شناسهٔ خبر: 38239496 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار هرمزگان مطرح کرد

احداث آبشیرین کن ها از اقدامات بزرگ دولت در بخش تامین آب هرمزگان است

دکتر همتی گفت: دولت در استان هرمزگان در بخش تامین آب اقدامات بزرگی را انجام داده است که یکی از این اقدامات احداث آبشرین کن ها در مقیاس کوچک و بزرگ بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از میناب، « فریدون همتی » در مراسم افتتاح سد سرنی با بیان اینکه از توجهات وزیر نیرو به مقوله آب در استان هرمزگان که یک استان فرا خشک محسوب می‌شود سپاسگذاری می کنم، اظهار کرد: افتتاح این سد در استان هرمزگان که اقلیم خشک محسوب می‌شود بسیار ارزشمند است.

 

وی با اشاره به اینکه آبگیری این سد مصادف با بارندگی‌های اخیر بود که حدود 41 میلیون متر مکعب آبگیری شد، افزود: دولت در استان هرمزگان در بخش آب اقدامات بزرگی را انجام داده است که یکی از این اقدامات احداث آبشرینکن ها در مقیاس کوچک و بزرگ بود.

 

استاندار هرمزگان عنوان کرد: تا پایان فصل بهار تمام فازهای این آبشیرین کن به مدار وارد خواهد شد و به زودی فاز اول یک میلیون متر مکعبی آن وارد مدار خواهد شد و تامین آب شرب پایدار مرکز و غرب استان از یک سامانه بهره‌مند می‌شوند.

 

وی با اذعان به اینکه آبشیرینکن ها، میناب را نجات می‌دهند، گفت: خواسته مردم میناب این است که باید به آن توجه کرد. بنابر این در مدیریت آب با نگاهی فراگیر به اشتغال و اقتصاد باید تصمیم گرفت.

 

همتی تصریح کرد: برنامه و خواسته ما این است که با افتتاح این سد و همچنین آبگیری سد استقلال میناب، تامین منابع مالی برای احداث فازهای مختلف آبشیرینکن‌ها و تامین آب شرب بندرعباس و قسمت غرب استان از طریق آبشرینکن‌ها، منابع آبی سدها به مصارف کشاورزی میناب اختصاص یابد و این اقدام یکی از اقدامات فراموش نشدنی جهوری اسلامی ایران در طول 41 سال خواهد بود.

 

وی با اشاره به اجرای بزرگترین پروژه انقلاب در بشاگرد، اظهار کرد: پروژه آبرسانی به شهرستان بشاگرد که یک پروژه بسیار با اهمیت است و از سد جگین آب به شهر گوهران انتقال می‌یابد که حدود 130 میلیارد تومان هزیه برده است.

 

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این پروژه حدود 55 روستا از نعمت آب شرب بهره‌خواهند برد.

 

وی با ذکر این نکته که با ساختن سدها بزرگ، کوچک و متوسط می‌توانیم تمام روان آب‌ها و سیلاب‌ها را حفظ کنیم و برای کشاورزی و آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم، گفت: سدهایی در شهرستان بشگرد و دیگر شهرستان‌ها احداث خواهد شد و در حال انجام مطالعات مقدماتی است و از وزیر محترم درخواست تسریع در اتمام این سدها را دارم.

 

همتی با اشاره به ایجاد مشکلات درپی بارندگی اخیر در شهرستان میناب، لایروبی رودخانه‌های این شهرستان را ضروری دانست و افزود: درخواست خود را برای این موضوع به دولت خواهیم داد و امیدواریم که تامین اعتبار مورد قبول قرار گیرد.

 

وی تشریح کرد: در بسیار از مکان‌ها سیل بندهایی نیاز است که به تزریق منابع نیاز است و اگر این اقدامات انجام شود در هنگام بارندگی و سیل بسیاری از روستاها دچار مشکل نخواهند شد.

 

استاندار هرمزگان اذعان کرد: در پی بارندگی های سیل آسای اخیر، سد سرنی اگر احداث نشده بود بسیاری از روستاهای پایین دست آن دچار خسارت جانی و مالی می‌شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: با ترکیبی از مهار روان آب ها و آبشرینکن‌ها ،یک پایداری بلند مدت در حوزه تامین آب شرب در حال ایجاد خواهد شد. 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 88

نظر شما