شناسهٔ خبر: 38221392 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با رکنا مطرح کرد:

ممنوع الخروجی برخی مقامات شهرداری تهران / در منطقه 22 با دو امضا قانون را دور می زنند / اطلاع شهردار از خلاف ها + فیلم

رکنا: «کمیته مبارزه با مفاسد و تخلفات شهرداری» به مدیریت سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کار خود را شروع کرده است . به گفته رئیس این کمیته ، با ورود به تخلفات پیچیده و میلیاردی شهرداری، برخی از مدیران مناطق ممنوع الخروج شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، قوه قضائیه برای ورود قاطع و دقیق به تخلفات شهرداری ها اقدام به تشکیل «کمیته مبارزه با مفاسد و تخلفات شهرداری» به ریاست سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کرده است و با ورود به تخلفات پیچیده و میلیاردی شهرداری برخی از مدیران مناطق را ممنوع الخروج کردند.

سید مصطفی میرسلیم-عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته مبارزه با مفاسد و تخلفات شهرداری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی رکنا، به بررسی تمامی زوایای مدیریت شهری پرداخت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به این که هر سال شاهد جدی تر شدن مشکل آلودگی هوا در تهران هستیم، تاکید کرد: امسال رکورد زدیم، بیش از 50 روز تعطیل کردن مراکز آموزشی برای کشور افتخار نیست. برای رسیدن به  چاره جویی باید ریشه ها را در آورد. اگر به سیر تغییرات جمعیتی تهران نگاه کنیم، سالی که انقلاب شکل گرفت تا امسال تقریبا جمعیت تهران دو برابر شده است. از حدود 4 و نیم میلیون نفر به 9 میلیون شهر تهران رسیدیم.

البته حومه شهرتهران هم بسیار در آلودگی هوا موثر است. آیا دشت تهران ظرفیت پذیرش این جمعیت را دارد یا خیر؟ اولین نیاز این شهر ، آب تهران است. آیا تهران می تواند به اندازه کافی آب در اختیار مردم قرار دهد؟ باید بگویم  خیر.

اگر جمعیت تهران در حد 2 میلیون و نیم بود می شد از کوهپایه ها و قنوات تهران آب خوبی برای مردم تامین کرد. ولی بعد از آن دیگر آبی که از کوهپایه تهران به دست می آید جوابگو نیست. به همین دلیل ابتدا از سد لتیان، سپس از سد لار برای کمک به سد لتیان و پس از آن از سد طالقان استفاده کردند. اما این سه سد  50 درصد آب تهران را تامین نمی کند. برای بقیه آب تهران از چاه استفاده می کنیم و سفره زیرزمینی تهران به هم پیوسته است و آنچه که در فاضلاب تخلیه می شود به سفره زیرزمینی سرایت می کند و از همان برای تامین «آب شرب» شهروندان استفاده می شود.

البته کلر به آن می زنند تا بهداشتی شود ولی مواد سنگین زیادی در آن وجود دارد و شما نمی توانید آب تهران را با 50 سال پیش مقایسه کنید. آن زمان سختی آب 40 تا 50 بود در حالی که امروزه سنگینی آب به 200 هم می رسد. رسوبات لوله ها نشان می دهد که آب تهران املاح زیادی دارد. بنابراین تامین نیازهای یک شهر گسترده با جمعیت 9-10 میلیونی به این سادگی نیست.

بی توجهی به میزان ظرفیت زیستی تهران

میرسلیم با اشاره به این که تهران در کوهپایه البرز قرار گرفته است و در شرق نیز با کوه محصور شده است، گفت: یک جریان هوای ملایم از غرب به شرق تهران و یک جریان شبانه روزی وجود دارد. که روزها از جنوب غربی به شمال شرقی است و شب ها از شمال شرقی به جنوبی غربی می وزد. غیر این دو جریان هوای ملایم حدود 11 روز، گاهی دو هفته در تهران باد می وزد. در بقیه ایام سال نسیمی که غربی به شرقی بود به کاهش آلودگی هوا کمک می کرد و غرب دالان هوای پایتخت بود. اما برج ها در غرب تهران ساخته شد و برای ورود هوا مزاحمت ایجاد کرد. دیگر از نسیم تجریش هم خبری نیست چرا که بلندمرتبه سازی ها جلوی این نسیم را گرفته اند. جریان هوای شبانه روزی نیز به دلیل اعتنا نکردن به کوهپایه از این وزش طبیعی هم درست استفاده نمی شود. به همین دلیل آلاینده ها تبدیل به سقفی می شوند که به شرایط بحرانی رسیده و مجبور به تعطیلی می شویم.

این تعطیلی ها برای جلوگیری از مرگ و میر زیاد است. روزهایی که آلایندگی افزایش می یابد، آمار بهشت زهرا نشان می دهد که مرگ و میر افزایش می یابد. بنابراین در اصل شهرسازی باید به این توجه کرد که این منطقه تهران چقدر ظرفیت زیستی دارد.

تهران فقط ظرفیت زندگی 2 و نیم میلیون نفر را دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که طبق گزارشی قبل از انقلاب، محدوده مناسب جمعیتی تهران  2 و نیم میلیون نفر است، افزود: اگر ساکنان تهران را مهربان و کمک رسان به همدیگر بدانیم (با استفاده از اخلاق) تا 4 میلیون شهروند هم می توانند در تهران با رفاه نسبی زندگی کنند. بیشتر از آن محدود کردن شهروندان است. مردم نمی خواهند مزاحمت ایجاد کنند اما به دلیل ازدحام جمعیت این مزاحمت ایجاد می شود.

ازدحام جمعیت باعث خشونت و بداخلاقی می شود. سلسله مسائل اجتماعی و فرهنگی به وجود می آید به دلیل آن که مراعات نکردن ظرفیت ها را نکرده ایم. نمی توانیم به خودمان اجازه دهیم که در مدیریت شهری و بلندمرتبه سازی هرکاری دوست داریم انجام دهیم. اما این اتفاق رخ داده است. مناطقی در تهران به صورت اختصاصی بلندمرتبه سازی شده است و بیشتر آن در غرب تهران و دالان ورودی تنفس تهران بنا شده است.

استفاده 27 درصد سوخت کشور در ترابری

میرسلیم با اشاره به این که خوشبختانه از سوخت هایی مثل نفت کوره و گازوئیل در تهران نجات پیدا کرده ایم، تاکید کرد: در 50سال پیش کوره های نانوایی ها از این سوخت ها استفاده می کردند و دوده ای بود که روی خانه های مجاور نانوایی ها می نشست. در سال 1991 در اجلاس ریو به همه کشورهایی که گاز داشتند توصیه شد از این سوخت استفاده کنند و گاز را به عنوان سوخت سبز معرفی کردند. البته گاز طبیعی از برخی مخازن ترش بیرون می آید و حاوی گوگرد است و برخی شیرین است. اما گازی که توزیع می شود پالایش شده است و گوگرد ندارد بنابراین سوخت سبز است. اما در کاربرد این سوخت سبز باید دقت کرد مشعل هایی در بخش خانگی – تجاری استفاده می شود که اگر تنظیم نباشد، باعث آلودگی می شود.

بنابراین باید برای درست استفاده کردن از گاز و تنظیم کردن مشعل های مورد استفاده در شهر خدماتی ارائه شود. صنایع نیز از گاز طبیعی استفاده می کنند. در این بخش موظف هستند که تجهیزات خود را کنترل کنند. در حال حاضر 15درصد گاز طبیعی در صنایع استفاده می شود. استفاده گاز طبیعی در کشور نسبت به نفت تقریبا 70 به 30 درصد است. یعنی 70درصد گاز طبیعی و 30درصد نفت استفاده می شود. این پیشرفت خوبی است. اما اشکال در بخش ترابری است. در حدود 27درصد سوخت کشور در ترابری (خودروهای شخصی و عمومی و باربری) استفاده می شود. 80درصد خودروها از بنزین یا گازوئیل استفاده می کنند.

سرطان زا بودن مواد حلقوی در بنزین

میرسلیم گفت: پالایشگاه های کشور تا چند سال پیش تمام نیازهای ما را پاسخگو نبودند . متاسفانه اولویت در کشور ما با خودروهای شخصی و مصرف بنزین بسیار بالاست و در برخی موارد این مصرف به 110 تا 120 میلیون لیتر در روز رسیده بود. این بنزین را در سال هایی نمی توانستیم تولید کنیم و وارد می کردیم. با تحریم جلوی واردات بنزین گرفته شد و دولت وقت در آن زمان تصمیم گرفت از پتروشیمی استفاده کرده و مقداری از بنزین را تامین کند. معمولا درصد مواد حلقوی که در پتروشیمی ها در بنزین است بیشتر از مقدار استاندارد است. باید در موادحلقوی که در بنزین که سرطان زا هستند مراعات 30درصد شود و بیشتر از این نشود. پتروشیمی آن زمان توانست نیاز مردم را جواب بدهد و با تولید بنزین تحریم ها را بشکند اما موادحلقوی به 50 تا 55درصد رسیده بود اما پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی شد و در حال حاضر بنزین استاندارد تولید می کنیم. البته کیفیت آن می تواند بهتر شود.

در حال حاضر بنزین یورو 4 تولید می شود و می توانیم بنزین یورو 5 یا 6 تولید کنیم. در حال حاضر چند مشکل کار ما را پیچیده کرده است. تراکم تهران و تعداد خودرو، سرعت عبور و مرور را کاهش می دهد. بخش عمده ای از وقت مردم پشت ترافیک می ماند. یکی از بدترین شرایط مصرف بنزین و تولید آلاینده ها، درجا کار کردن خودرو است. تراکم زیاد شده و جمعیت افزایش پیدا کرده است ترافیک زیاد شده و آلایندگی ها 10برابر افزایش می یابد. مردم برای فرار از ترافیک از موتورسیکلت استفاده می کنند که چند برابر یک خودرو آلایندگی دارد.

امکان ساخت واگن مترو داشتیم ولی از خارج وارد کردیم

او با اشاره به این که اگر بخواهیم راهی برای آلاینده ها پیدا کنیم باید کل ظرفیت شهر توجه کنیم و مازاد ظرفیت را کاری کرد، افزود: ترابری عمومی یعنی مترو و خودروهای عمومی که درست تنظیم شده باشند. در حال حاضر فاصله قطارهای مترو 5-6 دقیقه است و مردم وقت زیادی را برای رسیدن قطار صرف می کنند. این فاصله باید کوتاه شود. بنابراین باید واگن های مترو بیشتر شود. قبل از انقلاب پیش بینی کردیم کارخانه پارس اراک واگن ها را بسازد در حالی که یک واگن هم از این کارخانه بیرون نیامد و همه واگن ها را وارد کردیم.

اگر تولید داشتیم در اشتغال و تولید واگن تاکنون پیشرفت کرده بودیم. فقط با ورشکستگی که دارند واگن های باری تولید می شود. در حالی که باید واگن های مترو را هم می ساختند. در نتیجه برای کاهش زمان مترو به اندازه کافی واگن وجود ندارد و باید واگن وارد کنیم و واردات هم با مسائل تحریم روبرواست. راه حل وجود دارد و فقط تدبیر و هماهنگی مناسب نیاز دارد.

ما اتوبوس هایمان را نمی توانیم در داخل تهیه کنیم؟ حتما باید از خارج وارد کنیم. امکانات خوبی در کشور وجود دارد که باید فعال شوند ولی متاسفانه در حال رکود هستند. صنعت کشور خوابیده است. نیروی کار و امکانات ساخت اتوبوس وجود دارد ولی حیف که از وجود آنها استفاده نمی شود. حقوقشان را می گیرند اما تولیدی از آنها بیرون نمی آید. اگر در تهران آلایندگی وجود دارد. بخشی به عدم توجه به ظرفیت زیستی و بخشی به مراعات نکردن سیاست هاست. 12سال است که اعلام شده اولویت با ترابری عمومی باشد. اما بزرگراه ها را افزایش می دهیم و پل دو طبقه می سازیم. این برای تسهیل خودروهای شخصی است.

برای حمل و نقل عمومی باید مترو گسترش و توسعه یابد و وسایل عمومی افزایش یابد. در شهرهای پیشرفته دنیا مردم امکان استفاده از خودروهای شخصی را ندارند؟ مسلما این امکان وجود دارد اما مردم برای رسیدن به محل تحصیل یا کسب و کار خود از اتومبیل شخصی استفاده نمی کنند و ترابری عمومی را استفاده می کنند. ما نمی خواهیم با ساخت خودروی شخصی مخالفت کنیم ولی باید حمل و نقل عمومی در اولویت قرار می گرفت. صنعت باید در راستای تامین واگن قطارهای بین شهری و درون شهری (مترو)، اتوبوس و مینی بوس تلاش می کرد و نیاز حقیقی جامعه را برطرف می کرد.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که خودروهای گازسوز هم این مشکلات آلایندگی را دارند؟ گفت: مگر چند خودروی پایه گازی داریم؟ 500-600 هزار خودرو پایه گازی داریم که قرار بود الایندگی را کاهش دهد. این تعداد خودرو با پایه گازیدر مقابل 14 میلیون خودروی بنزینی چه کاری می توانند انجام دهند؟ البته این که هر خودرویی در یک زیرپله تبدیل به گاز سوز شود بدان معنی نیست که خودرو گازسوز شده است و باعث شده که این خودروها هم مصرف و هم آلایندگی بسیاری داشته باشند. استفاده از گاز هیچ اشکالی ندارد اما باید معاینه فنی درست انجام شود و نظارت روی آن انجام گیرد.

خاصه خرجی های ناحق

به گفته سید مصطفی میرسلیم، در تهران دستگاه هایی هستند که بر مسائل ساخت و ساز اشراف دارند. اولین دستگاه شورای عالی شهرسازی است. اولین قدم برای ساماندهی شهر تهران این است که محدوده تهران را مشخص کرده و برای تهران مرز تعیین کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص  مرزهای تعیین شده تهران رعایت می شود؟ تاکید کرد: خیر.متاسفانه بخشی از زمین های منابع طبیعی به ناحق واگذار و در آن ساخت و ساز انجام شده است. برخی مدیران برای رسیدگی به نیروهای زیرمجموعه خود خاصه خرجی می کنند و از امکاناتی که برای همه است اول به نیروهایشان می دهند. این تبعیض است.

در کشورهای مردم سالار مسئولان به فکر کشور هستند نه به فکر خود، همکاران یا اقوام و دوستانشان. ولی در ایران مشاهده می کنیم به دلیل ضعف آگاهی عده ای آمدند و به مدیریت هایی از این جایگاهشان برای کسب منافع خود یا خویشاوندان و دوستانشان استفاده کرده اند. شرایط به شکلی شده است بهترین مدیران کسانی هستند که به فکر همکاران خود هستند. در حالی که این فکر باید عمومی باشد و مسئولان باید بینش میهنی داشته باشند. وقتی به خود یا خویشاوندانشان فکر می کنند از صلاحیت لازم می افتند. در بعضی از مجلس ها دیدیم که نمایندگان کشورهای دیگر می خواستند مقرراتی وضع کنند که تامین منافع خودشان بوده، رد صلاحیت شدند.

آمده اید برای مردم خدمت کنید نه خودتان

میرسلیم گفت: نمایندگان مجلس برای این نیامدید در مجلس که به فکر قانونگذاری برای تامین منافع خودتان باشید. شما آمده اید برای مردم خدمت کنید. جایگاه نظارتی با دقت بررسی می کند که منافع کجا می رود نه برای منافع طایفه خودشان. مجلس جایی نیست که نمایندگانشان به فکر خود باشند و خاصه خرجی کنند.

درآمدهای حاصل از تغییر کاربری

او با بیان این که باید مقرراتی حاکم باشد که تکلیف وضع شهر را روشن کند، گفت: منطقه ای باید برای امور بهداشتی – درمانی در نظر گرفته شود و منطقه دیگر برای امور آموزشی یا تجاری، مسکونی و... باشد. در چارچوب طرح کلی تمام این کاربری ها مشخص شده است و کسی حق تغییر کاربری را ندارد. اما گرایش به این است که کاربری ها به سمت تجاری سوق پیدا کند و از آن درآمد بیشتری حاصل شود. وقتی طرح جامع بررسی می شود باید  تمام ابعاد کار به نفع مردم و شهر در نظر گرفته شود نه صرف این که شهرداری باید درآمد داشته باشد.

فقر شهرداری ها به دلیل سوءمدیریت

میرسلیم با اشاره به این که انصافا در کشور ما شهرداری ها فقیر بودند، افزود: بخشی از فقر آنها به دلیل سوءمدیریت است. مردم ما حق شناس هستند و اگر ببینند خدمتی برایشان انجام می شود هزینه آن را می پردازند. شهر که تمیز باشد هزینه آن را می پردازند اما وقتی شهر آلوده است، با یک باران تمام زندگی شان زیر آب می رود باید هزینه چه چیزی را بپردازند؟ ببینید اهواز به دلیل عدم لایروبی کارون چه بدبختی مردم تحمل می کنند. چه کسی باید به فکر باشد که این آب در شهر جمع می شود؟ تقصیر چه کسی بیندازیم؟ مردم اعضای شورای شهر را انتخاب می کنند برای این که این افراد به شهرداری ها و کارکنان شهرداری نظارت کنند. وقتی خدمات درست انجام گرفت و پول به جایش خرج شد، مردم راضی می شود. یکی از مشکلات ما این است که پول ها نابه جا خرج می شود. مردم در حال حاضر با رغبت عوارض و مالیات را پرداخت نمی کنند چون خدمات عرضه نمی شود، شهر کثیف است، به راه ها رسیدگی نمی شود، جدول ها به هم خورده است، خدمات درست عرضه نمی شود، زمستان با یک برف شهر بهم می ریزد و... بنابراین مردم به شهرداری اعتماد نمی کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اعضای شورای شهر باید نظارت بر شهرداری ها داشته باشند و از شهرداری مستقل باشند و نمی توانند با مجری زد و بند کنند. اگر ناظر از حمایت های مجری برخوردار شد و از کنار آن  مجمع و تشکیلات بسازد و دیگر نمی تواند بر مجری نظارت داشته باشد و جلوی خلاف هایی که ممکن است در شهرداری اتفاق بیفتد را بگیرد. در بسیاری از شوراهای شهر اتفاق افتاده و شورای شهر تهران هم مستثنی نیست. متاسفانه برخی منتخبین حتی در دوره پنجم  آلوده شده اند. بعضی می گویند ما خرج کردیم تا انتخاب شویم. خرج های تبلیغاتی را از کجا بیاوریم؟

فروش هوای تهران

میرسلیم در پاسخ به این سوال که یعنی قرار است هزینه تبلیغات را از طریق شهرداری جبران کنند؟ گفت: این هزینه باید از شهر و جیب مردم تامین شود. شوراهای شهر مقدس و ناظر بر فعالیت شهرداری ها هستند. شهرداری در حال حاضر پهنه بندی ها در ضوابط و کاربری ها را مراعات می کنند؟ چه کسی جلوی آنها را باید بگیرد؟ اگر نظارت نباشد کار درست انجام نمی گیرد. وقتی عنصر ناظر وامدار مجری شد قدرت نظارت نخواهد داشت. لذا کاربری فضای سبز به مسکونی تبدیل شد و ناظر در این تبدیل ذینفع بود.

اصلاح طلب و اصولگرا در این نظارت تفاوتی دارند؟ فرق نمی کند. در گذشته برای این که کسر بودجه شهرداری ها انجام شود، شهردار وقت گفت که من راه حلی پیدا کردم، اجازه استفاده از آن را بدهید تا دستم را جلوی دولت دراز نکنم. اجازه گرفت تا با فروش تراکم برای شهر درآمد کسب کند. فروش تراکم یعنی فروش هوا. کار به جایی رسید که شهرداری برای پرداخت بدهی های خود تراکم سیار به طلبکارانش واگذار کرد. یعنی در زمینی که بیش از 3 طبقه اجازه ساخت و ساز نداشتند با تراکم سیار و برخلاف مقررات 2 طبقه به آن اضافه شده است. شهرداری باید جلوی تخلفات را بگیرد ولی وقتی خودش تراکم سیار دارد چطور جلوی تخلفات را بگیرد؟ سابق بر این شهرداری ها به پاکبان ها می گفتند اگر از پلاکی گچ یا آجر بیرون آمد گزارش دهید یعنی آنجا کارهایی انجام می شود و اینگونه جلوی خلاف ها گرفته می شد. ولی وقتی شهرداری اجازه ساخت مازاد دارد چطور می خواهد جلوی آن را بگیرد؟

شهرداری پول حقوق کارمندان را ندارد

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ شورای شهر باید بر شهرداری نظارت داشته باشد اما اعضای شورای شهر وامدار شهرداری هستند و نمی توانند جلوی تخلفات بایستند. ملکی را پیگیری کردم که مجوز 5طبقه داشت اما در 11طبقه ساخته شد. دردوره جدید شهرداری هم این موارد وجود دارد. این مسیر از سال 74 شروع و به تدریج تشدید شده است. وابستگی شهرداری به این درآمد بر باد سوار شده کم نشده است. 70درصد بودجه به تراکم فروشی یا جرائمی مربوط به تراکم فروشی وابسته است. عده ای علاوه بر خریدن تراکم خلاف می کنند و آن خلاف را با پول از شهرداری می خرند. این روش رسمی است و زیر میزی های شهرداری را خدا می داند به کجا می رود. چه آفاتی از زیرمیزی ها می شود. تراکم با هولوگرام مصداق جنبه رسمی فساد است و در حال حاضر هم تراکم های بسیاری وجود دارد و نمی توانند جلوی آن را بگیرند چرا که باید پول آن را پرداخت کنند. به شهرداران گفتم جلوی این تخلف را بگیرید. گفتند ما پول نداریم حقوق کارمندانمان را بدهیم، چطور به این افراد پول بدهیم و تراکم را پس بگیریم؟

پولی که باید به بیت المال برگردد

او در پاسخ به این سوال که شهرداری ها تراکم فروختند ولی شهر بدهکار است. این پول کجا هزینه شده است؟ گفت: مقداری از این پول ها صرف پروژه های عمرانی شده است. اینطور نیست که بگوییم شهرداری کاری انجام نداده یا اقدامی انجام نمی دهد. حداقل هایی در شهرداری وجود دارد که شهرداری نمی تواند آن را انجام ندهد. بنابراین بخشی از این پول در پروژه های عمرانی و آبادانی هزینه شده است. اما شورای شهر باید برقراردادها نظارت کند. نمی شود شهرداری را آزاد بگذارید تا قراردادهای کمتر از مبلغ یک میلیارد را با پیمانکار به توافق برسند. فساد از همین جا شروع می شود. بخشی از پول صرف پروژه های عمرانی و بخشی خاصه خرجی شده است. باید نظارتی باشد تا شهرداری راه انحراف را در پیش بگیرد. کدام نظارت؟ دوستانمان در شورای شهر عنوان کنند که ما جلوی این خلاف را گرفتیم. در حال حاضر دستگاه قضایی می گوید ما در مبارزه با فساد 40هزار میلیارد تومان را به بیت المال برگردانده ایم. موارد موجود در شهرداری خیلی فراتر از اینهاست. شورای شهر افتخار دهد و تخلفات را در مناطق بیرون بکشد ببیند چه پولی به شهرداری برمی گردد و جلوی تخلفات را بگیرد. متاسفانه با پول های فساد پروار شده اند.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که این نگرانی وجود ندارد که برخورد با فساد سبب شود خدمات شهرداری با اختلال روبرو شود؟ تاکید کرد: 8 سال پیش از کهریزگ بازدید کردم. از 50سال پیش زباله ها (به صورت غیرفنی) آنجا دفع شده بود این زباله ها زیرخاک تخمیر شده و از آن گاز متساعد می شود. 80درصد گاز طبیعی متان است این گاز 50درصد آن متان است. متان ارزشمند است اما اثر گل خانه ای دارد و باعث گرمایش عمومی جو می شود. از سازمان های بین المللی اعلام کردند که حداقل این گاز متساعد شده را بسوزانید. به دوستان آن زمان در پسماند گفتم اجازه دهید از این گاز برق تولید کنیم. قرار بود صحبت کنیم اما چند روز بعد مدیر عوض شد. من از پیگیری خسته شدم. زباله مشهور است به طلای کثیف. شرکت هایی به صورت علمی می توانند پسماند را جمع آوری کنند در منطقه یک شاهد بودم که بسیار منظم کارشان را انجام می دهند. پسماند را از خانواده می گرفتند و مبلغ ماهیانه به حساب آنها واریز می کردند و حتی کیسه های زباله در اختیار مردم قرار می دادند. پسماند ضرر ده نیست. بعد از دفع زباله هم ثروتی زیرزمین به وجود می آورد. شهرداری کم درآمد ندارد. نظارت و مدیریت کم دارد. از زباله، پسماند و نخاله می توان درآمدهای خوب به نفع شهر کسب کرد. متاسفانه جلوی فعالیت این شرکت گرفته شد، چون به آنهایی که سواستفاده می کردند ضرر می زد و غیرحرفه ای ها جای آن را پر کردند.

گفتند شما بر مسائل بیش از حد نظارت دارید

او با بیان این که شهرداری با این سوءاستفاده ها و زد و بندها باید کسری بودجه پیدا کند، افزود: این جمع آوری زباله وجود زباله گردها آبروریزی است. طلای کثیف جزو درآمدهای پایدار شهرداری است. درآمد شهرداری ها کم نیست و مردم وقتی شاهد خدمات خوب باشند حتما عوارض آن را می پردازند و شهرداری نباید کم بیاورد. منتهی خلاف ها گرفتاری ما را زیاد کرده است. وقتی پهنه بندی انجام شده، شهرداران باید آن را مراعات کنند ولی این اتفاق رخ نمی دهد. البته تغییر کاربری در موارد استثنا هم وجود دارد و باید به مصوبه شورای عالی معماری و رای کمیسیون ماده 5 را کسب کند. طبق ضوابط نباید در ارتفاع 1800 متر ساخت و ساز شود. سال 86 اعتراضی کردم و شهردار و رئیس شورای شهر وقت برای من نامه دادند که زمین ها کاربری فضای سبز دارند. سال 90 متوجه شدم روی زمین گچ می ریزند. نامه نوشتم و اعلام کردم گچ ریختن روی زمین علامت ساخت و ساز است. شما برای این زمین جواز صادر کرده اید؟ پاسخ دادند گروهی برای کارشناسی فرستادیم و متوجه شدیم این زمین نباید فضای سبز اعلام می شد و کاربری آن را تغییر داده ایم. گفتم: کارشناسان شما نیاز مردم را در این تفرجگاه ندیدند و تشخیص دادند باید برج ساخته شود؟ فضای سبز را به مسکونی تبدیل کردند و در حین ساخت و ساز آن اعتراض بسیاری کردم. با بی شرمی به من گفتند آقای میرسلیم خیلی به این مسائل نظارت دارید پیشنهاد می کنیم محل زندگی تان را عوض کنید. نامه نوشتم و اعلام کردم کی می خواهیم به این تخلفات برسیم؟ پس معلوم می شود که دستشان در یک کاسه است. این مورد در دوره جدید مدیریت شهری هم وجود دارد. این موارد باعث بی اعتمادی مردم می شود. هر کاری که برای خودشان نفع دارد را انجام می دهند و بعد سراغ ما می آیند و می گویند کسری بودجه داریم. این خلاف ها به ضرر مردم است.

قلع و قمع را به جریمه تبدیل می کنند

میرسلیم تاکید کرد: کمیسیون ماده 100 رای قلع می دهد اما در شهرداری ها به مالک می گویند حواست باشد رای قلع و قمع داده اند! بیا بنشینیم با هم صحبت کنیم و بر خلاف قانون رای کمیسیون ماده 100 را به جریمه تبدیل می کنند. اگر مفاسدی پیش می آید و گسترده می شود برای آن است که کسی در شهرداری جوابگو نیست. خطر مهم تری که باید به آن توجه کنیم این است که شهرداران به عنوان خدمت از زمین منابع طبیعی به تعاونی ها داند و پروانه های بر خلاف ضوابط برای آن صادر کردند. معلوم است آن نهاد با شهرداری دوست می شود. بنابراین شهرداری باید به بقیه مردم هم تراکم بدهد اما این اتفاق رخ نمی دهد. چرا که این خاصه خرجی ها برای طرفدار جمع کردن به برخی نهادها و دستگاهها می شود. شورای عالی شهرسازی هنوز قاعده ای برای ساخت بلندمرتبه وضع نکرده است و تمام برج های تهران بدون مراعات ضوابط مصوب ساخته شده اند. با وجود آن که این قوانین وجود ندارد اما همین الان اجازه ساخت برج های 30 طبقه داده می شود. این خدمت به مردم نیست.

نهادهای خاص وامدار شهردار

او با اشاره به این که شهردار کنونی مطلع است و می داند چه خلاف هایی صورت گرفته است، گفت: حناچی به عنوان معاون وزیر مسکن و شهرسازی عضو کمیسیون ماده 5 حضور داشت. با نجفی ملاقاتی داشتم و گفتم تا چه زمان ادامه می دهید؟ نیت این بود که تراکم فروشی انجام نگیرد و در آن جلسه گفتند توانسته اند جلوی تراکم فروشی هولوگرام ها را بگیرند، اما بقیه را نه. بقیه یعنی در ساخت و سازها، خلاف ضوابط صورت می گیرد و برای دریافت پایان کار خلافی پرداخت کنید و پایان کار بگیرید. تراکم شاید به مفهوم قبل در اختیار گذاشته نمی شود. درآمد از محل خلاف ها کسب می شود و محل درآمدی برای شهرداری است. جریمه برای 5 تا 10 سانت خلاف است ولی دو، سه طبقه خلافی نیست که با جریمه رفع شود. شهردار منطقه صریحا به من گفت می دانم خلاف است اما نمی توانم جلوی آن را بگیرم چون پول هایی که قبلا گرفته شده را باید پس بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که می توانیم بگوییم این ارث مدیریت قبلی برای مدیریت جدید است؟ گفت: روی هم جمع شده است. در حال حاضر هم این اتفاقات در شهرداری رخ می دهد. کافی است بودجه شهرداری را بررسی کنید. درآمد شهرداری از کجا تامین می شود؟ اعضای شورای شهر هم موظف هستند گزارش نظارتی خود را بر این موارد اعلام کنند. می توانیم گبوییم هیچ خلافی در شهرداری وجود ندارد؟ اعضای شورای شهر باید هر ساله گزارش شفاف به مردم بدهند.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که درمنطقه 22 توسط نهادهای خاص ساخت و سازهای غیراستاندارد صورت گرفت و شهرداری اعلام می کند توان مقابله با آنها را ندارد، گفت: ما نهاد خاص نداریم. خود شهرداری به نهادهای خاص باج داده تا مدافع آن باشند. حکومت در جمهوری اسلامی مردم سالاری است و نهاد خاص نداریم. این خطا از سمت شهرداری به سوی نهادها رفته است. شهرداری برای جذب پشتیبانی های لازم برای به دست آوردن اقتدار دیگران را وامدار کرد. امضای شهردار که کفایت نمی کند تغییر کاربری باید در کمیسیون ماده 5 بررسی شود در منطقه 22 با 2 تا امضا همه چیز را تمام کرده اند. همه باید صادقانه گام برداریم. کسی مخالف نیست که یک دستگاه، نهاد یا قوه برای کارمندانش مسکن تهیه کند ولی نباید برای رسیدن به اقتدار، شهرداری با بعضی نهادها به طور ویژه زد و بند کند. ویژه خواری خلاف است.

برخورد با تخلفات شهرداری

او در پاسخ به این سوال که چرا آن نهادها قبول کردند؟ گفت: نیاز... نیاز باعث ضعف می شود. ضمن آن که از ریزه کاریها خبر ندارند. ریزکاریهای مقررات شهرسازی آنقدر پیچیده است که قضات در محاکم از کارشناسان خبره در این مورد استفاده می کنند. عناصری از شهرداری ها و بخش های حقوقی شهرداری وجود دارد که کارشان این است که در محاکم می گردند تا بفهمانند برخی از شکایت ها جزو صلاحیت رسیدگی دستگاه قضایی نیست و آن را تبدیل به رویه کنند. آنها با کیسه رشوه هم می روند. افرادی هم در وسوسه افتاده و گرفتار شده اند. این گونه خلاف ها برازنده جمهوری اسلامی نیست. بعضی وقت ها به جنگ فکر می کنم و حیف است روی خون آنها خاصه خرجی و لاپوشانی کنیم.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که شما یکی از افرادی هستید که می توانست این موضوع را اصلاح کند، چرا این اتفاق رخ نداد و شکایت نکردید؟ تاکید کرد: ما خوشحال هستیم که رئیس قوه قضائیه با فساد مبارزه می کند و در راستای حقوق عمومی قدم برمی دارد. حقوق عمومی مقابل حقوق اشخاص قرار می گیرد. در جهت برخورد با تخلف باید رسیدگی تخصصی انجام داد. قوه قضائیه برخورد با فساد اقتصادی را شروع کرده است. برخورد با تخلفات شهرداری از 25 سال پیش تاکنون اگر صورت گیرد به نفع بیت المال و مردم خواهد بود. این برخورد باید به صورت تخصصی انجام شود. بسیاری از تخلفات باید کارشناسی شود و نظر کارشناسی در اختیار قاضی قرار گیرد. یک سلسله مقررات و آیین نامه هایی در دالان های شهرداری مقرر کرده اند که فقط متخصصان خبره می توانند ریشه خلاف را پیدا کنند. در بین اعضای شورای شهر هستند کسانی که بتوانند وارد صحنه شوند. وظیفه اعضای شورای شهر است. امروزه که دستگاه قضایی آماده است باید اعضای شورای شهر به فساد و برخورد با آن اقدام کنند. مردم با این روش به آینده امیدوار می شوند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

نظر شما