شناسهٔ خبر: 38223545 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش ایرنا از حال و هوای انتخابات مجلس در پایتخت

مردم تهران؛ چشم انتظار تبلیغات نامزدها و تشکلها

تهران – ایرنا – تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بطور قانونی از بامداد روز پنجشنبه – ۲۴ بهمن – در سراسر کشور آغاز شده است اما در تهران – پایتخت ایران اسلامی- به نظر می رسد  مردم و حتی نامزدها، منتظر ارایه لیست هایی هستند که قرار است بزودی از سوی احزاب و تشکلهای سیاسی ارایه شود.

صاحب‌خبر -

گزارش خبرنگاران ایرنا از سطح شهر نشان می دهد تا حوالی ظهر امروز جمعه و در حالی که نزدیک به دو روز از یک هفته مهلت تبلیغات انتخابات مجلس در تهران گذشته، اما هنوز هیچ اثری از فهرستهای انتخاباتی در شهر به چشم نمی خورد و فقط برخی نامزدها به صورت انفرادی، تبلیغاتی را به صورت محدود در برخی نقاط آغاز کرده اند.

بر اساس این گزارش، تب و تاب انتخابات در پایتخت هنوز قوت نگرفته و نامزدها با وجود برخورداری از فضاهای تبلیغاتی که شهرداری تهران در نقاط مختلف ایجاد کرده است، تبلیغات میدانی خود را آغاز نکرده اند.

خبرنگاران ایرنا امروز برای تهیه گزارش از وضعیت تبلیغات انتخاباتی از نقاط مختلف به ویژه میادین مرکزی شهر نظیر هفت تیر، میدان فردوسی، میدان ولی عصر(عج)، میدان آزادی، میدان انقلاب اسلامی و خیابانهای اطراف آنها بازدید کردند اما اثر چندانی از پوسترهای نامزدها ندیدند.

در مناطق جنوبی و مرکزی شهر از جمله میدان قزوین، میدان حسن آباد و خیابانهای اصلی نظیر امام خمینی (ره)، کارگر ، انقلاب، آزادی ، شهید بهشتی، شهید مطهری و دیگر نقاط هم اثری از شلوغی تبلیغات و ستادهای انتخاباتی نامزدها دیده نشده است.

با این حال، بیلبورد و جایگاه هایی برای چسباندن بنر و تراکت‌های تبلیغاتی نامزدها در سطح شهر تهران به چشم می خورد و انتظار می رود ظرف ساعات و روزهای آینده مورد استفاده تشکلها و نامزدهای انتخابات قرار بگیرد.

حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان بزرگترین حوزه انتخابیه کشور ۳۰ کرسی در مجلس دارد و شورای نگهبان نیز تعداد یکهزار و ۴۵۳ نفر را برای رقابت بر سر تصاحب این کرسی ها تایید صلاحیت کرده است.

در حالی که بطور میانگین بیش از ۴۸ نفر برای تصدی هر کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تهران با یکدیگر رقابت می کنند اما به نظر می رسد به نتیجه نرسیدن احزاب و تشکلهای سیاسی بر سر ارایه فهرست، تاثیر خود را بر فضای تبلیغاتی گذاشته و نشانه چندانی از تبلیغات در پایتخت به چشم نمی خورد.

فهرست های اصولگرایان

در چنین شرایطی، امروز برخی رسانه ها به نقل از «محسن پیرهادی» سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از نهایی و قطعی شدن فهرست ۳۰ نفره این ائتلاف اصولگرایان در انتخابات دوره یازدهم مجلس خبر داده و حتی، اسامی آنها را نیز منتشر کرده اند. سرلیست این گروه، «محمدباقر قالیباف» است.

این فهرست قرار است با شعار «ایران سربلند» کار خود را آغاز کند اما بطور طبیعی، این توافق دیرهنگام تاثیر خود را بر فضای تبلیغاتی گذاشته است و به نظر می رسد آنها در روزهای آینده، تبلیغات محیطی پرحجم خود را آغاز کنند.

از سوی دیگر، «جبهه پایداری انقلاب اسلامی» که پیش از این قرار بود با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فهرستی واحد و یکپارچه بدهد، اعلام کرد که با آنها به توافق نرسیده است و بنابر این، فهرست ۳۰ نفره نامزدهای موردنظر خود را منتشر خواهد کرد.

جبهه پایداری در بیانیه ای که در این زمینه منتشر کرد، نوشته است:« متأسفانه این تلاش‌ها (جهت رسیدن به فهرست مشترک) در برخی نقاط کشور ازجمله شهر تهران به علت عدم تفاهم در نفی سهم‌خواهی‌ها با شورای ائتلاف، به نتیجه نرسید و پس از مخالفت دوستان با مدل کارآمد مذکور برای رسیدن به فهرست واحد، جبهه پایداری درصدد به حداکثر رساندن افراد مشترک در دو فهرست ۳۰ نفره برآمد و پیشنهاد ۲۹+۱ (یعنی ۲۹ نفر مشترک و یک نفر غیرمشترک) را به شورای ائتلاف داد که مورد موافقت دوستان ائتلاف قرار نگرفت. سپس با تنازل، پیشنهادهای ۲۵+۵ و  ۲۰+۱۰ را ارائه کرد که متأسفانه به دلایلی که اکنون لزومی ندارد بیان شود، بازهم مورد مخالفت شورای ائتلاف قرار گرفت. البته در این مدت پیشنهادهایی بر مبنای سهمیه‌بندی از ناحیه دوستان ائتلاف به ما داده شد لیکن این پیشنهادها با اولویت قرار دادن شاخص‌ها و مبانی و اصول پایداری تطابق نداشت.»

جبهه پایداری می افزاید: «شورای ائتلاف در تهران برخلاف توصیه‌ها و قواعد عقلی و نقلی متأسفانه با اصرار عجیب بر تباین فهرست‌ها (منع حضور نامزدها در بیش از یک فهرست) عملاً مانع موفقیت جمعی نیروهای انقلاب در حداکثری کردن اشتراکات دو فهرست گردید. در این شرایط جبهه پایداری سعی نمود با معرفی افراد شایسته و با لحاظ حفظ اشتراکات ممکن و با لحاظ شاخص‌های اصولی، زمینه انتخاب بهتر را برای مردم عزیز و شریف تهران فراهم نماید.»

این تشکل سیاسی اصولگرا، شعار خود را در انتخابات مجلس یازدهم «مجلس فریادرس، قوی و انقلابی» تعیین کرده و از مردم خواسته است با حضور حداکثری پای صندوقهای رای، از فهرست جبهه پایداری انقلاب اسلامی حمایت کنند. سرلیست این گروه، «مرتضی آقاتهرانی» است.

وضعیت اصلاح طلبان

اما در جبهه مقابل یعنی اصلاح طلبان هنوز نشانه چندانی از نهایی شدن فهرستهای انتخاباتی در تهران به چشم نمی خورد.

اصلاح طلبان می گویند داوطلبان برجسته آنها به صورت گسترده از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند و به همین خاطر، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هفته گذشته اعلام کرد قصد ندارد برای انتخابات دوم اسفند در تهران فهرست واحد منتشر کند.

در چنین شرایطی، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ارایه فهرستهای انتخاباتی در تهران را به خود احزاب اصلاح طلب واگذار کرده است.

«محمد سالاری» قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی در این باره به خبرنگاران گفت:« با توجه به رد صلاحیت گسترده و محدودیت های ایجاد شده برای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران و واگذاری این امر به احزاب ، حزب همبستگی ایران اسلامی اقدام به برگزاری جلسه دفتر سیاسی و شورای مرکزی نمود که نتیجه این نشست، حمایت از نامزدهای اصلاح طلب تایید صلاحیت شده در قالب یک فهرست نهایی بود.»

به گفته سالاری، لیست مورد حمایت حزب همبستگی امروز منتشر خواهد شد هر چند معلوم نیست این فهرست کامل و ۳۰ نفره باشد.

وی تصریح کرد:« تصمیم حزب همبستگی بر این است که کاندیداهایی با هویت واقعا اصلاح طلبی که علاوه بر کلان نگری و دفاع از حقوق مردم در قانونگذاری و نظارت، ظرفیت و توان دفاع از اهداف جریان اصلاحات را برای نیل به پیشرفت و توسعه کشور داشته باشند در لیست قرار بگیرند.»

حزب کارگزاران سازندگی ایران – از  دیگر احزاب اصلی اصلاح طلب- نیز ضمن تعیین رییس ستاد انتخاباتی این حزب اعلام کرده است که ارائه فهرست در حوزه‌های مختلف کشور را به شوراهای استانی سپرده است و در تهران نیز قصد دارد فهرستی مستقل و غیرائتلافی برای تعداد محدودی از کرسی‌ها ارائه کند.

این حزب در بیانیه ای تفصیلی که روز چهارشنبه گذشته منتشر کرد، گفت که به دلایل مختلف از جمله «رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان در اکثریت حوزه های انتخابیه به ویژه شهرهای بزرگ، ما خونین دل هستیم اما به خاطر ایران، به نام دموکراسی و به رسم اصلاحات رای می دهیم.»

حزب کارگزاران سازندگی در این بیانیه تصریح کرده است: «...راه عبور از «ناامیدی» در جامعه، اعتراض به «انحصار‏طلبی» در سیاست و احیای «کارآمدی» در اقتصاد و همه‏ حکومت بخصوص مجلس است... نه با «انفعال»، که با «مشارکت» و «رقابت» و «مسئولیت‌‏پذیری» در هر سطحی که حاکمیت مجال دهد و ملت رای دهد. اما ما هرگز جا نمی‌‏زنیم. ما اصلاح‏‌طلبیم و اصلاح‌‏طلب می‌‏مانیم...»

«مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز هم روز گذشته در نشست حزب ندای ایرانیان از علت عدم ارایه فهرست واحد از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و نیز تلاشهای احزاب اصلاح طلب برای ارایه فهرستهایی در انتخابات دوم اسفند سخن گفته و وعده داده است این فهرستها بزودی منتشر شود.

او گفته است:«با صحنه را خالی کردن مشکلات حل نمی شود بلکه با این شیوه، فقط اندیشه های خود را داوطلبانه به غیر واگذار  می کنیم. در صحنه سیاسی کسی تعارف نمی‌کند که بیایید حق خودتان را بگیرید.»

انصاری با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان تصریح کرده است:« در برخورد با مشکلات، یک راه این است که بنشینیم؛ و نوع دیگر این‌ است که باقیمانده‌ها حرکت کنند؛ هیچ سمی خطرناک‌تر از ناامیدی نیست. لشکر جهل از در ناامیدی وارد می‌شود. اگر با عدم شرکت، مشکلات موجود در رد صلاحیت‌ها حل می‌شد من هم می‌گفتم شرکت نکنیم، اما اگر شرکت نکنیم روزنه‌ها بسته می‌شود. وجود یک اقلیت، گاهی از یک اکثریت بی خاصیت تاثیر بیشتری دارد. من در ادوار مختلف مجلس، این نوع مسائل را دیده‌ام و معتقدم عدم شرکت مشکل را حل نمی‌کند، بلکه باعث تشدید مشکلات می‌شود».

 این عضو مجمع روحانیون مبارز گفته است: « قرار بود لیست انتخاباتی جمعی از احزاب اصلاح طلب دیشب نهایی شود که بزودی نهایی می شود. ظاهرا حزب کارگزاران هم لیست مستقل می دهد که ۱۰ الی ۱۵ نفر از نامزدها با دیگر احزاب مشترک هستند. حزب کارگزاران لیست ۲۲ نفره یا ۲۳ نفره ارائه می‌دهد.»

گفته می شود مجید انصاری سرفهرست اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه تهران خواهد بود.

تهرانی ها در انتظار

در چنین فضایی، مردم تهران منتظرند ببینند از فردا (شنبه) چه فهرستهایی، با چه ترکیبی و از سوی چه احزاب و تشکلهایی در سطح شهر منتشر خواهد شد.

در این میان، گروهها و نامزدهای مختلف نیز بیکار ننشسته اند و به صورت انفرادی یا در قالب فهرستهای صنفی، قومی یا گروهی تلاش می کنند ظرف روزهای آینده خود را به مردم معرفی کنند.

«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران به ایرنا گفت که در این استان یکهزار و ۵۷۶ نفر در انتخابات مجلس یازدهم با یکدیگر رقابت می کنند که با میانگین ۴۵ داوطلب برای هر کرسی، تقریبا دو برابر میانگین کشوری آن در این انتخابات است.

 وی افزود: در برخی حوزه های انتخابیه شهرستانهای استان تهران در انتخابات مجلس، وضعیت رقابتی وجود ندارد اما در شهر تهران فهرست به گونه ای است که به سمت رقابتی کردن انتخابات در حرکت هستیم.

محسنی بندپی ابراز امیدواری کرد با  حضور فعالانه احزاب و تشکلهای سیاسی، نخبگان و اقشار مختلف مردم در انتخابات پیش رو، شرایط به گونه ای پیش برود که میزان مشارکت در پای صندوقهای از میانگین دوره های گذشته بالاتر باشد.

استاندار تهران گفت: مشارکت در انتخابات نماد اقتدار یک ملت است و هم از جنبه سیاست داخلی و هم سیاست خارجی اهمیت فراوان دارد.

وی افزود: حضور حداکثری مردم در انتخابات  از منظر سیاست داخلی، مقوم امنیت، آرامش، انسجام ملی و وحدت کشور است و از منظر سیاست خارجی، قدرت و عظمت یک نظام و کشور را نشان می دهد و در خنثی کردن توطئه های استکبار جهانی تاثیر فراوانی دارد. 

به گفته محسنی بندپی، نظرسنجی ها نشان می دهد هر چه به روز رای گیری نزدیکتر می شویم، روند مشارکت مردم در انتخابات بیشتر خواهد شد.

نظر شما