شناسهٔ خبر: 38217162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سردار جلالی: ۶ نوع جنگ سایبری داریم/ تغییر ماهیت پول کشور از کاغذی به دیجیتال طی ۱۰ سال گذشته

ابعاد حملات سایبری به ایران و راهکار‌های مقابله امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۴ بهمن ماه با حضور سردار جلالی بررسی شد.

صاحب‌خبر -

سردار جلالی: ۶ نوع جنگ سایبری داریم/ تغییر ماهیت پول کشور از کاغذی به دیجیتال طی ۱۰ سال گذشتهبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابعاد حملات سایبری به ایران و راهکار‌های مقابله امشب ۲۴ بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مورد بررسی قرار گرفت.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه در فضای سایبری پیدا کردن منشاء خیلی سخت است گفت: هکر‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند به عبارتی زامبی سازی صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه شش نوع جنگ سایبری داریم افزود: تنوع این جنگ‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار ادبیات جنگ شبکه اجتماعی مطرح شد که شاید در حوادث اخیر کشور نمونه‌ای از این جنگ را داشتیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تقابل میان ما و آمریکا ادامه داد: هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به سرزمین دریایی ما ورود پیدا کرد و لذا ما پس از دادن هشدار‌های لازم در نهایت به این هواپیمای بدون سرنشین حمله کردیم لذا آمریکا اول حساب و کتاب کرد و در نهایت دید که هیچ گزینه نظامی برای اقدام ندارند، همچنین در حمله موشکی ایران به عین الاسد گزینه نظامی در آن‌ها وجود نداشت و ترامپ در هر دو گزینه از تداوم فشار همه جانبه اقتصادی بر علیه ایران صحبت کرد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه توسعه فضای سایبری دارایی ها و سرمایه های کشور را تغییر ماهیت داده است گفت : امروزه پول ماهیت دیجیتال پیدا کرده است به طوری که ۱۰ سال پیش ماهیت پول کشور کاغذی بود لذا نسبت دیجیتال به کاغذ ۹۵ به ۵ درصد شده بنابراین تغییر ماهیت در پول اتفاق افتاده است.

او با اشاره به سه ضلع مردم، سخت‌افزار و نرم‌افزار و محتوا در شبکه مجازی خاطرنشان کرد: مردم کشور در درون شبکه سازماندهی شده اند لذا اگر شبکه برای ما نباشد یعنی مردم ما در اختیار جاهایی قرار گرفتند که متعلق به کشور نیست ،پس یکی از موضوعات بسیار مهم فهم مشترک مسئولین و نخبگان کشور نسبت به یک پدیده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه هر کسی یک نوع برخورد و احساسی نسبت به موضوع دارد ، بنابراین ممکن است کندی کار صورت بگیرد گفت: در سال ۲۰۱۹ آمریکا سازمان جدیدی تحت عنوان آژانس امنیت زیرساخت های سایبری را تأسیس کرد به طوری که امنیت پول، آب ،برق ،گاز و ارتباطات از سایر مقوله ها جدی تر است بنابراین در دوره ترامپ حساسیت کار بیشتر شده تا شرکت‌های خارجی، سایبری در زیرساختهای آمریکا نداشته باشند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه مسئولین فهم واحد و یکنواختی را باید از موضوع حفاظت داشته باشند گفت: وقتی اینترنت قطع می شود احساس می شود که کارهای مهم را نمی‌توانیم انجام دهیم لذا فهم واحد بخشی از لایه فرهنگ است و باید زیرساخت‌های فرهنگی این مفهوم را جلو ببرند، اول باید مسئولین موضوع پدافند غیر عامل را درک کنند.

او با اشاره به حمله اخیر سایبری گفت: این حمله با توجه به شرایط خاصی که در کشور و دنیا وجود دارد، یک نوع حمله دیداس محسوب می‌شود به عبارتی حمله منع سرویس است یعنی نوعی اقدام می‌شود که خدمات و سرویس به لحاظ فشردگی و تراکم حجم ترافیک قفل می‌شود و کاری انجام نمی‌شود، تعداد زیادی باکس در سراسر کشور و یا حتی داخل و خارج از کشور تعریف می‌شوند که مهاجمان بر روی آن کار می‌کنند و می‌توانند ابزار‌های سایبری منجمله کامپیوتر‌ها و سایر تجهیزات را به صورت زامبی در اختیار بگیرند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: از طریق این ابزار‌ها مهاجمان می‌توانند حمله خود را انجام دهند لذا همزمان ترافیک بسته می‌شود و
امکان رفت و برگشت داده وجود ندارد و به حالت متوقف در می‌آید که به آن دیداس گفته می‌شود لذا خدمات متوقف می‌شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه همه سیستم‌ها در این حمله قفل می‌شوند ادامه داد: هکر‌ها به دلیل ضعف امنیتی ممکن است کامپیوتر‌های کشوری را مورد هدف قرار دهند و از طریق آن کامپیوتر به ما حمله کنند، پیدا کردن این هکر‌ها سخت و زمان‌بر است، اما دوستان ما در شرکت زیرساخت‌ها این کار را انجام می‌دهند، اما هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.

او با اشاره به اینکه آسیب این حمله بیشتر در منع سرویس است گفت: در این حمله خدمات به اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند و ممکن است قطع اینترنت اتفاق بیفتد و یا در جا‌هایی سرعت اینترنت کم شود که در بعضی از قسمت‌ها این اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه ترکیب فناوری سایبری با همه حوزه‌ها قابلیت‌های جدیدی را به وجود آورده است عنوان کرد: جنگ سایبری در حوزه زیرساخت‌های هسته‌ای و نطنز صورت گرفت شاید در نوع خود در آن زمان جدیدترین نوع محسوب می‌شود، اما دیداس مدل دیگری از حمله است که شبکه را به طور کلی مختل می‌کند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه عملیات سایبر فیزیکی یعنی بخشی سایبری و بخشی دیگر فیزیکی است گفت: در ترکیب این دو با هم حمله می‌تواند شکل بگیرد، در عملیات ترکیبی نیز از حوزه‌های مختلف برای حمله استفاده می‌کنند.

او با اشاره به ویژگی‌های عملیات سایبری گفت: یکی از این ویژگی‌ها گمنام بودن است، پیدا کردن منشأ سخت است، مثلاً کشور‌هایی که ما و سایر کشور‌های دیگر را متهم می‌کنند قابل اثبات نیست که جرمی صورت گرفته است، ویژگی دوم ارزان و کم هزینه بودن است یعنی با یک ویروس می‌توانند سیستمی را از درون به هم بریزند و تخریب کنند، برای این عملیات نظامات و قواعد بین المللی نداریم، اگر ما بخواهیم بر علیه کشوری و یا اینکه کشوری بر علیه ما شکایت کند باید ابتنای به قوانین بین المللی مورد قبول داشته باشیم که الان وجود ندارد، روسیه و آمریکا به عنوان دو ابرقدرت تلاش کردند ۷۰ واژه را به صورت مشترک تعریف کنند، اما هنوز به قوانین و چارچوب مشخصی نرسیده اند که چه چیزی حمله حساب می‌شود؟ منشا آن کجاست؟ لذا ضعف قانونی شدید در دنیا در این خصوص وجود دارد بنابراین وقتی ضعفی وجود دارد از این ضعف استفاده می‌کنند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه روزنامه نیویورک تایمز از قول مقامات آمریکایی نوشت که ما پاسخ حمله به پهپاد بدون سرنشین را در حوزه سایبری می‌دهیم و حمله کرده‌ایم گفت: در آنجا سیستم دفاعی ما کاملاً مقاوم بود و پاسخ داد و در واقع حرکت آن‌ها را به شکلی کنترل کرد این اتفاق نوعی حرکت عمومی است، حرکت دیداس اتفاقی است که بر علیه اکثر کشور‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان غیرعامل تصریح کرد: آمریکایی‌ها مدعی بودند که در حوزه‌های انرژی، برق، دریایی و کشتیرانی عملیات انجام داده اند و ما دیدیم که پیامد خاصی اتفاق نیفتاده و جایی آسیب ندیده است وقتی کنترل و پیگیری را انجام دادیم مشاهده کردیم که آن‌ها در سیستم‌های پدافندی کشور گیر کرده بودند و در واقع جنازه سربازان آن‌ها در میان سیم خاردار‌ها افتاده است و از آن توانسته بودند عبور کنند لذا حمله انجام شده، اما ناموفق بودند.

او خاطرنشان کرد: کشوری که به دنبال استقلال است بایستی نیازمندی‌های واجب خود را خودش تامین و تولید کند لذا نیازمندی یک روز نان، آب و مواد غذایی ست و یک روز دیگر اطلاعات، دیتا و افکارعمومی است.

سردار جلالی ادامه داد: در حوزه هسته‌ای یک بار اشتباهی رخ داد که از آن تحت عنوان خرابکاری صنعتی یاد می‌شود، پمپ خلا گرفته بودیم به طوری که تست کردیم و جواب داد بعد از ۵۰ ساعت کار کردن ترکید، پمپ بقل آن را زیرایکس ری گذاشتیم دیدیم که یک المان اضافه در آن وجود دارد که سبب ترکیدن سیستم می‌شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه یکی از الزامات پایداری شبکه، وجود شبکه ملی اطلاعات است افزود: کل شبکه ملی اطلاعات یک اقدام پدافند غیرعامل است به این دلیل که ما بتوانیم داده ها، عملکرد و تداوم کارکرد را حفظ کنیم، اگر شبکه داخلی داشته باشیم به راحتی می‌توانیم اقدام به دفاع در برابر حمله‌ها کنیم و در نهایت حمله را به جای دیگری هدایت سازیم و از شبکه خودمان استفاده کنیم، رهبر معظم انقلاب فرمانی را به رئیس جمهور صادر کردند و زمان بندی برای حوزه شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفتند، لذا الزامات همه‌جانبه شبکه ملی اطلاعات را تنظیم کرده‌ایم که انشاالله در شورای عالی فضای مجازی تصویب خواهد شد.

سردار جلالی گفت: رهبر معظم انقلاب بازه زمانی یکساله را برای راه اندازی این شبکه مشخص کرده اند و رئیس جمهور در زمان تحویل بودجه این موضوع را اعلام کرد، در الزامات جدید برای همه ابهامات در فضای سایبر تعیین تکلیف شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: متاسفانه بودجه شبکه ملی اطلاعات در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و حذف شد لذا اگر بودجه برای ایجاد این شبکه وجود نداشته باشد راه اندازی آن دشوار و زمان بر خواهد بود.

او افزود: با اتکا به فضای سایبر غیر پایدار و بدون زیرساخت‌های داخلی، ایجاد اشتغال دائم در این فضا با مشکل روبرو خواهد شد، سال گذشته ۱۳۰ رزمایش در فضای سایبر انجام دادیم و نقاط آسیب پذیریمان مشخص شد که در پی رفع آن‌ها هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور خاطرنشان کرد:​ توسعه شبکه‌های اجتماعی بر اساس زیرساخت‌های خارج از کشور موجب می‌شود دشمنان نیازی به جاسوس نداشته باشند، اهمیت فضای سایبری از مواد غذایی بیشتر است، زیرا دشمن می‌تواند بر افکار عمومی، اذهان جامعه و اطلاعات کشور تاثیر بگذارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: از زمان آغاز بیماری کرونا، درگاه پدافند زیستی کشور را فعال و از همه آزمایشگاه‌های کشور نتایج را دریافت کرده ایم که مشخص شد هیچ مورد اثبات شده ورود کورونا به کشور وجود ندارد.

سردار جلالی اضافه کرد: در حوزه پدافند زیستی، رسانه، بهداشت، درمان و امنیت، شاخصه‌های اصلی هستند که در حوزه رسانه و اطلاع رسانی ضعیف هستیم، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید ابهامات را درباره بیماری کورونا رفع کنند لذا با توجه به اینکه این بیماری واکسن و دارو ندارد مهم‌ترین بخش مقابله با آن در مرحله پیشگیری است.

انتهای پیام/

نظر شما