شناسهٔ خبر: 38241264 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دولت افغانستان: هیچ یک از بندهای توافقنامه صلح آمریکا-طالبان بدون شرط نیست

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به دیدار اشرف غنی و مقامات آمریکایی اظهار داشت که هیچ یک از بندهای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان بدون شرط نیست و این گروه حاضر به کاهش خشونت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان امروز در بیانیه‌ای از جزئیات دیدار اشرف غنی با مقامات آمریکایی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در آلمان خبر داد.

بر اساس این بیانیه، اشرف غنی شب گذشته با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا درباره صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

در این دیدار «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو نیز حضور داشتند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان به نقل از وزرای خارجه و دفاع آمریکا تصریح کرد که توافق صلح با طالبان با محتویات مشروط احتمالاً در هفته‌های آینده نهایی می‌شود.

در بیانیه آمده است: «هیچ یک از بندهای توافقنامه بدون شرط نیست و طالبان ممکن است دست به تبلیغات اغواکننده بزنند، اما واقعیت و اصل موضوع این است که آنها حاضر شده‌اند دست از جنگ و خشونت بردارند و اذعان به جامعه کثرت گرا نمایند».

ارگ ریاست جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد که در این نشست درباره شیوه نظارت و چگونگی مالکیت روند صلح توسط دولت افغانستان تبادل نظر کرد.

پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با اشرف غنی اظهار داشت: «بگذارید طالبان هرچه که می‌گویند، بگویند. از هر جایی که می‌گویند بگویند، اما واقعیت این است که باید آنها با تروریسم و القاعده وداع گویند و دست از جنگ بردارند. ما حامی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود».

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که «توماس جانسون» پژوهشگر و استاد دانشگاه نیروی دریایی آمریکا در کتابی با بررسی فعالیت‌های رسانه‌ای طالبان نوشته بود که این گروه در جنگ تبلیغاتی از آمریکا، ناتو و دولت افغانستان موفق‌تر عمل کرده است.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری افغانستان، قرار است اشرف غنی هفته آینده با نیروهای امنیتی این کشور، اقشار مختلف جامعه، جامعه مدنی و گروه‌های مختلف سیاسی رایزنی کند و آنها را در جریان مسائل جاری قرار دهد.

بیانیه ریاست جمهوری افغانستان می‌افزاید: به مردم اطمینان می‌دهیم که این روند تمام نهادهای نظامی و غیرنظامی را تقویت خواهد کرد و افغانستان نیز به گذشته باز نخواهد گشت.

با این حال، دولت افغانستان در یک سال گذشته نسبت به مذاکرات آمریکا و طالبان در حاشیه قرار داشت و همواره به روند صلح به رهبری کابل تاکید می‌کرد.

طالبان نیز که دولت را "نامشروع" می‌داند بارها حاضر به دیدار مستقیم با مقامات افغان نشده است و همواره تاکید می‌کرد که تنها درصورتی با مقامات افغان دیدار خواهد کرد که بطور شخصی و نه از جایگاه دولتی در نشست‌ها حضور یابند.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها:

نظر شما