شناسهٔ خبر: 38217039 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آذری‌جهرمی: تکلیف کلاهبرداری‌های ارزش افزوده تا دو هفته دیگر تعیین می‌شود

تهران - ایرنا - وزیر ارتباطات اعلام کرد: شکایت‌های کاربران در حوزه کلاهبرداری‌های صورت گرفته ازسوی شرکت‌های ارائه خدمات ارزش افزوده تا دو هفته دیگر تعیین تکلیف می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمدجواد آذری جهرمی امشب (پنجشنبه شب) در لایو اینستاگرامی درباره این که شکایات خدمات ارزش افزوده به کجا رسیده است، گفت: پیشنهادی که در خصوص تعیین تکلیف خدمات ارزش افزوده داشتیم را با شورای عالی فضای مجازی مطرح کردیم و در حال جمع بندی آن هستیم.

وی اضافه کرد: اگر تا یکشنبه هفته پیش رو به جمع‌بندی برسیم، کلاهبرداری های ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات تعیین تکلیف می‌شوند. اگر این یکشنبه انجام نشود، حتما تا یکشنبه دیگر این اتفاق رخ خواهد داد.

وزیر ارتباطات افزود: کلاهبرداری های ارزش افزوده را حتما به سرانجام خواهیم رساند و پایان رسیدگی به آن را باز نخواهیم گذاشت.

به گزارش ایرنا مبارزه وزیر ارتباطات با کلاهبرداری های برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده به صورت جدی از مردادماه امسال آغاز شد و با حواشی زیادی ادامه پیدا کرد.

خدمات ارزش‌افزوده یا همان Value added service که به ‌اختصار Vas نامیده می‌شود به خدماتی گفته  می‌شود که کاربران در ازای دریافت محتوا و استفاده از آن‌ها، هزینه پرداخت می‌کنند. کلاهبرداری که از این طریق صورت می گیرد به این شکل است که افراد بدون اطلاع خود و با شگردهای مختلف به عضویت این خدمات درمی آیند و با در عرض مدت کوتاهی با قبض‌های گزاف تلفن همراه یا از بین رفتن شارژ خود رو به رو می‌شوند.

برای مبارزه با کلاهبرداری هایی که از طریق ارائه خدمات ارزش افزوده انجام شده است، کد دستوری# ۸۰۰* تعریف و اعلام شد. با استفاده از این کد افراد می‌توانستند ببینند چه میزان از آن‌ها کلاهبرداری شده و در ادامه شکایت خود را نیز به ثبت برسانند.

از این طریق بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت‌ دسته‌بندی شده برای قوه قضائیه ارسال شد تا تشخیص دهند شاکیان در کدام بخش از شکایت‌ها محق هستند و تخلف صورت گرفته‌ است. با تمام هشدارهایی که در خصوص این شکل از کلاهبرداری داده شده است، اواخر آبان امسال مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد هنوز ۲۲ میلیون نفر همچنان در خدمات ارزش افزوده عضویت دارند.

سهم اپراتورها در تخلفات صورت گرفته به این شکل است: همراه اول حدود ۶۰ درصد، کمتر از ۴۰ درصد ایرانسل و مقدار اندکی هم به اپراتور رایتل مربوط است.

لغو خدمات ارزش افزوده ناخواسته با چند روش

با توجه به اعلام رگولاتوری مبنی بر عضویت ۲۲ میلیون نفر در خدمات ارزش افزوده، اگر از ساز و کار لغو این خدمات اطلاع ندارید، به روش‌هایی که در ادامه آمده است، می‌توانید عضویت در خدماتی که بدون اطلاع شما انجام شده است را قطع کنید.

کد دستوری #۲*۸۰۰*

با گرفتن این کد دستوری می‌توانید تمام خدمات مربوط به ارزش افزوده را لغو کنید.

تماس با مرکز پاسخگویی اپراتورها

برای لغو کردن خدمات ارزش افزوده همراه اول با شماره ۹۹۹۰، برای ایرانسل به شماره ۷۰۰ و رایتل با شماره ۲۰۰ تماس بگیرید و از آن‌‎ها درخواست کنید خدمات ارزش افزوده شما را لغو کنند.

پنل‌های کاربری

اپراتور همراه اول و ایرانسل دارای پنل کاربری هستند که به سرعت می‌توانید خدمات ارزش افزوده را در آن لغو کنید، البته اپراتور رایتل این امکان را در پنل کاربری تعریف نکرده است.

نظر شما