شناسهٔ خبر: 38219889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا:

به توافق صلح با طالبان بسیار نزدیک هستیم

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد توافق صلح با طالبان افغانستان «بسیار نزدیک» است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با رادیو آی هرت اظهار کرد، فکر می‌کند شانس خوبی دارد برای آنکه با طالبان در افغانستان به یک توافق صلح دست یابد.

 

ترامپ در ادامه‌ این صحبت‌هایش تاکید کرد: من فکر می‌کنم ما به چنین توافقی بسیار نزدیک هستیم.

 

او ادامه داد: من فکر می‌کنم شانس خوبی وجود دارد برای آنکه ما به زودی یک چنین توافقی داشته باشیم. ما در دو هفته آینده این موضوع را در خواهیم یافت.

 

دونالد ترامپ در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: البته این صحبت‌ها به این معنی نیست که ما به زودی قرار است توافق صلحی اعلام کنیم اما در دو هفته آینده ما این موضوع را خواهیم فهمید.

 

این اظهارات دونالد ترامپ در حالی مطرح شد که مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مسیر عزیمت به کنفرانس امنیتی مونیخ که در آنجا قرار است با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان دیدار کند، اظهار کرد: در دو روز گذشته مذاکرات صلح افغانستان پیشرفتی واقعی دیده است.

 

او به خبرنگاران همراه با وی در هواپیمایش گفت: ما امیدوار هستیم بتوانیم به جایی برسیم که شاهد کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها، نه فقط روی یک تکه کاغذ بلکه به صورت عملی آن باشیم و شاهد قابلیت کاهش کاملا جدی خشونت‌ها در افغانستان باشیم . اگر ما بتوانیم به آنجا برسیم می‌توانیم این موضع را برای مدتی حفظ کنیم و در ادامه خواهیم توانست بحث‌های جدی و واقعی را با نشستن همه افغان‌ها در پای میز مذاکره و یافتن یک آشتی واقعی و مسیر حرکت به جلو انجام دهیم.

 

از سوی دیگر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا بعد از نشست ناتو در شهر بروکسل خاطر نشان کرد: دو طرف بر سر طرح پیشنهادی کاهش هفت روزه خشونت‌ها مذاکره کردند.

 

دونالد ترامپ در صحبت‌هایش مشخص نکرد که آیا منظورش از وقفه محدود خشونت‌ها در افغانستان است یا یک توافق جامع‌تر .

 

دونالد ترامپ اظهار کرد: ما در حال یک گفت‌وگوی بسیار خوب هستیم و در یک یا دو هفته آینده خواهیم دید و خواهیم فهمید که چه اتفاقی می‌افتد. آنها هم دوست دارند یک توافق داشته باشند.

 

اسپر در صحبت‌هایش مشخص نکرد که چه زمان این توافق مربوط به آتش بس مقطعی اجرای‌اش آغاز می‌شود، اما یک مقام طالبان پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفت: این گروه از امروز جمعه روند کاهش خشونت‌ها را آغاز می‌کند.

 

اسپر اظهار کرد: ما همواره گفته‌ایم که بهترین راه‌حل در افغانستان اگر تنها راه‌حل نباشد یک توافق سیاسی است. پیشرفت در خط مقدم به دست آمده است و من امیدوارم که ما به زودی گزارش‌های بیشتری را مطرح کنیم.

 

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: دیدگاه ما این است که یک دوره هفت روزه فعلا کافی است، اما در مجموع رویکرد آن در این فرآیند به صورت مشروط خواهد بود و من این مشروط بودن مجددا تکرار می‌کنم. بنابراین ما با یک فرآیند تحولی مداوم در ضمن حرکت به جلو اگر که چنین حرکتی داشته باشیم روبه‌رو هستیم.

 

منبع: ایسنا 

 

نظر شما