شناسهٔ خبر: 38223586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نتوانستند به وحدت برسند/ اصولگرایان با لیست «مداح، جبهه و ائتلاف» وارد انتخابات شدند؛ اصلاح‌طلبان با لیست «شورای هماهنگی و کارگزاران»!

همین رویکرد را برخی سیاسیون هم یادآور شده و تاکید کرده اند اینکه لیستی به واسطه فعالیت احزاب سیاسی شکل می‌گیرد و مردم یکجا باید به آن رأی بدهند، یکی از آسیب‌هایی است که قانون انتخابات دارد و حتما باید این رویه برای انتخابات‌های بعدی مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرد تا چهره‌های توانمند و کارآمد ـ آن هم بواسطه شناخت مردم ـ بتوانند راهی قوه مقننه شوند و برای بهبود رویه‌ها و امور قانوگذاری کنند...

صاحب‌خبر -

شاید عجیب‌ترین نوع وحدت و بستن لیست‌های انتخاباتی را در انتخابات مجلس یازدهم شاهد بودیم. هم اصلاح طلبان هم اصولگرایان، هنوز که هنوز است، تنها چند روز مانده به برگزاری انتخابات تکلیف قطعی و نهایی خود را نمی‌دانند و شاید هر روز چشم انتظار لیست تازه‌ای باشند، برای همین است که زمزمه‌های زیادی مبنی بر اینکه شاید این بار شیوه و روش رأی دادن مردم نسبت به انتخابات‌های گذشته هم تفاوت داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از اینکه در بیشتر انتخابات‌ مجلس و شورا‌های شهر و روستا، لیست یکی از جریانات سیاسی غالب کشور یعنی اصولگرایان و یا اصلاح طلبان حائز کسب اکثریت آرا می‌شدند، تقریبا چند هفته پیش بود که رئیس جامعه روحانیت مبارز یعنی آیت الله موحدی کرمانی در کسوت امام جمعه موقت تهران و در خطبه‌های نماز جمعه در مضرات لیستی رأی دادن گفت و تاکید کرد که بهتر است مردم چهره‌های به درد بخور و کارآمد را برای مجلس برگزینند تا به یک لیست رأی بدهند.

همین رویکرد را برخی سیاسیون هم یادآور شده و تاکید کرده اند اینکه لیستی به واسطه فعالیت احزاب سیاسی شکل می‌گیرد و مردم یکجا باید به آن رأی بدهند، یکی از آسیب‌هایی است که قانون انتخابات دارد و حتما باید این رویه برای انتخابات بعدی اصلاح و بازنگری شود تا چهره‌های توانمند و کارآمد آن هم به واسطه شناخت مردم بتوانند راهی قوه مقننه شوند و برای بهبود رویه‌ها و امور قانوگذاری کنند.

البته این روند در انتخابات پیش روی (هفته آینده) خود به خود در حال اتفاق افتادن است، چون با وجود تاکیدات چندباره هر دو جریان سیاسی برای وحدت و قرار گرفتن زیر یک چتر واحد، هیچ یک از دو جریان نتوانسته اند یک لیست انتخاباتی واحد معرفی کنند و این روال احتمالا خود به خود باعث آن خواهد شد که چهره‌های متفاوتی راهی بهارستان بشوند.

اصولگرایان با وجود اینکه خیلی خود را نزدیک به پیروزی حداکثری در انتخابات مجلس یازدهم می‌دانستند، با وجود فعالیت‌های چند ماهه ساز و کاری با نام شورای ائتلاف نتوانستند به یک لیست واحد و مشترک برسند و تا به امروز که دومین روز از آغاز تبلیغات انتخاباتی است، علاوه بر لیست شورای ائتلاف، لیست‌های جبهه پایداری و حتی لیست معرفی شده از سوی حاج «منصور ارضی» مداح قدیمی متمایل به اصولگرایان را پیش روی خود می‌بینند؛ در حالی که زمزمه‌هایی در خصوص ارائه برخی لیست‌های دیگر هم به گوش می‌رسد.

شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی بعد از رفت و برگشت‌های بسیار و امید ائتلاف با جبهه پایداری، پس از آنکه لیست انتخاباتی این جریان به سرلیستی «مرتضی آقاتهرانی» منتشر شد، لیست نهایی کاندیدا‌های خود برای حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس را به سرلیستی «محمدباقر قالیباف» اعلام کرد.

آن طور که گفته شد، فهرست سی نفره شورای ائتلاف برای حوزه انتخابیه تهران بعد از طی فرآیندی چند ماهه، مصاحبه‌های تخصصی، برگزاری مجمع عمومی و بررسی‌های کارشناسی آماده منتشر شد. نام این لیست ـ همان طور که اعلام شد ـ ایران سربلند است که مهم‌ترین رویکرد آن «نجات اقتصاد ایران» خواهد بود.

۱- محمدباقر قالیباف، ۲-سیدمصطفی آقامیرسلیم (میرسلیم)، ۳-سیدمحمد آقامیری، ۴-عزت الله اکبری تالار پشتی، ۵-زهره الهیان،۶-محسن پیرهادی، ۷-سیدرضا تقوی، ۸-مجتبی توانگر، ۹-مجتبی ثابتی، ۱۰-عاطفه خادمی، ۱۱-سیداحسان خاندوزی، ۱۲-سیدمحسن دهنوی، ۱۳-مجتبی رضاخواه، ۱۴-سمیه رفیعی، ۱۵-فاطمه رهبر، ۱۶-عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، ۱۷-مصطفی زمانیان، ۱۸-اقبال شاکری، ۱۹-مالک شریعتی نیاسر، ۲۰-مهدی شریفیان، ۲۱-علی شمسی پور، ۲۲-ابوالفضل عموئی، ۲۳-فاطمه قاسم پور، ۲۴-سیدنظام الدین موسوی، ۲۵-الیاس نادران، ۲۶-احمد نادری، ۲۷-سید محمود نبویان، ۲۸-سوده نجفی، ۲۹-کیومرث هاشمی و ۳۰سید علی یزدیخواه تشکیل دهنده لیست شورای ائتلاف در تهران هستند.

همچنین، نامزد‌های جبهه پایداری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران با سرلیستی آقاتهرانی بدین شرح، اعلام شدند: ۱. مرتضی آقاتهرانی، ۲. سید محمود نبویان، ۳. محمد سلیمانی، ۴. وحید یامین‌پور، ۵. رضا تقی پور انوری، ۶. غلامحسین رضوانی، ۷. الیاس نادران، ۸. سید نظام‌الدین موسوی، ۹. سید محمد جواد ابطحی، ۱۰. رسول جلیلی، ۱۱. علی خضریان، ۱۲. سید مهدی زری‌باف، ۱۳. روح اله ایزدخواه، ۱۴. بیژن نوباوه‌وطن، ۱۵. علی جعفری، ۱۶. فاطمه آلیا، ۱۷. زهره سادات لاجوردی، ۱۸. آسیه کلاته، ۱۹. بتول نامجو، ۲۰. زهرا ابوالحسنی، ۲۱. محمدصادق شهبازی‌راد، ۲۲. ابوالفضل عفت‌نژاد، ۲۳. مهدی صرامی، ۲۴. محمدحسین طاهری آکردی، ۲۵. محمدرضا باقرزاده اول، ۲۶. فیروز اصلانی، ۲۷. سعید کرمی، ۲۸ - احمد سلطانی شیخ علائی، ۲۹. مجتبی ابراهیمی و۳۰. سید محسن دهنوی.

حاج منصور ارضی، مداح اهل بیت نزدیک به اصولگرایان، با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود لیست انتخاباتی منسوب به لیست منتخب مداحان را منتشر کرد. در لیست او «سید محمود نبویان» سرلیست است و خبری از نام «محمد باقر قالیباف» نیست.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نتوانستند به وحدت برسند/ اصولگرایان با لیست «مداح، جبهه و ائتلاف» وارد انتخابات شدند؛ اصلاح‌طلبان با لیست «شورای هماهنگی و کارگزاران»!

هرچند اصلاح طلبان هم در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مختلف تاکید کردند که نامزدی برای ارائه لیست انتخاباتی ندارند و حتی در جلسه شورای عالی سیاستگذاری این جریان برای انتخابات مجلس یازدهم تاکید و تصمیم گیری شد که جریان اصلاحات لیستی را از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای انتخابات دوم اسفند ماه نخواهند داشت، پس از اینکه لیست سی نفره این جریان برای انتخابات از سوی سایت «تابناک» معرفی شد که حداقل ۲۳-۲۴ چهره شاخص در آن حضور داشتند، حالا اعلام شده که اصلاح طلبان هم به دولیست انتخاباتی وارد عرصه رقابت خواهند شد.

از قرار معلوم حزب ندای ایرانیان با هماهنگی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، تصمیم به ارائه لیست سی نفره برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران گرفته است و از طرفی، حزب کارگزاران سازندگی هم قرار است لیستی متشکل از ۲۳ یا ۲۴ کاندیدای اصلاح طلب حاضر در حوزه انتخابیه تهران ارائه کند؛ هرچند فصل مشترک هر دولیست، حضور «مجید انصاری» در آن‌ها به عنوان سرلیست است.

مجید انصاری، عضو عالی مجمع روحانیون مبارز نیز این موضوع را تایید و در یک جلسه انتخاباتی در حزب ندای ایرانیان اعلام کرده که به او گفته شده سرلیست، لیست انتخاباتی اصلاح طلبان خواهد بود. شنیده شده، اصلاح طلبان بر تدوین دو لیست به محوریت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و حزب کارگزاران سازندگی به نتیجه رسیدند، اما امکان تجمیع این دو لیست نیز وجود دارد.

 

نظر شما