شناسهٔ خبر: 38233954 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

قهرمانی:

دو نفر از متهمان متواری هستند / هیچ گاه متهمان را تحقیر نکردم

موج نیوز

نماینده دادستان گفت: دو نفر از متهمان آقایان حمیدرضا حاجی اسفندیاری و سیدرضاحسینی متواری اند. در ردیابی‌ها مشخص شد پول به حسابشان رفته است. آقایان کجایند؟ این دو نفر در مرحله تسهیلات منتفع شده‌اند. همان کسانی‌اند هم که تهاتر به نام اینها انجام شده و از بانک تسهیلات اخذ می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده داریوش امان کی  و ۴ متهم دیگر به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی صبح امروز (شنبه) ۲۶ بهمن ماه در شعبه سوم دادگاه های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌ مقام برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، رسول قهرمانی نماینده دادستان گفت: جلسه قبل وکیل متهم داریوش امان اظهاراتی داشت مبنی براینکه من (نماینده دادستان) از محکومیت موکل وی خوشحال هستم اما مسأله این است که اگر ایشان از اجرای عدالت خوشحال نمی شود ما بسیار خوشحال می شویم. من هیچ گاه متهمان را تحقیر نکردم بلکه ذوق هنری آنها را تمجید می‌کنم؛ در مسیر اقدامات مجرمانه آنها وقتی می‌خواستند وثیقه خود را از ترهین بانک خارج کنند نامه ای تنظیم کردند که بیشتر شبیه نمایشنامه است؛ اگر این ذوق هنری نیست پس چیست.

نماینده دادستان اضافه کرد: آقای وکیل در اظهارات خود کیفرخواست را مغرضانه و کینه توزانه عنوان کردند در حالی که باید ابتدا اقدامات و اعمال موکلان خود را محاسبه کنند و بعد سخن بگویند.

قهرمانی با اشاره به مفهوم جرم اقتصادی اظهار کرد: وقتی کارشناس بانک ارائه تسهیلات به شرکت را پر ریسک اعلام می کند و تسهیلات بدون رعایت تشریفات اداری پرداخت می شود چطور می گویید که کیفرخواست مغرضانه تنظیم شده است.

وی ادامه داد: وکیل متهمان می گوید نماینده دادستان با بی اعتنایی مدارک و مستنداتی که در خلال دفاع متهم امان کی ارائه داده، توجه نکرده است اما واقعیت این است که برخی متهمان در دادگاه و در جایی که نماینده دادستان تمرکز بررسی ندارد مدارک می دهند و باید این مدارک در فرصت مناسب بررسی شود.

قهرمانی با اشاره به یکی از مستنداتی که داریوش امان ارائه داده بود، گفت: او نامه ای در خصوص ملک آبشار اصفهان ارائه داد؛ ملکی که قیمت ١٧ میلیارد تومانی را به قیمت ١۵٣ میلیارد تومان به بانک داده بودند. این ملک در زمان تهاتر فاقد کاربری و خارج از محدوده اعلام شده بود و آقایان مدعی بودند که برای مجموعه بانک ها ١٧٠ هکتار تراکم گرفتند در حالی که به استناد نظر کارشناس بانک اینطور نیست.

قهرمانی ادامه داد : ۶۵ میلیارد پول مفت مملکت به شرکتی داده شده که سندیت ندارد. آنچه ما داریم این است که ملک فاقد تراکم تجاری است. در آن تاریخ نامه ای به شرکت توسعه ساختمان زده شده که شورای استان مصوبه‌ای در خصوص ملک ندارد. ملک  در سال ۹۱ به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان خریداری شده و در سال ۹۵ به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به بانک ارائه می‌شود. طبق گفته کارشناس ، ملک به صورت تپه و برهوت بوده و  ۱۷۰ هزار هکتار برهوت بوده است.  در سال ۹۷ شورای برنامه‌ریزی استان مصوبه ای را تصویب می‌کند که در این زمین  یک طبقه تجاری  شود.

* بدهکارانی که از بانک طلبکار شدند!

وی افزود: شگرد پرونده که من آن را پرونده مخوفی نامگذاری می کنم این است که آقایان تسهیلات ۶۵ میلیارد تومانی می‌گیرند و در مرحله تهاتر آنقدر گران نمایی می کنند که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان در مرحله تسویه، تحصیل مجرمانه می کنند و این شگرد جدیدی است زیرا در این پرونده نه تنها بدهی صفر نشده بلکه از بانک هم طلبکار شده‌اند.

وی افزود:  نکته مهم دیگر این است که بدهی آقایان ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و کارشناس متخلف  زمین‌های برهوت را به مبلغ ۱۵۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌کند که آنها ۳۳ میلیارد هم طلبکار می شوند.  ۴ میلیارد نقد و  ۲۹ میلیارد چک می‌گیرند  و در همان روز ۳ ملک  از بانک می‌گیرند معلوم است که تبانی است.

در ادامه مدیرعامل شرکت توسعه ساختمان توضیحاتی را پیرامون تسهیلات اخذ شده ارائه داد و گفت:  ۳۳ میلیارد تومان اختلافی است که پس از اخذ ۱۲۳ میلیارد اوراق انجام شده و ۴ میلیارد تومان از شرکت توسعه ساختمان  دریافت می‌کنند و بعد از آن ۲۹ میلیارد چک ان هم بصورت دو چک  ۱۵ و ۱۴ میلیارد تومانی که در یک سر رسید ثبت می‌شود اخد می کنند.

قهرمانی در ادامه گفت:  دو نفر از متهمان آقایان حمیدرضا حاجی اسفندیاری و سیدرضاحسینی متواری اند.  در ردیابی‌ها مشخص شد پول به حسابشان رفته است. آقایان کجایند؟ این دو نفر در مرحله تسهیلات  منتفع شده‌اند. همان کسانی‌اند هم که تهاتر به نام اینها انجام شده و از بانک تسهیلات اخذ می‌شود. آقای فتحی باید پاسخگو باشد چرا به نام خودش تسهیلات را نکرده است؟

وی افزود در بازدیدی که از ساختمان داشتیم مقداری اسکلت‌ها زده شده خرج‌های شده و نمی‌دانیم که منشا آن بانک سرمایه بوده یا چیز دیگری ولی بخش کمی از پول به ملک رفته است.

قهرمانی افزود: یک ملک دیگر هم در یافت آباد هست. در جلسه قبلی متهم ردیف دوم گفت که ملک‌های یافت آباد را از پدر داریوش امان کی به عنوان طلب دریافت کرده است، سوال اینجاست که چرا ملک را به نام خانم کلاهدوزان کرده است.

در این هنگام متهم فتحی پاسخ داد: خانم کلاهدوزان امین بنده بود.

* خانم کلاهدوزان باید به اتهام پولشویی تعقیب شوند

قاضی دادگاه به متهم تذکر داد: اخطار می دهم که حقایق را بگویید.  خانم کلاهدوزان باید به اتهام پولشویی تعقیب شوند.

نماینده دادستان گفت: همینطور است ایشان جزء متهمان هستند.

قهرمانی خطاب به متهم رسول ذکاوت خوی گفت: چرا ملک یافت آباد قبل از ترهین و ملک آبشار اصفهان قبل از تهاتر به نام همسر شما (خانم فاطمه کلاهدوزان) شده است؛ چرا ملک‌های گرانبهای بانک به نام یک خانم خانه دار شده است.

متهم رسول ذکاوت خوی پاسخ داد: به خاطر کارهای مالیاتی آقای فتحی این کار انجام شد.

نماینده دادستان گفت: اموال بسیار دیگری هم به نام خانم کلاهدوزان شده که در حال بررسی و ردیابی است.

قهرمانی از متهم رسول ذکاوت خوی پرسید: نامه به بانک سرمایه را درباره اینکه خانم کلاهدوزان ملک یافت آباد را اقاله کرده است، چه کسی زد؟ اگر کلاهدوزان مالک بود چرا اقاله کرد؟ اصلا ایشان می داند اقاله یعنی چه؟ خانم کلاهدوزان ابزاری برای پوشش اقدامات مجرمانه متهمان بوده است.

نماینده دادستان گفت: ملک یافت آباد قبل از خانم کلاهدوزان به نام خانم الهه زرخش بوده است؛ این خانم مادرخوانده و همسر دوم پدر داریوش امان کی یکانی است. همچنین ملک آبشار اصفهان هم به نام او بوده است. بنابراین از این خانم هم مانند خانم کلاهدوزان استفاده شده است و پرونده ای به اتهام پولشویی در دادسرا دارد.

نماینده دادستان از متهم فتحی پرسید: شما چه کاره بودید؟

متهم پاسخ داد: من مدارک و اسناد دارم.

قاضی گفت: دارایی‌های خود را با مالکیت رسمی به دادگاه ارائه دهید تا بررسی شود چقدر فرار مالیاتی داشتید.

نماینده دادستان با اشاره به گزارش بانک مرکزی و ردیابی پولها گفت: به چندین شخص حقیقی پول داده اید.

متهم فتحی پاسخ داد: برای سیمان به افرادی به عنوان واسطه پول داده بودیم تا از کارخانه اصفهان سیمان بگیرند.

نماینده دادستان گفت: به حساب خانم کلاهدوزان و الهه ذرخش پول واریز شده است آیا این افراد برای شما سیمان تهیه می کردند همچنین چند مرتبه به حساب بهنام ادیبی پول واریز شده است.

قاضی توضیح داد: بهنام ادیبی وکیل است آیا برای شما سیمان می خرید.

نماینده دادستان از متهم کفیلی پرسید: ملک یافت آباد به نام چه کسی بود؟

متهم گفت: به نام خانم کلاهدوزان بود و یکسری هم به نام الهه ذرخش بود.

قهرمانی ادامه داد:  فرایند در پرونده مجرمانه بوده است.  آقای ذکاوت خوی و همسرش، مدیران شرکت اریس بودند و اقای فتحی میدان دار موضوع بوده و رفت و آمد به بانک را برعهده داشته و سرشاخه اصلی آقای امان کی بوده است.  آقای امان کی کارت ویزیت داشته و خودشان را مدیر شرکت پایه سازان اریس معرفی می کرده است.  شرکت قبل از اخذ تسهیلات محل اقامتش را به یافت آباد تغییر می‌دهد. محل قبلی شرکت  الهیه خیابان بیدار بوده است. الهیه خیابان بیدار دفتر شخصی آقای امان کی و برادرش بوده است.

قهرمانی ادامه داد:  محمدرضا خانی که تهاتر ظالمانه را به نفع متهمان  انجام داده و  به   بانک سرمایه تحمیل کرده و اقای  امان کی می‌گوید او را نمی‌شناسم و می گوید خانی را یک بار در رستوران دیدم باید بگویم  بعد از دستگیری خانی که بیم آن می‌رفت خانی در بازداشت حرف‌هایی را بزند به ناگه ملاحظه کردیم فردی به نام کیوان ذرخش وثیقه آزادی  او را تامین کرده است.  کیوان ذرخش کیست؟  آرمان علمایی او را بابت پرونده صندوق ذخیره بازداشت کردیم و ما به او گفتیم اگر حرف بزند و همه چیز را بگوید تخفیف به او می‌دهیم. او حدود ۵۰۰ صفحه نوشت و  آن جا علمایی  اعلام کرد من زمانی که به دفتر آقای امان کی رفتم، برادر آقای خانی را آنجا دیدم و گفت که آمدم برای آقای خانی که بازداشت است وثیقه را تامین کنیم. بعد از آن کیوان درخش وثیقه می‌گذارد.

متهم کفیلی با حضور در جایگاه در پاسخ به سوال نماینده دادستان در خصوص آشنایی اش با آقای بخشایش گفت: بنده بخشایش را یک دفعه در دوبی زمانی که با آقای رضایی به صرف ناهار به رستوران بیرون رفته بودیم دیدم‌  مشکلی در بانک سرمایه داشتم ارزی داده بودم و آن را پرداخت نمی‌کردند.  گفتیم یا پول ما را پس بدهید یا ارز را.

قهرمانی از اوپرسید:  ماجرای شرکت اسپادانا چه بوده است؟ شما گفتید که جیب امان کی را پر کردید.

 متهم پاسخ داد:  نه به ولله.  من از آن خبر ندارم من توان  ندارم که هزار سکه بردارم.

قهرمانی ادامه داد : ملک آبشار اصفهان ۱۷ میلیارد بیشتر ارزش نداشت که آنها با قیمت ۱۵۳ میلیارد تومان آن را به بانک سرمایه تحمیل کردند و مالک اولیه آن شرکت اسپادانا بوده است.

پس از آن کارشناس ملک آبشار اصفهان به عنوان مطلع با دستور رئیس دادگاه در جایگاه قرار گرفت و توضیح داد: بعد از یک ماه و نیم بررسی های جامع اعلام کردیم که ملک تاسیسات زیربنایی ندارد بنابراین زمین را قیمت گذاری کردیم. همچنین طبق تعرفه شهرداری اصفهان هزینه تراکم نیز محاسبه شد.

داریوش امان کی  گفت: برای این ملک مصوبه ٢۵ هزار متر تجاری گرفتیم.

قاضی مسعودی مقام گفت: اگر مستنداتی دارید بیاورید من شخصا سر این زمین رفتم و اینطور که شما مدعی هستید، نیست.

قاضی خطاب به داریوش امان کی  متهم ردیف اول ادامه داد: شما که می گویید من از هیچ چیزی اطلاع ندارم و دخالتی هم نداشتم.

متهم پاسخ داد: من براساس کیفرخواست صحبت می کنم.

نماینده دادستان گفت: لازم به ذکر است که امان کی  با هیچ حسابی از خودش کار نکرده و حتی مشمول دریافت یارانه است و تمام فعالیت های او با ارز و یورو بوده است.

پس از آن آرمان علمایی به عنوان مطلع دیگر در جایگاه قرار گرفت و نماینده دادستان درباره او گفت: علمایی در مرحله تهاتر املاک محمد شهر و آبشار اصفهان وارد موضوع شد.

علمایی گفت: داریوش امان کی خصومت شخصی دارد.

وی درباره اوراق آرمان ادامه داد: بانک سرمایه از موسسه آرمان استعلام گرفت و وقتی متوجه شد که اوراق جعلی است و آنها این موضوع را مطلع شدند اوراق را از بانک پس گرفتند.

داریوش امان کی با انکار این موضوع گفت: چنین چیزی نبوده است.

علمایی گفت: من کپی نامه های جعلی را نگه داشتم.

 وی درباره تهاتر ملک یافت آباد گفت: خانی را از طریق قندالی می شناختم و وقتی قرار بر تهاتر شد مصوبه بانک سرمایه این بود که املاک سهل البیع بگیرند و اوراق آرمان را پس بدهند که حتی آقای خانی این موضوع را با خوشحالی به سرپرست دادسرای ٢٨ اعلام کرد و گفت که  بانک ١٢٠ میلیارد مشکوک الوصول داشت و با این طریق دریافت می کند.

علمایی در پاسخ به سوال نماینده دادستان مبنی بر اینکه خانی در قبال تهاتری چه خواست، گفت: خانی گفت که  حق الزحمه ما چه می شود که چهار میلیارد تومان از طریق صرافی زرین قلم به من دادند؛ ٩٣٠ هزار یورو گرفتم که ۶۴٠ هزار یورو به خانی دادم و مابقی آن فرش بود.

پس از آن مصطفی کفیلی متهم دیگر پرونده در جایگاه قرار گرفت و قاضی با قرائت اتهامات او گفت: ایا  اتهام انتسابی را قبول دارید؟

متهم گفت: خیر.

قاضی گفت: دفاعیات خود را با صداقت بیان کنید.

متهم کفیلی اظهارداشت: من یک ریال در این پرونده منفعت نداشتم.

قاضی پرسید: شغل شما چیست؟

متهم گفت: کار نیروگاه فعالیت دارم.

قاضی پرسید: سرمایه شما چقدر است؟

متهم گفت: سرمایه زیادی ندارم.

قاضی گفت: چطور بدون سرمایه در کار نیروگاه فعالیت می کنید؟ نام شرکت شما چیست؟ چه نیروگاه های ساخته اید؟

متهم گفت: نام شرکت من کیاژنراتور است و چند نیروگاه ساخته ایم.

قاضی گفت: شرکت به نام پسر شما است و نام نیروگاه ها و قراردادهای خود را به دادگاه ارائه دهید.

نماینده دادستان از متهم کفیلی پرسید: شما وکیل خانم کلاهدوزان بودید؟

متهم گفت: تا الان خانم کلاهدوزان را ندیدم.

نماینده دادستان از متهم پرسید: آیا خانم الهه ذرخش را می شناسید؟

متهم گفت: من ایشان را نمی شناسم و  فقط محسن رضایی و داریوش امان کی و آقای فتحی را می شناسم.

نماینده دادستان گفت: آیا برای دریافت اوراق آرمان به موسسه آرمان مراجعه کردید؟

متهم گفت: خیر همه کارها انجام شده بود.

قاضی گفت: چنین چیزی امکان ندارد آیا می شود من به جای شما حساب بانکی باز کنم.

در این لحظه نماینده بانک سرمایه گفت: همه اوراق آرمان جعلی است.

علی محمدی نماینده بانک سرمایه با حضور در جایگاه گفت: شرکت اریس در ۲۳ بهمن سال ۹۱ تاسیس شد. آقای داریوش امان کی گفته که شرکت طرح توجیهی داشته و همین کفایت می کند و درخواست شرکت به علی بخشایش داده میشود.

 وی ادامه داد: زمانی که نامه شرکت  زده می‌شود،  شرکت نه ملک و نه کارمندی داشته و نه صلاحیت پیمانکاری داشته و نه حسابی در بانک سرمایه داشته است. من تمام صحبتهایم با مستند است.  نهایتاً در ۲۸ آبان سال ۹۲ شرکت افتتاح می شود. سهم بانک سرمایه در پروژه ۸۰ میلیارد تومان و سهم شرکت ۲۰ میلیارد تومان است. من نمی دانم اسم هیئت مدیره را چه گذاشتند ولی فقط می‌خواستند به هر ترتیبی شده وام به شرکت اریس پرداخت شود.

وی  گفت: شرکتی که قرار بوده پروژه ۵۶ هزار متری را کلید کند، رتبه سنجی و صورت مالی ندارد. کارشناس گفته پروژه پر ریسک است و امکان دارد منابع بانک بازگشت داده نشود.  این پروژه، اولین پروژه شرکت بوده و عملیات شروع شد ولی گودبرداری نشده بود و ریالی فراتر در پروژه خرج نکردند.

وی افزود: در پارت اول بانک سرمایه ۲۵ میلیارد تومان پرداخت می کند. تنها مجوز آنها جواز ساختمانی بوده است.  این شرکت قرار بوده با بانک‌سرمایه مشارکت کند و آقای امان کی گفته افزایش سرمایه داشته ، در حالی که ریالی پرداخت نکرده است.  شرکت ۱۲ نفر کارمند داشته و تمام استخدام های آن یک ماه قبل از این بوده که از بانک سرمایه بیایند و تسهیلات بگیرند.

نماینده بانک سرمایه ادامه داد: در پرونده قبضی کردیم که برای الهیه بوده و متعلق به بنیاد مستضعفان بوده که طبقه دوم آن دوستان شرکت اریس بودند و طبقه چهارم آقای داریوش امان کی و طبقه پنجم آقای داریوش علمایی بود. فاطمه کلاهدوزان ملک یافت آباد را در اختیار آنها گذاشته تا بیایند  از بانک سرمایه بگیرند و آنجا را به عنوان دفتر مرکزی معرفی کنند.

وی افزود: برای تحقق مشارکت هم بانک و هم شما باید هزینه می کردید تمام گزارش‌های کارشناسی ها مشخص است و  در تمام کارشناسی ها تاکید شده که خود شرکت خرجی نکرده و صبر کنید تا هزینه کنند و بعد تسهیلات بعدی را بدهید.  

وی افزود : بانک  ۶۵ میلیارد و ۷۰۰ به شرکت  داده  است و کدام بانک پروژه اسکلت کامل نشده،  پول  جهت خرید پله برقی و آسانسور می دهد.  شما در پروژه درست پیش نرفتید. صداقت نداشتید. چرا بانک را محکوم می کنید.  شما خوش عهد نبودید.  آقای وکیل که اینجا دفاع می کنی و  سیستم بانکی را زیر سوال می برید و  این قدر از سود مرکب و ربا صحبت می کنید ، انصاف داشته باشید،  در این پرونده سود مرکب کجاست؟

نماینده بانک سرمایه ادامه داد:  شما در مقابل رسانه گفتید ما(بانک) ربا خاریم که به هیچ عنوان در این پرونده رخ نداده است.  شما بانک را تهدید کردید. ما حتی گفتیم یک سال دیگر با شما راه می آییم ولی شما به تعهداتتان عمل نکردید.

وی با اشاره به موسسه ارمان ادامه داد:  موسسه آرمان مورد تایید بانک مرکزی نبوده است.

در این هنگام قاضی مسعودی‌مقام ضمن پایان اعلام این جلسه، برگزاری جلسه بعدی دادگاه را به  صبح روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه موکول کرد.

نظر شما