شناسهٔ خبر: 38228222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

فهرست شانا، رقابت چند ضلعی اصولگرایان را جدی‌تر کرد

صاحب‌خبر -
خرداد: سه طیف نسبتا قوی در میان جریان اصولگرایی شکل گرفته و در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی بخصوص در تهران و مراکز استان‌های بزرگ، رقابت درون اصولگرایی خواهد بود و با انتشار فهرست «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب»(شانا) اضلاع اصولگرایی در رقابت قرار گرفته‌اند و اکنون در حال وزن کشی هستند.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، در حالی وارد روز اول تبلیغات انتخاباتی نمایندگان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شدیم که رقابت دو جریان اصلی و رقبای سنتی یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این دوره رنگ و بوی گذشته را ندارد و نمی توان شاهد رقابت تمام عیاری بین این دو جناح بود، به همین دلیل همانگونه که انتظار می رفت رقابت به درون اردوگاه اصولگرایی رفته است، به طوری که تا روز پایانی منتهی به شروع تبلیغات، به مرور سایه سنگین وحدت از سر این جریان کنار رفت و عیار رقابت واقعی تر، نمود پیدا کرد.

تا این اواخر و آنگونه که وانمود می شد بحث بر سر اتحاد و تلاش برای تهیه فهرستی واحد از طرف نیروهای موسوم به انقلابی (اصولگرایی) بود و گفته می شد همه قرار است زیر چتر «شانا» که ترکیبی از نیروهای سنتی و جوان این جریان است، به انسجام برسند و نهایتا در یک ائتلاف و یک فهرست وارد عرصه انتخابات شوند.

به نظر می رسد همه این گمانه‌ها و پیش‌بینی‌ها بر فرض حضور یک رقیب هم وزن و قوی عنوان می شد و حال که معلوم شد اصلاح طلبان به هر دلیلی، با اصولگرایان رقابتی تمام قد نخواهند داشت و اراده و انگیزه ای در این جریان مشاهده نمی شود، کار مبارزه انتخاباتی به درون اردوگاه اصولگرایی کشیده شده و آنچه تا به امروز به دست آمده، ظهور پنج فهرست مستقل و مجزا از هم در این جریان است.

«شورای ائتلاف نیروهای انقلاب»، «جبهه پایداری انقلاب اسلامی»، «جهادگران»، «قالیبافی ها»، «گروه دولت بهار یا همان احمدی نژادی‌ها» و گروهایی چند با عناوینی چون گام‌دومی‌ها و جریان سومی‌ها، این دوره از انتخابات در ائتلاف‌ها و فهرست‌های مستقل وارد کارزار شده‌اند که البته تعدادی خیلی کمی از داوطلبان جریان اصولگرایی ممکن است در چند فهرست همزمان حضور داشته باشند.

لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی هر چند در حاشیه آن اصلاح طلبان تحت عناوین و فهرست‌هایی کمتر موثر و قوی، رقابت خواهند کرد - مانند فهرست کارگزاران سازندگی و فهرست مشترک چند حزب اصلاح‌طلب - اما بی شک باید منتظر کارزاری تماما اصولگرایی و رقابتی درون جریانی، آن هم در چند جبهه و فهرست باشیم.

با وجودی که دو نفر از قالیبافی‌ها در فهرست «شانا» قرار دارند، محمد باقر قالیباف که خود سرلیست «شانا» است، از ترکیب نهایی این ائتلاف ناراضی است و در توییتی نوشت: «من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست، من پای حرفم ایستاده ام مطمئن باشید.» از این بحث میان اصولگرایان به رسانه ها کشیده شده و مشاهدات حکایت از جدی بودن آن دارد. از طرفی ظاهرا شرط پایداری‌ها برای تایید فهرست شانا، سر فهرست نبودن محمدباقر قالیباف بوده است.

جبهه پایداری برای وحدت با «شانا» درخواست حذف قالیباف از سرفهرستی را داشته که با مخالفت حدادعادل مواجه شد، حداد عادل هم در مقابل پیشنهاد می‌دهد که فهرست مشترک ائتلاف با سرفهرستی قالیباف منتشر شود اما پایداری‌ها هم می توانند، آقاتهرانی را به جای قالیباف در فهرست خود قرار دهند، جبهه پایداری زیر بار نمی رود.

سه ضلعی اصولگرایان  

سه طیف نسبتا قوی در میان جریان اصولگرایی عرض اندام کرده و همانگونه گفته شد این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخصوص در تهران و مراکز استان‌های بزرگ، کارزار و رقابت اصولگرایان با یکدیگر خواهد بود. این وسط گروه ها و فهرست های اصولگرایی با شعار مستقل و غیره هم وجود دارد که البته صدای آنها کمتر شنیده می شود، بنابراین سه ضلع اصولگرایی در رقابت قرار گرفته اند و  اکنون در حال وزن کشی و بگومگو با هم هستند.

سه ضلعی اصولگرایان زمانی واقعی تر و عدم اتحاد تمام عیار اصولگرایان زمانی جدی تر شد که یک روز بعد از انتشار فهرست از سوی جبهه پایداری، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز اقدام به انتشار فهرست خود کرد که البته با وجود اعتراض قالیباف به این فهرست، او همچنان در صدر آن قرار دارد.

فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

فهرست ۳۰ نفره شانا، شامل محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی آقامیرسلیم، سیدمحمد آقامیری، عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی، زهره الهیان، محسن پیرهادی، سیدرضا تقوی، مجتبی توانگر، مجتبی ثابتی، عاطفه خادمی، سیداحسان خاندوزی، سیدمحسن دهنوی، مجتبی رضاخواه، سمیه رفیعی، فاطمه رهبر، عبدالحسین روح‌الامینی‌نجف‌آبادی، مصطفی زمانیان، اقبال شاکری، مالک شریعتی‌نیاسر، مهدی شریفیان، علی شمسی‌پور، ابوالفضل عموئی، فاطمه قاسم‌پور، سیدنظام الدینَ‌موسوی، الیاس نادران، احمد نادری، سیدمحمود نبویان، سوده نجفی، کیومرث هاشمی و سیدعلی یزدیخواه می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما