توانند آن را اندازه گیری و ثبت کنند.
فلاح جوشقانی افزود: در این سامانه نظر و انتقاد‌های مردم دریافت و ثبت می‌شود و از شب پنجشنبه که این سامانه راه اندازی شده است، حدود ۱۲۰ هزار نفر بازدید کردند و از این تعداد ۳۵ هزار نفر نیز در نظرسنجی شرکت کردند که ۴۶ درصد نظر خیلی خوب، ۳۵ درصد نظر خوب و ۲۰ درصد نظر متوسط، بد و خیلی بد را انتخاب کردند.

<div id="video-display-embed-code_4521689" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2646929/4521689?width=350&height=250"></script></div>

وی گفت: این سامانه به نوعی دو سویه است و در یک سمت آن رگولاتوری و اپراتور‌ها قرار دارند که اطلاعات را به روز و دقیق وارد سامانه می‌کنند و در سمت دیگر آن کاربران و مشترکانی هستند که از اطلاعات استفاده می‌کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: آنچه برای کاربران ما اهمیت دارد، انتخاب و خرید خدمت مورد نظر است و همچنین مشترکان می‌خواهند بدانند دیگر کاربران یک اپراتور تا چه میزان از آن راضی هستند و چه شکایتی از آن شده است.

نظر شما